در اولین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان با همراهی گروه کر بنیاد رودکی در تالار وحدت به اجرا پرداختند.

گروه موسیقی بانوان «نهال» عصر روز ۲۳ بهمن‌ماه آغازگر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شد. تالار وحدت در نخستین سانس اجرایی خود و در اولین روز جشنواره میزبان گروه موسیقی بانوان «نهال» به سرپرستی و خوانندگی لیلا نجفی بود و این در حالی بود که جمعی از بانوان علاقمند به هنر موسیقی نیز تماشاگر این اجرا بودند.

موسیقی گروه «نهال» موسیقی پاپ _ سنتی و تلفیقی از ساز‌های ایرانی و جهانی است که معمولا در به اجرای قطعاتی نوستالژی و قدیمی که عموم مردم با آن‌ها خاطره دارند، اختصاص دارد؛ هرچند که این قطعات با تنظیم جدید، بازخوانی و اجرا می‌شوند.

آواز «ای وطن»، قطعه بی‌کلام ترکی، مهتاب، عاشقانه، سرنوشت، گل‌واژه، من دیگه بچه نمی‌شم، نیمه‌شبان، جومه نارنجی، سه‌گدار،‌ای که رفته و دختر کولی رپرتوار اجرایی گروه «نهال» را برای جشنواره سی و نهم تشکیل داد.

در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟

ارکستر موسیقی ملی ایران در نخستین روز از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر (۲۳ بهمن ماه) ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت  به روی صحنه رفت. این اجرا در واقع به نوعی مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و با خوانندگی محمد معتمدی و با همراهی گروه کر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان همراه بود که شامگاه گذشته به اجرای برنامه پرداختند. در این اجرا مازیارظهیرالدینی به عنوان کنسرت مایستر، ارکستر موسیقی ملی ایران را همراهی کرد.

نخستین قطعه اجرایی ارکستر ملی ایران در قالب جشنواره موسیقی فجر، «تهران» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کر بود؛ قطعه دیگر اثر بی‌کلام، قطعه محلی «بویراحمدی» بود با تنظیم همایون رحیمیان و با همراهی گروه کر، «پیروزی» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کر و قطعه محلی «رشید خان» با تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کر از قطعات بی کلام این اجرا بودند.

«کویر» به آهنگسازی محمد معتمدی و تنظیم افشین عزیزی، «ناله شبگیر» اثر پرویز یاحقی به تنظیم امیرحسین طایی، «روشنی روی تو» با تنظیم امیرحسین طایی، «آسمان خدا» به آهنگسازی مجید وفادار و تنظیم سیامک بهبهانی، «سوگند» به آهنگسازی و تنظیم  بابک افشار، «تکیه‌گه خیال» به آهنگسازی امیر فرشید رحیمیان و تنظیم همایون رحیمیان و همچنین قطعه «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی با تنظیم گلنوش خالقی با همراهی گروه کر از جمله قطعاتی بودند که با خوانندگی محمد معتمدی به روی صحنه رفت.

قطعه «ای ایران» با همراهی و استقبال خوب مخاطبان همراه بود و حاضران در سالن بصورت ایستاده این کار را با خواننده همراهی کردند.

محمد معتمدی در حاشیه نخستین روز این جشنواره درخصوص حضورش در ارکسترموسیقی ملی ایران گفت: فعالیت ارکستر موسیقی ملی ایران به سال‌ها قبل برمی‌گردد و طی این سال‌ها با حضور اساتید بزرگ موسیقی، آهنگسازان و رهبران نام آشنا، اجرا‌های خود را به روی صحنه برده است. رهبران بزرگی، چون استادان فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان که در قالب جشنواره موسیقی فجر هم حضور و فعالیت داشتند و این بار این دوره از جشنواره به رهبری استاد همایون رحیمیان اجرای خود را به روی صحنه برد و بنده هم این افتخار را داشتم که در این اجرا باشم.

او در ادامه ضمن قدردانی از زحمات اعضای ارکستر و مجموعه بنیاد رودکی اظهار کرد: بنیاد رودکی در چشم‌انداز پیش روی خود یک برنامه و خروجی خوب پیش‌بینی کرده است و بر این اساس به ارکستر‌های این بنیاد و خروجی آن امیدواریم و بی‌تردید چشم‌انداز خوبی پیش رو است.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، امیرحسین سمیعی (رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، رضا مهدوی (دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر)، علیرضا قزوه (رئیس  دفتر شعرو موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما)، محمد اله‌یاری (مدیرعامل بنیاد رودکی) از جمله میهمانان اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران بودند.

