غذادهی دستی به حیات وحش توصیه نمی‌شود

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: گونه‌های حیات وحش در شرایط حساس و کمبود طعمه هم قادر به تامین غذا هستند بنابراین ترحم به حیوانات و غذا دهی دستی به آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 مهدی صفی خانی افزود: یکی از عادات نادرست برخی از دوستداران حیات وحش غذادهی دستی به حیوانات در فصول سرد سال برای پیشگیری از گرسنگی و اتلاف آن‌ها است در حالیکه گونه‌های جانوری به طور غریزی در شرایط سخت نیز قادر به تامین طعمه هستند. 

او گفت: غذادهی دستی موجب نزدیک شدن گونه‌های جانوری به جوامع انسانی و مناطق مسکونی برای به دست آوردن غذا شده که برخی مواقع می‌تواند خطرآفرین باشد که در صورت نیافتن غذا برای سیر کردن شکم از دیگر منابع استفاده می‌کنند. 

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: البته همه ساله با نزدیک شدن به فصل سرد سال، محیط زیست برنامه ریزی‌هایی را برای تامین مایحتاج وحوش مناطق حفاظت شده دارد.

مهدی صفی خانی گفت: خشکسالی و کمبود بارش‌ها موجب کاهش رشد گونه‌های گیاهی در برخی مناطق شده همچنین گاهی مواقع ریزش سنگین برف موجب پوشیده شدن اندک غذای موجود در طبیعت می‌شود. 

او گف: توزیع علوفه تنها در شرایط بحرانی تهیه غذای مورد نیاز انجام می‌شود چرا که تغذیه غیر طبیعی آثار منفی برای حیات وحش دارد بنابراین نباید گونه‌های جانوری را به این شیوه از تامین غذا عادت داد.

برچسب ها: حیات وحش ، پرندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.