دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

لباس لرستان به عنوان میراث ماندگار ثبت شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طراحان و صنعتگران مد و لباس برای ثبت لباس محلی لرستان به عنوان میراث ماندگار تلاش کنند.

 سید مجید امامی  در نشست اصحاب مد و لباس استان اظهار کرد: کارگروه مد و لباس باید در سراسر کشور فعال باشد که اکنون جای گروه‌هایی از لرستان خالی است.

وی گفت: امضای تفاهم‌نامه‌های جشنواره ملی در استان صورت گیرد و کارگاه‌های تخصصی نیز باید زمینه ساز تولید آثار خوب شود تا لباس لرستان به عنوان میراث ماندگار ثبت شود.

وی گفت: جشنواره‌ای در یکی از گالری‌های تهران با عنوان دختر لر برگزار خواهد شد و اقدامات لازم را فراهم خواهیم کرد تا آثار مربوط به لرستان معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مد و لباس همزمان با عید نوروز در تهران برگزار خواهد شد ادامه داد: اقدامات علمی و تحقیقی در خصوص جشنواره مد و لباس زاگرس اجرایی می‌شود که امیدواریم شاهد آثار خوب لرستان باشیم.

وی ادامه داد: همچنین جشنواره ملی طراحی پوشاک اجرا و در این راستا تیم علمی متشکل از نخبگان بومی و غیر بومی صاحب نظر تشکیل خواهد شد تا نتایج کار آن‌ها در جشنواره مد و لباس فجر به نمایش گذاشته شود.

امامی با تاکید بر ثبت تصاویر به صورت حرفه‌ای بیان کرد: طراحان مد و لباس باید با عکاسی از لباس، آثار تبلیغاتی را ارسال کنند تا با حفظ جایگاه و منزلت بانوان در مجله مد منتشر شود.

وی اظهار داشت: نگاه طراحان و صنعتگران حوزه مد و لباس باید نزدیک به هم باشد تا شاهد ارایه آثار مناسب باشیم که در این راستا شورای فرهنگ عمومی حمایت خواهد کرد چراکه منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