سالار عقیلی در ابتدای کنسرت ضمن سلام و خیر مقدم به حاضران در سالن، از دیدار دوباره خود با مخاطبان ابراز خرسندی کرد و به معرفی قطعات پرداخت.

سالار عقیلی از وحدت خواند

«شهر خاموشی» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژآد، «حال دلم» به آهنگسازی حمید رضا گلشن، «آتش عشق» به آهنگسازی  سینا صدفی، «نفس» به آهنگسازی سینتاج و «خشکسالی» به آهنگسازی مهدی معظم از قطعاتی بودند که برای نخستین بار در این کنسرت به اجرا درآمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

همچنین در این برنامه قطعات «چه بگویم»، «حانیه»، «سرو زیر آب» و «تن‌ها می‌مانم» به آهنگسازی فرید سعادتمند، «دلبر جان» به آهنگسازی میلاد ترابی، ِ «ایران» به آهنگسازی بابک زرین و با شعری از زنده‌یاد افشین یداللهی، «بی‌قرار» و «چه روزهایی» به آهنگسازی حمیدرضا گلشن نیز به اجرا درآمد. قطعه آخر این کنسرت نیز «وطن» به آهنگسازی  پیمان سلطانی و با شعری از زنده‌یاد بیژن ترقی بود که با همراهی و استقبال خوب مخاطبان اجرا شد.

امیر حوتیان (نوازنده پیانو)، امیر فیروز بخت (نوازنده ویلن و کمانچه)، مونیکا لران (نوازنده ویلن)، احسان شامی (نوازنده ویلن آلتو)، پیمان شامی (نوازنده ویلن)، داوود منادی (نوازنده ویلنسل)، محمدرضا محمدی (نوازنده تنبک و قانون)، محمد یداللهی (نوازنده کیبورد)، امید جبارپور (نوازنده درامز) و مهدی حسینی (نوازنده گیتار) اعضای این گروه را تشکیل دادند.

سیدمحمدهاشمی (قائم مقام و معاون حقوقی وزیر فرهنگ)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)،   محمد اله‌یاری (مدیرعامل بنیاد رودکی)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، رضا مهدوی (دبیر جشنواره) و ابوالفضل پورعرب  بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون بود از جمله میهمانان این کنسرت بودند.

رپرتواری از مفاخر موسیقی ارمنستان در تالار رودکی

هایک ملیکیان (پیانونواز مطرح ارمنستان) شامگاه ۲۳ بهمن‌ماه در نخستین شب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برای ایرانیان نواخت. در اولین شب برگزاری این رویداد، تالار رودکی میزبان دو اجرا در بخش بین‌الملل بود.

هایک ملیکیان اولین هنرمندی بود که در روز اول جشنواره در تالار رودکی روی صحنه رفت و کنسرت خود را به اجرای رسیتال پیانو اختصاص داد. هایک ملیکیان در این اجرا قطعاتی از آرام خاچاطوریان، کومیتاس و جمعی از مفاخر موسیقی ارمنستان نواخت.

هایک ملیکیان، نوازنده پیانو از کشور ارمنستان، به عنوان یکی از نو روایتگران موسیقی معاصر و قرن بیستم در سطح بین‌المللی و در میان مخاطبان و منتقدان موسیقی کلاسیک شناخته می‌شود. او نواختن پیانو را از شش سالگی با ایرینا گریشینسکایا شروع کرد و سپس تحصیلات حرفه‌ای خود را نزد پروفسور الکساندر گورگنوف در کنسرواتوار کومیتاس ایروان ادامه داد.

اولین کنسرت بین المللی هایک ملیکیان در جشنواره بین المللی موسیقی قرن بیستم در رم در سال ۲۰۰۰ برگزار شد. وی در سراسر اروپا، آسیا و آمریکا در صحنه‌های معتبری مانند تالار ویکتوریا ژنو، لیسبون، تالار بزرگ گلبنکیان، کنسرتگبوو آمستردام و… به اجرای برنامه پرداخته است.

