۱۵۰ هزار هکتار از مزارع استان اردبیل درگیر آفت شته روسی شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مزارع گندم و جو در استان با شدت و ضعف متفاوت درگیر آفت شته روسی شده است.

یحیی آذرمی با اشاره به مبارزه با این آفت در ۳۵ هزار هکتار از مزارع گندم و جو منطقه مغان در شمال استان اردبیل گفت: بالا بودن حدود چهار درجه‌ای متوسط دمای هوا در فصل پاییز نسبت به میانگین دوره بلندمدت و کاهش دوره سرما و یخبندان در پاییز و زمستان موجب بروز و طغیان تعدادی از عوامل خسارت‌زا از جمله شته روسی و شته سبز گندم و پروانه پشت الماسی موسوم به بید کلم در زراعت‌های پاییزه گندم، جو و کلزای استان اردبیل شد.

او با بیان این که خود کشاورزان باید به مبارزه با این آفات بپردازند، اظهار کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی انجام شده، کشاورزان خود اقدام به مبارزه به این آفات کرده‌اند و ایام یخبندان چند هفته اخیر نیز موجب کاهش شدت شیوع این آفات در مزارع استان شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: کارشناسان اجرایی جهاد کشاورزی استان با تشخیص به‌موقع شیوع این آفات با همکاری کشاورزان به‌خوبی توانستند با اجرای تدابیر پیشگیرانه مانع از طغیان این آفات در مزارع استان شوند.

آذرمی اظهار کرد: در سال زراعی جاری مبارزه با جوندگان مضر از جمله موش نیز در سطح ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشت غلات دیم و حتی آبی شمال استان اردبیل در منطقه مغان صورت گرفته است و سم مورد نیاز آن توسط جهاد کشاورزی تامین و در اختیار زارعان قرار گرفته است.

او اضافه کرد: شیوع این آفات در مزارع استان اردبیل طی سال‌های گذشته نیز سابقه داشته، اما به این شدت نبوده و این آفات اغلب در اوایل فصل بهار اتفاق افتاده و به شکل طبیعی و توسط کفشدوزک کنترل می‌شد، ولی امسال به علت تغییر در شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی و افزایش دما، شیوع این آفات در فصل پاییز رخ داد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.