برچسب ها: لباس محلی ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
ایمه لکیل لریمن
اونایی که میگن قوم لک و لکستان بهتره دهنتون رو ببندید چون شما پانکوردید لک ها تا ابد لرن ، لر بودن و باقی میمونن و اونایی که میگن گلونی متعلق به لک و کورده باید بگم تمام اسلات لر از گلونی استفاده میکنن و هر کدوم به ی اسم جدا ، مثلا لرای جنوب بهش میگن چارقد ، قشقایی های عزیز شما مهمان لرها هستید و فرهنگ و رسوم و رقص و لباس و همچیتون لریه پس احترام خودتونو حفظ کنید و مدعی چیزی نشید که برای شما نیست ، لباس قشقایی رو در ازبکستان دنبالش بگردید مهاجر های عزیز و در آخر زنده باد قوم بزرگ لر ، قوم آغازگر تاریخ با قدیمی ترین تاریخ و اولین تمدن در دنیا ، اولین اهلی کنندگان اسب در جهان و اجداد تمامی انسانها(لک،بویری،بختیاری،مینجابی و..)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
این لباسی که میگید لچک و مینا و ..... لباس بختیاری هستش ن قشقایی و لک . من خودم لر بختیاری هستم. با افتخار
Iran (Islamic Republic of)
لر زاده
۱۱:۲۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
چه فرقی میکنه در هر حال لریه فرقی نداره لباس لرای لک باشه لرای قشقایی باشه(که ترکای قشقایی مهمان لران هم تنش میکنن)چه بویری باشه
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
اونایی که میگن لچک کلاقچه ملهو میخک لریه کاملا اشتباه میکنید چون اینا اسامی ترکی هست متعلق به قشقایی هست
Iran (Islamic Republic of)
لر زاده
۱۱:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
مهمون صاحب خونه شده؟ اسم ترکی؟نظرت چیه ی سرچ ساده بکنی جناب ازبک و مهاجر ، دارید از حدتون فراتر میرید ، سیاه چادر و لباس و رقص و ساز و نقاره و هر چی دارید از صدقه سر لراست پس بهتره سکوت پیشه کنید قبل اینکه مث زمان کریم خان زند آواره بشید کم تاجیک و لرای جنوب رو عصبانی نکردید در این سیصد سال که مهمان لرا شدید و وای به زمانی که صبر ما تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
این لباس قوم بختیاری است نه لک ها یا لرهای لرستان
Iran (Islamic Republic of)
لرزاده
۱۱:۲۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
ایل بختیاری قوم لر! و در ضمن لکا لرن و بختیاری هم همینطور و هر دو ایلی از قوم بزرگ لرن
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۹:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
کورد. لر. لک.یکی هستن. باافتخارررررر
Iran (Islamic Republic of)
لر زاده
۱۱:۲۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
لک که لره جناب و درش شکی نیست چون تاریخ اینطور میگه و اما کورد ، کورد و لر دو قومیت جدا هستن که هیچ ریشه مشترکی با هم ندارن چه زبانی چه رقص چه فرهنگی و...دو قوم همسایه هستن و کوردها مهمان لرها هستن در زاگرس ، بهتره این حرفها رو تموم کنید چون حناتون رنگی نداره برای لرها دیگه با همین ادعای برادر گری لر رو تجزیه کردید و لک و ملکشاهی و کلهر رو ازش جدا کردید ، اون از قشقایی که مدعی همچی لرای جنوب شد و نمک خورد و نمکدون شکست اینم از کورد هایی که رویای تجزیه لر رو در سر میپرورونن چون تاریخی از خودشون ندارن و میخوان مهم ترین مناطق ایران که لر نشینن بخاطر گاز و نفت و دریا صاحب بشن و کشور خیالیشون رو بسازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
این لچک و مینا لباس زنان بختیاری هستش نه لک من خودم بختیاری هستم این هم لباس محلی ما هستش
Iran (Islamic Republic of)
محمد طولابی
۱۳:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
گلونی ،لچک یا سرداری ویا سربند به عنوان یکی از میراث لک ها ثبت ملی شد که لرها و کرد ها هم از آن استفاده میکنند .
زنده باد فرهنگ غنی لک زبانان چهار استان ،لرستان ،ایلام،کرمانشاه و خوزستان و سرتاسر جهان و همینطور زبان لکی.
Iran (Islamic Republic of)
لر لکم
۱۱:۱۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
لک ها؟خود لکها لر هستن جناب و گلونی بنام قوم بزرگ لر ثبت جهانی شده نظرت چیه ی سر بزنی به آثار ثبت شده
کورد که بحثش جداست و لکستان رو برای جدایی لک ها از لرها راه انداخت ولی پوششی به تام لکی وجود نداره همشون لرین ، زبان لکی و اچمی و..برای قوم بزرگ لر و لرستان ثبت شده متاسفانه سوادتون کافی نیست و باید بهتون بگم که لری زبان نیست لر ی نژاده و با چندین زبان و گویش و لهجه همانند کوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
اینکه لباس زنان بختیاری است نه لرستان لچک و مینا لباس بختیاریست و زنان لرستان گلوندی مشخصه واقعیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی لره
۰۸:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
لرها ایرانی و اصیل
Iran (Islamic Republic of)
امیر وکیلی‌حسنوند
۲۱:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
گلونی به عنوان سَربَند زنان قوم لک ثبت ملی شده است . البته لرهای مینجائی هم متاثر از پوشش زنان لک از گلونی استفاده می‌کردند بقیه لرها مثلا بختیاری‌ها و یاسوجی‌ها اصلا نمیدونن گلونی چیه .
ئاواخته‌م سَربَرزی ئیرونَ
آرزویم سَربلندی ایران است
Iran (Islamic Republic of)
امیردلفان
۱۰:۲۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
سربندیاگلونی رازنان لرزبان ولک زبان قوم لروهمچنین بخشی اززنان قوم کردمی پوشند.
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۰۹:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
درسته پوشش متفاوته ولی مگه میشه توی عصراینترنت ندونن چیه ؟تازه قدما بانبود ارتباطات امروزی بهتر میدونستن گلوتی لرکوچک ومینابختیاری چیه
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
لباس لرهای یاسوج و کهگیلویه از قشقایی ها کپی کردن