هایک ملیکیان درمسابقات بین المللی متعددی برای پیانو از جمله کنکور ارلئان فرانسه، جایزه بزرگ ابلا (ایتالیا)، موسیقی نوین (آمریکا) و بسیاری دیگر دارای عناوین و رتبه‌های بسیاری است. وی در سال ۲۰۱۲، عنوان هنرمند افتخاری ارمنستان را دریافت کردآلبوم انفرادی او “آروتیوانیان: آثار کامل پیانو” از نشر معتبر ناکسوس، به عنوان بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک سال در جایزه ملی موسیقی ۲۰۱۸ انتخاب شد. 
او اولین اجرا کننده آثار بسیاری از آهنگسازان معاصر است و به همین دلیل ده‌ها قطعه به طور ویژه برای اجرا توسط هایک ملیکیان نوشته شده است.

«عندلیبان» از «فجر عاشقان» نواختند

تالار رودکی در سانس دوم میزبان یک اجرای دیگر در بخش بین‌الملل بود که به گروه «عندلیبان» از کشور افغانستان اختصاص داشت.
به گزارش روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، «عندلیبان» افغانستان در اجرای شامگاه ۲۳ بهمن‌ماه به اجرای قطعات و تصانیف  فولکوریک منطقه خود پرداختند که در میان آن‌ها «ملاممدجان» برای مخاطبان ایرانی بسیار آشنا و خاطره انگیز بود.

اجرای قطعه «فجر عاشقان» نیز بخش دیگری از این برنامه بود که از سوی این گروه به دهه فجر ایران تقدیم شد.

آصف حبیبی (خواننده ونوازنده هارمونی)، وحیددلاهنگ (نوازنده رباب)، حکیم باختری (نوازنده طبلا)، شهمیم باختری (نوازنده دهلک)، عبدالقادر عزیزی زاده (نوازنده رباب وخواننده)، عبدالخالق عزیزی زاده (هماهنگ کننده وتنظیم کننده) نوازندگان گروه عندلیب از افغانستان را تشکیل می‌دادند.

نوای تصنیف‌های فراموش نشدنی در سالن سوره طنین‌انداز شد

گروه «آوای ماهور» و «طبیب جان» در نخستین شب برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای تصنیف‌های فراموش نشدنی «با من صنما» و «یار می‌گوید الله» در بخش موسیقی دستگاهی، شب دلچسبی را برای مخاطبان خود رقم زدند.

 در نخستین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش موسیقی دستگاهی در سالن سوره حوزه هنری، گروه «آوای ماهور» با خوانندگی سیدمحسن حسینی، خواننده شناخته شده آواز ایرانی و آهنگسازی حسین روزبهانی قطعاتی را در دستگاه شور و ماهور اجرا کردند.

در این اجرا و بعد از یک قطعه ضربی در دستگاه شور و دشتی، تصنیف‌های «سودای دل» با شعری از رهی معیری و «با من صنما» اجرا شد که به دلیل آهنگسازی و اجرای متفاوت گروه آوای ماهور مورد توجه حاضران در سالن مواجه شد.

در ادامه و پس از اجرای «مضراب شور» و «رِنگ شور»، نوبت به دو تصنیف پایانی این اجرا رسید و گروه «آوای هور» با خوانندگی سیدمحسن حسینی، تصنیف «مطرب جان» با شعری از مولانا و تصنیف «ماه من» با شعری از امیر شفیعی را برای دوستداران موسیقی دستگاهی اجرا کردند.

گروه آوای ماهور متشکل از سیدمحسن حسینی (خواننده)، عنایت حسینی (نوازند دف)، حسن آزاده‌فر (نوازنده تنبک)، بهداد کیافر (نوازنده سنتور)، محمد جوزی (نوازنده عود)، حسین  روزبهانی (نوازنده تار)، محمد مشفق (نوازنده نی) و مصطفی روستایی (نوازنده کمانچه) بود.

