آغاز جشنواره نهج‌البلاغه دانشگاهیان از امسال

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: همه مراکز آموزش عالی کشور می‌توانند در جشنواره نهج‌البلاغه دانشگاهیان شرکت کنند.

نشست خبری جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان) با هدف بهره‌گیری بیشتر از نهج‌البلاغه، امروز در دفتر مرکز نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها برگزار شد‌.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهمیت بالای نهج‌البلاغه از جهات مختلف و دارا بودن نکات و روایات مفید و قابل توجه، بیان داشت: اگر قرار باشد یک سبک زندگی جامع اسلامی کشف کنیم در نهج البلاغه تمامی این نشانه‌هایش وجود دارد. اما هنوز به میزان لازم به نهج البلاغه توجه نشده است.

او تاکید کرد: به خصوص در جامعه دانشگاهی که محل تجمع نخبگان و دانشمندان است حتما با استفاده از نهج‌البلاغه آینده‌ای بهتر برای دانشجو استاد و جامعه رقم خواهد خورد. به همین دلیل ایجاب می‌کرد به نهج البلاغه بیش از قبل توجه شود.

رستمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی قم، میزبان اولین دوره جشنواره ملی رسا است، توضیح داد: از همین روزهای رجب ۱۴۴۲ قمری و ۱۴۰۲ شمسی دوره یک ساله جشنواره آغاز می‌شود و در رجب سال آینده به اختتامیه می‌رسد. مخاطبین جشنواره شامل گروه‌های مختلف دانشگاهی از جمله دانشجویان، اساتید، کارمندان و حتی خانواده های دانشجویان محسوب می‌شوند.

او افزود: همه مراکز آموزش عالی کشور در این برنامه حضور و مشارکت خواهند داشت. دانشگاه علوم پزشکی قم میزبانی جشنواره را بر عهده دارد. انواع موسسات آموزشی، دولتی و غیر دولتی، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، فنی حرفه‌ای و ... می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌ها با اشاره به اینکه در بسیاری از دانشگاه ها جریان مراجعه به نهج البلاغه وجود دارد اما در سایر دانشگاه‌ها هم لازم است برقرار شود، گفت: این جشنواره در بخش پژوهشی به علوم میان رشته ای نهج البلاغه و سایر علوم مثل روانشناسی و نهج‌البلاغه ، جامعه شناسی و نهج‌البلاغه و ... توجه شده است. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: چند سال است که جلسه منظم تفسیر نهج‌البلاغه نبوده که نیاز به آن احساس می‌شود. یکی از محورهای جشنواره نشست‌های نهج‌البلاغه خوانی است که در قالب هیات مذهبی در دانشگاه‌ها پیگیری می شود و تجلیل و تکریم از خادمان نهج‌البلاغه و چهره این حوزه برای الگوسازی یکی دیگر از بخش‌های جشنواره خواهد بود.

به گفته وی؛ همچنین جشنواره فوق بخش معارفی، ادبی و تولید مضامین مرتبط با نهج‌البلاغه و تولید آثار هنری و رسانه ای و پژوهشی هم دارد در واقع تجلیل هایی نیز در جشنواره دیده شده است. نشر آثار علمی معتبر، مشارکت دستگاه ها، تعیین جوایز و تشویق مناسب از دیگر موضوعات مورد توجه است. امتیازاتی نیز برای شرکت کنندگان و حامیان این جشنواره تعیین شده است.

در ادامه این مراسم از پوستر اولین دوره جشنواره ملی رسا رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار