دستیار رئیس جمهور:

باید انقلاب را از قرائت‌های غلط رها کنیم

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: باید با نگاه تحولی به گام دوم انقلاب ورود و انقلاب را از دست قرائت‌های غلط رها کرد.

سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در نشست "ظرفیت‌ها و چالش‌های حضور زنان در ساحت حکمرانی" در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید در گام دوم انقلاب از فرصت‌های حضور زنان در حکمرانی در عرصه‌های مختلف استفاده کرد.

وی با اشاره به این که بدون حضور زنان در عرصه‌های مختلف نمی‌توان چالش‌ها و مسائل آن‌ها را برطرف کرد، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند باید در خصوص حضور بانوان در مراکز تصمیم‌گیری فکر کرد و این به معنای آن است که این سخن در اجرا نیز باید به اقدام و عمل تبدیل شود.

دستیار رئیس‌جمهور تاکید کرد: نخستین گامی که باید برداشت، تغییر نگرش در افرادی است که خودشان را مفسر سخنان رهبری می‌دانند و تاکید ایشان بر حضور زنان در عرصه‌های مختلف را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند.

پاد با اشاره به این که در قانون اساسی نیز ظرفیت‌های مهمی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه قانون اساسی که میراث انقلاب است، در غربت به سر می‌برد و ما در پیگیری حقوق زنان از قانون اساسی عقب هستیم.

وی افزود: اصل بیستم قانون اساسی به صراحت بیان می‌کند همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی بیان داشت: در اصل بیست و یکم نیز دولت موظف شده است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و در مورد ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او و نیز حمایت مادران، به خصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند، و حمایت از کودکان بی سرپرست گام بردارد.

پاد با تاکید بر ضرورت توجه به دو عنصر زمان و مکان و لزوم بازنگری در مورد برخی از قوانینی که قریب به ۱۰۰ سال از وضع آن‌ها گذشته است، خاطرنشان کرد: تفکری که به هیچ وجه و هیچ شباهتی با تفکر امام (ره) و مقام معظم رهبری ندارد، محدودیت‌هایی در مورد حقوق زنان بیان می‌کند که آثار آن متاسفانه به نام دین و اسلام و انقلاب فاکتور می‌شود.

وی افزود: برای نمونه در اصل ۶۲ قانون اساسی که به نحوه انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره شده است آمده است «مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌گردد. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.» در این اصل، هیچ سخنی از جنسیت نمایندگان به میان نیامده است.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی اضافه کرد: با این وجود، تفکری که سهمیه‌بندی نمایندگان را عنوان می‌کند، با قانون اساسی و تفکر امام (ره) تطابق ندارد و این تفکر باید اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: به تغییر نگاه نیاز داریم که جای طرح این نگاه در کرسی‌های آزاداندیشی و ترویجی و گفتمان سازی است لذا در این زمینه دانشگاه باید به کمک حوزه‌های قانونگذاری بیاید و با طرح اینگونه مسائل در مسیر ایجاد تحول تاثیرگذار باشد.

در این نشست نیز دستیار رییس‌جمهور پاسخگوی پرسش‌های مخاطبان بود. موضوعاتی از قبیل مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی در مورد قانون جوانی جمعیت، زنان و مشاغل سخت، لایحه خشونت علیه زنان و لزوم حمایت از مادرانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، از جمله مواردی بود که توسط حاضران در نشست مطرح شد و دستیار رییس‌جمهور نیز پاسخگوی موارد مطرح شده بود.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی دیروز و امروز در سفر به مشهد و قوچان علاوه بر دیدار و گفتگو با خانواده شهدا و آسیب دیدگان آشوب‌های پائیز پارسال، در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز سخنرانی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.