از «ایران جوان» تا «یار می‌گوید الله» در شب به یادمانی طبیب جان

در سانس دوم از نخستین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز در ساعت ۲۱:۳۰، گروه «طبیب جان» با سرپرستی و آهنگسازی حسین قاسم‌زاده در تالار سوره حوره هنری روی صحنه رفت.
در این اجرا که گروهی از نوازندگان دختر و پسر نوجوان با ساز‌های تنبک، دف، سنتور، تار و عود، حسین قاسم‌زاده را همراهی می‌کردند، قطعات کوتاه و مختلفی از بهترین‌های موسیقی دستگاهی از جمله تصنیف «یار می‌گوید الله» را اجرا کردند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این گروه اجرای خود را اجرای قطعه «ایران جوان» خاتمه دادند.

آوای موسیقی اقوام ایرانی در ارسباران طنین‌انداز شد

فرهنگسرای ارسباران در نخستین روز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در میان استقبال پرشور مخاطبان میزبان دو گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» و «نوای تفتان» شد.

فرهنگسرای ارسباران در نخستین روز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، میزبان هنرمندان موسیقی دو استان لرستان و سیستان و بلوچستان بود.

در ابتدا، گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» به سرپرستی فرشاد سیفی از استان لرستان، ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران آغازگر میزبانی از مخاطبانی بود که در نخستین روز جشنواره با حضور باشکوه‌شان محفل این رویداد هنری را گرم کردند.

این گروه که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ و با شرکت در دوازدهمین جشنواره موسیقی فجر آغاز کرده‌اند، امسال هشتمین تجربه حضور در جشنواره را در کارنامه هنری‌شان ثبت کردند.

فرشاد سیفی، درباره قطعات اجرا شده گروه گفت: برخی از این آثار مانند «سرزمین شادی و «سِرو» از ساخته‌های خود من بود که افتخار داشتم برای اولین بار اجرای زنده آن را در جشنواره داشته باشم و برخی دیگر از قطعات خاطره‌انگیز و مشهوری همچون «سیت بیارم» و «بارون بارون» بود.

این هنرمند با بیان اینکه جشنواره موسیقی در معرفی فرهنگ موسیقایی نواحی مختلف کشور تاثیر بسزایی دارد، گفت: قطعا حضور هنرمندان در جشنواره و بهره‌مندی آن‌ها از اجرای سایر همکاران‌شان مستر کلاسی است که امیدوارم مثل سال‌های قبل به آن توجه شود و گروه‌ها بتوانند روز‌های بیشتری در کنار هم باشند و از تجربه، هنر و آموخته‌های هم استفاده کنند.

سیفی بیان کرد: تمرکز اجرا‌ها در تهران بسیار خوب است. خوشبختانه در تهران مرکزیت اجتماعی تمامی اقوام لر، کرد، فارس، عرب، بلوچ و …وجود دارد و فرهنگ‌های مختلف به تماشای آثار می‌نشینند.

این هنرمند با بیان اینکه خاصیت موسیقی ایجاد احساساتی، چون شادی و گاهی غم در مخاطبان است؛ افزود: قطعا تمامی مخاطبان ما لر زبان نبودند و بسیاری از اشعار را متوجه نمی‌شدند، اما آن‌ها از دوستداران موسیقی فولکلور هستند و از این هنر حمایت می‌کنند و این از برکت جشنواره است که چنین موقعیتی را ایجاد می‌کند.

«سرزمین شادی»، «چوپان»، «چهار مضراب ماهور»، «سِرو»، «جامالگه ایل»، «سیت بیارم»، «مینای اشکسه»، «بارون بارون» و «نازنین» قطعات موسیقی نواخته شده در اولین بخش برنامه موسیقایی شب گذشته ارسباران بود.

فرشاد سیفی (نوازنده کمانچه و سرپرست گروه)، رامین میر (خواننده)، مختار فلاحی (کمانچه)، امیررضا شرفی و سینا خویه (کمانچه آلتو)، محمود فرامرزیان (تنبک) و مرتضی میر (دف و دهل) نیز اعضای گروه «فلک‌الافلاک» بودند که با صدای ساز ها‌ی شان شور و شوق را در فرهنگسرای ارسباران به ارمغان آوردند.

نوای موسیقی سیستان در ارسباران طنین انداز شد

پس از پایان نوبت اول اجرا‌های روز نخست، با نزدیک شدن به ساعت ۲۱:۳۰، گروه موسیقی «ندای تفتان» به سرپرستی محمد ریگی‌پناه از استان سیستان و بلوچستان در میان استقبال مخاطبان به اجرای هشت قطعه موسیقی پرداختند.

