وزیر علوم:

نهادینه کردن فرهنگ سالم از طریق دانش آموختگان عاقل دانشگاهی، بسیار اهمیت دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کنار علم آموزی و مهارت، نهادینه کردن فرهنگ سالم از طریق دانش آموختگان عاقل بسیار مهم است.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران اظهار کرد: تا سال ۱۳۸۳ وزارت فرهنگ و آموزش عالی داشتیم و در آن موقع تشخیص دادند که این وزارت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییرنام دهد، شاید بهتر بود که مولفه فرهنگ در نام این وزارتخانه باقی بماند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید شاخص‌های فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی، اهمیت فرهنگ و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی در محیط دانشگاه و جامعه شناسایی و شناخته شوند، گفت: تدوین آیین نامه سرآمدان فرهنگی دانشگاه‌ها کار سختی بود، زیرا فرهنگ مجموعه‌ای از باید‌ها و نبایدها، خلق و خوها، ایمان و عقاید و حرکت از سمت نباید‌ها و شبکه‌ای از رذایل به سمت شبکه‌ای از فضایل است.

وی تاکید کرد: مردمسالاری دینی در جامعه ما حاکم است و فرهنگ ایرانی همه خوبی‌های فرهنگ‌های دیگر کشور‌ها را دارد و حتی از مقوله‌های بیشتری نیز برخوردار است، چرا که جوامع غربی بیشتر بر نظارت‌ها و کنترل‌های بیرونی سرمایه‌گذاری می‌کنند و معتقدند که جوامع فقط از طریق قانون مدیریت می‌شوند، اما ما در نظام مردم سالاری دینی هستیم که علاوه بر کنترل‌های بیرونی توجه ویژه‌ای به کنترل‌های درونی هم دارد.

 زلفی گل با بیان اینکه وجدان، ایمان، حلال و حرام، خمس و زکات بخشی از فرهنگ ما است، و به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ ناشایست ارباب رعیتی و سلطنتی حاکم بر جامعه اصلاح شد، گفت: موضوع فرهنگ در جامعه فرهیخته دانشگاهی مهم است، زیرا بخش عمده‌ای از کار استادان دانشگاه، کار فرهنگی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه استادان دانشگاه علاوه بر انتقال علم، دانش و مهارت به دانشجویان باید نسبت به سایر رفتار‌های آن‌ها حساسیت داشته باشند و مواظب آن‌ها باشند و در بخش‌های مختلف به آن‌ها مشورت دهند و کمک کنند، ادامه داد: امیدواریم برگزاری جشنواره سرآمدان فرهنگی در دانشگاه تهران، در دیگر دانشگاه‌ها تکرار شود چرا که به جامعه فرهیخته این پیام را می‌دهد که در کنار علم آموزی و مهارت، نهادینه کردن فرهنگ سالم از طریق دانش آموختگان عاقل بسیار مهم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
مهمترین فرهنگ فرهنگ مستقل بودن و هیچ چیز رو به زور قبول نکردنه