واکسیناسیون دام، گامی اساسی در راه مبارزه با بیماری تب برفکی

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: مهمترین اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر است.

نیک بین رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیان بارترین بیماری‌های دام٬ واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر است.

او اظهار داشت: تب برفکی بیماری واگیر و از مهمترین بیماری‌های دامی است که در صورت توجه نکردن دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌ها منجر به تلف بالای دامی و افزایش هزینه‌های دامپروری و کاهش سرمایه‌های ملی می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر افزود: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه شود که نمی‌توان فقط به صورت صد درصد متکی به آن بود.

 او تصریح کرد: رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و اجرای برنامه‌های ضد عفونی به وسیله دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار مؤثر است.

نیک بین گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی در سال ۱۴۰۲ در قالب دو فاز در دام روستایی و عشایری به صورت رایگان انجام شده است که در فاز اول واکسیناسیون بیش از ۲۴۰۰۰ رأس دام سبک و بیش از ۹۰۰۰ راس دام سنگین در این شهرستان ضد بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

او بیان کرد: اجرای فاز دوم طرح در ادامه فاز اول و با هدف تداوم روند کنترل و پیشگیری از بیماری از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۲ در حال انجام است که پیش بینی می‌شود تا پایان فاز دوم ۲۵۰۰۰ راس دام سبک و از ۹۰۰۰ راس دام سنگین ضد این بیماری واکسینه شوند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذراظهار داشت: از دامداران و روستاییان انتظار می‌رود، با تیم‌های مایه کوب دامپزشکی همکاری کنند تا حجم بیشتری از جمعیت دامی را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهند و با تزریق مکرر واکسن در زمان‌های مناسب از شیوع این بیماری در دام‌ها جلوگیری شود.

برچسب ها: دامپزشکی ، تب برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.