ریگی‌پناه با بیان اینکه سومین دوره‌ای است که همراه با گروه خود در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، گفت: قطعا برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ایجاد شادی اجتماعی تاثیر زیادی خواهد داشت و با همراه کردن مردم جامعه را به سوی نشاط اجتماعی هدایت می‌کند.
او با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی، عنوان کرد: امیدوارم در سال‌های بعد بتوانیم برای حداقل دو یا سه روز متوالی میزبان مخاطبان باشیم.

محمد ریگی‌پناه (سرپرست گروه و نوازنده تنبورک)، شمس‌الدین مطربیان (نوازنده تنبورک و خواننده)، حبیب‌الله داوودی (سازنده و نوازنده بِنجو)، سفی‌الله مطربیان (نوازنده دُهُلک) و محمدرضا ریگی (خواننده و نوازنده دُهُلک) اعضای گروه موسیقی «تفتان» را تشکیل می‌دادند که با نواختن قطعات «شهباز قلندر»، «تیتانلی»، «گردگ»، «دیدگ»، «چنگور»، «کشور ایران» و «دُردانک» مخاطبان حاضر در سالن را با خود همراه کردند.

وقتی «سرود» فرصتی برای عیارسنجی جوانان است

نخستین روز از سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش سرود، عصر روز گذشته ۲۳ بهمن‌ماه در کوشک باغ هنر و با اجرای دو گروه سرود برگزار شد.  سالن کوشک هنر روز گذشته میزبان گرو‌های سرود «ری نوا» و «شمیم یاس» بود.

این اجرا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ابتدای این اجرا، مژده لواسانی مجری (صدا و سیما) به روی صحنه آمد و پس از خوش‌آمدگویی به حضار داخل سالن، از گروه پسران «ری نوا» به سرپرستی حمید محمدی شمیرانی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

گروه پسران «ری نوا» در ابتدای این اجرا قطعه «منجی» با شعری از اسماعیل شبرنگ و آهنگسازی و تنظیم وحید اختری را اجرا کردند. سپس قطعه «انتقام سخت» اجرا شد که این قطعه به سه زبان عبری، فارسی و عربی بود. شاعر بخش عبری این قطعه آقای علیزاده و شاعر بخش عربی آن نیز از مرتضی آل‌کثیر بود و بخش فارسی این قطعه را نیز حسین رضاییان سروده است. قطعه «سربند سرخ» نیز قطعه پایانی گروه نی نوا بود.

مهدی چراغی، محمدرضا شفیعی، امیرمحمد حاتم خانی، محمدمهدی امیدی، امیرعلی یارمحمدی، سید ابوالفضل طبایی، سیدعلی سیدبرزگر، محمدحسین کریمی، سیدمحمد میراسماعیلی، علی عین‌اللهی، علیرضا جباری، امیرعباس عبدالله، محمدصادق فرهمند، محمدجواد غلامی و امیرحسین علیزاده به سرپرستی حمید محمدی شمیرانی اعضای گروه «ری نوا» را تشکیل دادند.

حمید محمدی شمیرانی سرپرست گروه سرود «ری نوا» در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: ما امروز توفیق داشتیم که به عنوان اولین گروه در بخش سرود سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشیم و اعضای گروه توانستند سه قطعه را به خوبی و زیبایی اجرا کنند و خوشبختانه اجرای خوبی را از گروه ری نوا شاهد بودیم. از نظر بنده از لحاظ فنی اجرای گروه هیچ مشکلی نداشت و تمام قطعات را بدون نقص و بسیار عالی اجرا کردند و همچنین به گروه «شمیم یاس» نیز تبریک می‌گویم که اجرای بسیار خوبی داشتند. امیدواریم هر گروهی که از نظر حضار گرامی شایسته تقدیر بودند، انتخاب شود و برای تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره آرزوی موفقیت دارم.

وی همچنین در مورد فعالیت‌های این گروه نیز بیان کرد: گروه ری نوا در بخش پسران بیش از ۴ سال و در بخش دختران نیز بیش از ۱ سال است که فعالیت‌های خودش را آغاز کرده و در این مدت بیش از ۹۰ قطعه تولید کردیم و در کنار آن نیز قطعات زیادی را به صورت تصویری عرضه کردیم که برای هر کدام از این تولیدات زمان زیادی گذاشته شد و قدردان تمام اعضای گروه «ری نوا» هستم که با سن و سال کمی که دارند، با همت و غیرت مردانه‌ای که دارند، در این عرصه فعالیت می‌کنند و دوست دارند که برای جامعه فرهنگی کشور مفید باشند.

