مقابله با گرمایش زمین چگونه ممکن است؟

محققان برای مقابله با گرمایش زمین، طرح‌های متعددی را پیشنهاد می‌کنند.

پروژه‌های بلندپروازانه همه چیز را آزمایش می‌کنند، از قرار دادن مواد شیمیایی در ابر‌ها برای پوشاندن خورشید تا ریختن مدفوع نهنگ‌ها به دریا که با هدف حذف دی اکسید کربن از جو از طریق فرآیند‌های به اصطلاح «مهندسی زمین» و گرفتن کربن آن برای کاهش تغییرات آب و هوایی انجام می‌شود‌

مهندسی زمین برای بازتاب گرمای خورشید به فضا برای کاهش تغییرات آب و هوایی کار می‌کند، در حالی که جذب کربن، دی اکسید کربن هوا را مستقیماً یا با به دام انداختن آن در باران می‌گیرد..

پوشاندن و پنهان کردن خورشید با استفاده از ذرات گوگرد

کاخ سفید با احتیاط از تحقیقات بیشتر در مورد یک ایده کاملاً علمی تخیلی حمایت کرده است: پوشاندن خورشید برای خنک کردن جو.

این ایده توسط بیل گیتس، میلیاردر حوزه فناوری، حمایت می‌شود، که یک مطالعه بزرگ در دانشگاه هاروارد در مورد امکان پرواز جت‌ها به جو در هزاران ماموریت برای آزادسازی غبار کربنات و خنک کردن سیاره را تأمین مالی کرده‌است، اما این پروژه پس از اعتراض گروه‌های بومی رها شد.

تکنولوژی خنک سازی از طریق ابر‌ها

روش دیگری که طرفداران ژئومهندسی خورشیدی معتقدند می‌تواند کارساز باشد، «روشن‌سازی ابر‌های دریایی» است که در آن ابر‌های بالای اقیانوس با قطرات ریز تزریق می‌شوند تا آن‌ها را درخشان‌تر و بازتاب‌تر کنند.

یک پروژه ۶۴.۵ میلیون دلاری از دانشگاه ساون سرن‌کروس با هدف اسپری کردن مخلوطی حاوی نمک دریایی در ابر‌های کم ارتفاع در تلاش برای خنک کردن آب‌های اطراف دیواره بزرگ مرجانی است.

درخشندگی ابر‌های دریایی ممکن است بتواند با رساندن مواد (از جمله نمک دریا) به ابر‌ها به عنوان استراتوکومولوس، نور خورشید را منعکس کند تا سرعت گرمایش جهانی را کاهش دهد.

برخی هشدار داده اند که این کار می‌تواند درگیری ایجاد کند، زیرا اگر یک کشور از مهندسی زمین برای خنک کردن یک منطقه استفاده کند، در منطقه دیگر مشکل ایجاد خواهد کرد.

نجات سیاره با فضولات نهنگ

آزمایشی با استفاده از مدفوع نهنگ‌ها با هدف جذب دی اکسید کربن از جو به لطف فیتوپلانکتون‌ها انجام شده و محققان امیدوارند که میزان دی اکسید کربن جذب شده توسط اقیانوس‌ها را از ۳۰ به ۵۰ درصد افزایش دهند.

شکوفه فیتوپلانکتون دی اکسید کربن را جذب می‌کند، یکی از چهار گاز گلخانه‌ای اصلی که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، و پس از تغذیه از دی اکسید کربن، فیتوپلانکتون‌ها در عوض اکسیژن آزاد می‌کنند.

پروفسور سر دیوید کینگ، رئیس مرکز اصلاحات آب و هوایی دانشگاه کمبریج، امیدوار است که این فناوری که از فضولات نهنگ مصنوعی برای "تغذیه" پلانکتون‌ها استفاده می‌کند، بتواند نیمی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهان را جذب کند.

جذب دی اکسید کربن از هوا

جذب مستقیم هوا (DAC) یکی از جاه طلبانه‌ترین و گران‌ترین راه‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی است که از واکنش‌های شیمیایی برای بیرون کشیدن دی اکسید کربن از هوا استفاده می‌کند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، بیش از ۱۰۰ پروژه DAC در سراسر جهان وجود دارد و در آمریکا، استارت‌آپ Heirloom در نوامبر ۲۰۲۳ از یک مرکز جذب مستقیم هوا در کالیفرنیا پرده‌برداری کرد که از سنگ آهک برای جذب دی اکسید کربن از جو استفاده می‌کرد.

شاشاک سامالا، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Heirloom، گفت: این تاسیسات نزدیک‌ترین چیز به ماشین زمان روی زمین است، زیرا می‌تواند زمان را در مورد تغییرات آب و هوایی به عقب برگرداند.

منبع: دیلی میل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
منشآش امریکا واسرائیل هستن این دوتارانابودکنیدحل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
سر مردم غزه و یمن بمب بریزید کره زمین خنک میشه،خاک تو سر این غربیها که همه رو مسخره کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
متاسفانه هیچ کس نمیاد منافع اقتصادی خودشا فدا کنه چرا ریشه کار حل نمیکنند وقتی همین الان دارند مازوت میسوزونند الودگی زیاد خودروها و صنایع و نابودی شدید جنگلها حجم زیاد ماشین با الودگی بالا روانه بازار شده حتی ماشینهای اسقاطی و کامیونهای فرسوده هنوز دارند کار میکنند چرا ریشه کار را درس نمیکنید الان متاسفانه خانه های جدید که ساخته میشه بدون حیاط هست بدون درخت هست ولی خانه های قدیمی حیاط بزرگ و درخت و گیاه زیاد داشت نگاه کنید جنگلها شمال نصف شده نابودی جنگلهای زاگرس حتی مهندسان ساخت و ساز هم هیچ توجهی به نابوری درختان نمیکنند شهرداریها عوض اینکه درختان را ابیاری قطره ای کنند مدام سر درختان را با اره میبرند این روشها غلط هست فرهنگ اسفاده از اتومیبیلهای برقی را به مردم بدید ولی هیچ کدوم انجام‌ نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۴۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
با سلام، کره زمین، مشکلی ندارد. این موارد را دشمنان با اغراض سیاسی و مطامع اقتصادی مطرح می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۰۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بامازوت سوزی ودادن یارانه برق وآب وگازو.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
استفاده وسیع از چوب مخصوصا در آپارتمان سازی ولو ده طبقه و درختکاری برای جذب کربن هوا
آخرین اخبار