یک خیر ۱۲ کتابخانه در روستا‌های محروم اردبیل می‌سازد

محمد خیراندیش خیر اردبیلی از ساخت ۱۲ کتابخانه به نیت ۱۲ امام بزرگوار شیعیان در روستا‌های محروم استان اردبیل خبر داد.

این خیر کتابخانه‌ساز در جریان افتتاح دومین کتابخانه عمومی دکتر خیراندیش در روستای ورگه‌سران سرعین اظهار کرد: برخی جریان‌های فکری بر این باورند که با توسعه فضا‌های الکترونیکی و بستر‌های مجازی نیاز به ایجاد و ساخت کتابخانه و مراکز آموزشی و فرهنگی کم رنگ‌تر می‌شود در حالی که ایجاد زیرساخت زمینه حضور و ایجاد هم‌گرایی و آموزش نوجوانان و جوانان را فراهم می‌کند.

او با بیان اینکه این اقدام فرهنگی را به یاد پدر مرحوم خود بنیان می‌گذارد، از برنامه خود برای ساخت ۱۲ باب کتابخانه در روستا‌های مختلف استان برای دسترسی اقشار روستایی به کتاب و منابع فرهنگی خبر داد و خاطر نشان کرد: امروز دومین کتابخانه دکتر خیراندیش افتتاح شد.

این استاد دانشگاه کتابخانه‌ها را مراکز علم و توسعه علوم و فنون عنوان کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی همپای مراکز علمی و دانشگاهی در ارتقای توان علمی و افزایش مهارت‌های عمومی قشر‌های مختلف جامعه سهیم هستند.

فرماندار سرعین هم در این آیین ایجاد کتابخانه را بسترساز توسعه تحولات علمی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم دولت خدمتگزار تلاش برای محرومیت‌زدایی از مناطق حاشیه شهر‌ها و روستاهاست.

باقر باقرزاده افزود: در دولت سیزدهم اقدامات موثری در حوزه‌های آبادانی و عمرانی اعم از تامین آب، بهسازی جاده‌ها و راه‌های روستایی، بهداشت و درمان، مدرسه‌سازی، مراکز آموزشی و فرهنگی انجام شده است.

او استفاده از ظرفیت خیرین را در حوزه‌های مختلف از جمله موارد فرهنگی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر خیرین با ورود به بخش‌های مختلف از جمله مدرسه‌سازی و کتابخانه‌سازی اقدامات مهمی انجام داده‌اند و انجام این امورات عام‌المنفعه به عنوان یک ذخیره معنوی در پرونده اعمال نیک آنان ثبت خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز طی سخنانی تلاش برای دسترس پذیر کردن کتاب و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی در روستا‌ها و مناطق حاشیه شهر‌ها را از اولویت‌های مهم این نهاد فرهنگی ذکر کرد.

پروانه رضاقلیزاده افزود: تلاش برای توسعه کتابخانه‌های عمومی در روستا‌های پرجمعیت استان مورد توجه جدی قرار گرفته و برای پیشبرد این امر از ظرفیت خیرین و علاقه‌مندان حوزه‌های فرهنگی بهره‌برداری می‌شود.

او با بیان این که توجه به کتاب و کتابخوانی در ارتقای علمی و فرهیختگی اقشار مختلف جامعه موثر است، ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های مهم اجتماعی مورد توجه قشر‌های مختلف مردم قرار گرفته و گروه‌ها و حلقه‌های مطالعاتی متعددی برای استفاده از این ظرفیت در حال شکل‌گیری است.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است. در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های استان اردبیل ۸۲ باب (با یک میلیون جلد کتاب) است که ۶۵ باب از آن‌ها زیر نظر مستقیم اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود و ۱۷ باب دیگر با مشارکت سایر ارگان‌ها و نهاد‌های خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.