شمیرانی در پایان در مورد اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر خاطرنشان کرد: بخش سرود جشنواره موسیقی فجر، بخش بسیار خوبی است و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این عرصه در چنین جشنواره‌هایی عیار خودشان را می‌سنجند و متوجه می‌شوند که چقدر آمادگی برای اجرای زنده بدون عیب و نقص در جشنواره‌ها دارند و با حضور در چنین جشنواره‌هایی تجربه کسب می‌کنند و در آینده نیز می‌توانند از این تجربه‌ها استفاده کنند.

پس از اجرای گروه «ری نوا»، نوبت به اجرای گروه دختران «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه سادات قاضوی رسید و مژده لواسانی از این گروه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

سرود، بهار است…

گروه «شمیم یاس» در ابتدا قطعات «پرستار کربلا» و «بابا رضا» را اجرا کردند. پس از اجرای این دو قطعه، مژده لواسانی مجددا به روی استیج رفت و از مهدی استخر (شاعر سرود‌های مذهبی) با اهدای لوح یادبودی، تقدیر به عمل آمد. قطعه «جشن فرشته‌ها» نیز آخرین قطعه‌ای بود که گروه «شمیم یاس» در روز نخست جشنواره اجرا کرد.

فاطمه سادات قاضوی سرپرست گروه سرود شمیم یاس در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: به نظر من گروه ری نوا اجرای بسیار خوبی داشتند، اما اعضای گروه شمیم یاس نیز تمرین بسیاری داشتند و علاوه بر خوانش، بر روی حرکات پرفورمنس نیز تمریناتی داشتند و بنده از اجرای اعضای گروه راضی بودم.

وی تصریح کرد: گروه سرود شمیم یاس حدود چهار سال است که مشغول فعالیت است و تقریباً از زمان شیوع ویروس کرونا استارت گروه را زدیم و این گروه متشکل از پسران و دختران است. خوشبختانه در این سال‌ها توفیقات بسیار زیادی داشتیم به دلیل اینکه در کربلا، نجف اشرف، مشهد، قم و جمکران و همچنین در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرا‌های خوبی داشتیم و این اجراها، از توفیقات بزرگ و بسیار خوب این گروه است و علاوه بر تولیدات زیادی که داشتیم، با مداحان مشهور کشور از جمله آقای عبدالرضا هلالی سرود اجرا کردیم و این مژده را هم بدهم که برای اعیاد شعبانیه نیز نماهنگ‌های زیادی را ضبط کردیم و  بزودی منتشر خواهیم کرد.

قاضوی ادامه داد: گروه سرود «شمیم یاس» در بخش دختران در دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت داشت و الحمدلله برگزیده بخش مردمی جشنواره شدیم و امسال نیز به دلیل اینکه در جشنواره ملی سرود اجرا داشتیم و جزو استعداد برتر شناخته شدیم، تنها گروه تکراری این دوره از جشنواره هستیم.

سرپرست گروه شمیم یاس در پایان در مورد اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: به نظر من سرود می‌تواند یک انقلاب خاص و متفاوت برای کودکان و نوجوانان باشد. حقیقتا زمانی که بچه‌ها را استعدادیابی و جذب کردیم، من اتفاقات خیلی خوبی را در آن‌ها احساس کردم و اعتماد به نفس، فن بیان، روابط عمومی، ارتباط گیری و اجتماعی بودن آن‌ها بالا رفته و این کار مشارکتی و همکاری مشخصات ممتازی که در کار‌های گروهی است، در این بچه‌ها موج می‌زند و پس از چهار سال از فعالیت گروه، همانند خواهر و برادر در کنار هم کار‌های بسیار درخشانی را داشتند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که سرود بهار است، واقعا همینطور است و من این بهار را در شاگردانم به وضوح مشاهده کردم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
ما مردم ایران شما دو هنرمند بزرگ را دوست داریم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
دو هنرمند مردمی وعزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
دمشون گرم ممنون