عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها

مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آنتی بیوتیک‌ها در بین دارو‌های امروزی، بیشترین دارو‌های تجویزی هستند.

 مجید رجایی مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آنتی بیوتیک‌ها (یا در اصطلاح چرک خشک کن ها) از طریق مقابله با عوامل بیماری زا باعث بقای زندگی می‌شوند، اما بعضی باکتری‌ها آنقدر قوی می‌شوند که می‌توانند مقابل این دارو‌ها مقاومت کنند و در نتیجه دارو‌ها به خوبی عمل نکنند و این یعنی مقاومت آنتی بیوتیکی. 

وی اظهار داشت: در اثر مقاومت آنتی بیوتیکی و عدم تاثیر آن، بیماری طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، مراجعه متعدد به پزشک یا حضور طولانی در بیمارستان را به دنبال دارد، نیاز به دارو‌های گرانتر و سمی‌تر خواهد بود و چه بسا عفونت‌های مقاوم منجر به مرگ ایجاد شود.

مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه خاطر نشان کرد: امروزه متجاوز از ۱۰۰ آنتی بیوتیک مختلف وجود دارد که پزشک برای درمان ناراحتی‌های کوچک تا عفونت‌های تهدید کننده حیات از آن‌ها استفاده می‌کند، اما اگر نابجا مصرف شوند بسیار خطرناک خواهند بود. با شناخت اهمیت مصرف بجا و نابجای آنتی بیوتیک ها، می‌توان به سلامتی خود و خانواده کمک کرد.

رجایی ادامه داد: هر چند برخی از آنتی بیوتیک‌ها علیه انواع گسترده‌ای از عفونت‌ها موثر هستند، ولی مهم است که بدانیم هر آنتی بیوتیکی تمام عفونت‌ها را نمی‌تواند درمان کند و آن‌ها فقط علیه عفونت‌هایی بکار می‌روند که توسط باکتری ها، قارچ ها، انگل‌های بیماری زا بوجود آمده باشند و علیه بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا تاثیری ندارند.

وی افزود: بهترین اقدام این است که اجازه دهیم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، دوره خود را که گا‌ها دو هفته ممکن است طول بکشد، طی کند و فقط علائم را تسکین دهیم. اگر بیماری طی دو هفته بدتر شد یا شروع به بهبود نکرد باید جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار