معاون رئیس جمهور:

سهولان مهاباد یکی از عمیق‌ترین غار‌های آهکی جهان است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سهولان مهاباد با بیش از ۶۲ متر عمق، یکی از عمیق‌ترین غار‌های آهکی جهان است و گونه‌های با ارزش جانوری در آن زیست می‌کنند.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در بازدید از غار سهولان مهاباد و در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این غار آهکی که از انحلال آهک و در دوران مزوزوئیک شکل گرفته، ۶۲ متر (بر اساس حضور غواصان) عمق دارد و دارای ۳۰۰ متر طول آبی و ۲۵۰ متر طول خشکی است.

وی اضافه کرد: این غار که بعد از غار علی‌صدر همدان دومین غار آبی کشور است و پرندگانی مانند خفاش، کبوتر و نوعی زالو لجنی ویژه این منطقه در آن زیست می‌کند، یک اثر طبیعی منحصر به فرد است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: هم اکنون با نظارت سازمان محیط زیست طرح مدیریت مردمی غار سهولان انجام شده و ۳۵ تا ۴۰ نفر در این غار مشغول کار هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولان استانی و حمایت صندوق ملی محیط زیست با تخصیص اعتبار لازم یک طرح علمی طبیعت گردی با شاخص‌های محیط زیست برای این غار تعریف شود.

غار آبی سهولان در مهاباد به عنوان دومین غار آبی کشور یکی از جاذبه‌های منحصربفرد تاریخی و تفریحی استان آذربایجان غربی است که نظر هر گردشگر و بازدید کننده‌ای به عظمت و زیبایی آن جلب می‌شود.

این غار در روستایی به همین نام در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد در مسیر جاده برهان و نزدیکی روستای «عیسی کند» میان ۲ شهرستان مهاباد و بوکان واقع شده که از سمت بوکان نیز تا سهولان ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.