چرا مرد بابت کار کردن همسرش در خانه باید به او دستمزد بدهد؟

در مورد اینکه آیا زن باید در قبال کار کردن در خانه از همسرش حقوق بگیرد، صحبت‌های زیادی می‌شود که در این خبر به این موضوع پرداخته‌ایم.

عضو رسمی مرکز وکلا استان البرز می‌گوید: دستمزدی که زن در ازای انجام کار‌های خانه از همسرش دریافت می‌کند به تعبیر حقوقی با عبارت «اجرت‌المثل ایام زوجیت» شناخته می‌شود.

سیده پگاه حسنین می‌افزاید: درخصوص اجرت‌المثل ایام زوجیت در تبصره الحاقی ماده ۳۳۶ قانون مدنی بیان‌ شده که: «چنانچه زوجه کار‌هایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت‌المثل باشد به دستور زوج و با قصد عدم تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کار‌های انجام‌گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.» در توضیح این ماده باید گفت که اولا از نظر شرعی و قانونی مهم‌ترین وظیفه زن تمکین در مقابل شوهر است و منظور از تمکین انجام کار‌ها و تکالیف خاص زناشویی و حسن معاشرت، خوش‌اخلاقی، رعایت نظافت و آرایش و سکونت در خانه‌ای که شوهر تعیین می‌کند، است. (مفاد ماده ۱۰۸۵ و ۱۱۱۴ قانون مدنی).

این وکیل می‌گوید: پس در نتیجه مطالبه اجرت در مقابل اموری که در بالا اشاره شد مبنای شرعی و قانونی ندارد. اما اگر زن در خانه شوهر علاوه بر تکالیف شرعی و قانونی به عنوان همسر کار‌هایی از قبیل آشپزی برای شوهر و فرزندان و میهمانان و پذیرایی از آنان، شستن ظروف و لباس‌ها، نظافت خانه، شیر دادن به فرزند و مراقبت از آن‌ها را انجام دهد از نظر شرعی و قانونی مستحق دریافت اجرت (دستمزد) است.

لازم به تذکر و یادآوری است که بنا بر ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی و شرع نفقه زن عبارت است: «از مسکن البسه غذا‌ها و اثاث البیت و ...» همان‌طور که در متن صریح قانون نیز درج شده است مرد موظف به تهیه «غذا» برای همسر خود است نه تهیه «مواد غذایی!»

به استناد مواد بیان شده در صورتی‌ که زوجه قصد مطالبه دستمزد کار‌هایی که در خانه شوهر انجام داده، اما از نظر شرعی و قانونی بر عهده وی نبود را داشته باشد اولا این مطالبه مشروط به درخواست طلاق از ناحیه زوج نیست و زوجه می‌تواند در حین زندگی با شوهر درخواست اجرت‌المثل کند.

ثانیا در خصوص آن قسمت از ماده که بیان کرده «با قصد عدم تبرع انجام داده باشد» منظور این است که زوجه قصد نداشته که امور را به‌ صورت رایگان برای شوهرش انجام دهد، که در این مورد بین قضات اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، اما در مجموع بیشتر قضات عدم تبرع زوجه در انجام کار‌ها را به استناد برخی از اصول حقوقی به صرف این‌که زن بگوید، «مجانی کار نمی‌کردم» می‌پذیرند. بخصوص در جایی که درخواست طلاق از ناحیه زوج باشد.

ضمنا بنا به ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده اجرت المثل از حقوق مالی زوجه است که دادگاه باید ضمن رای طلاق در خصوص آن تعیین تکلیف کند. لازم به ذکر است که امکان مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت و نحله وجود ندارد و نحله در جایی به زن تعلق می گیرد که اجرت المثل به وی تعلق نگرقته باشد.

پس زوجه می‌تواند با دادن دادخواست مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت با جلب نظر کارشناس به طرفیت زوج از این حق شرعی و قانونی خود بهره‌مند شود و البته در صورتی که زوج اموالی نداشته باشد از نظر قانونی امکان دادن دادخواست اعسار و تقسیط اجرت المثل را خواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: خانه داری ، دستمزد ، همسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
تا این حساب ازدواج کردن عجیب حماقتی برای مردان خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
این قوانین یعنی عدم ازدواج و افزایش روابط ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
اگر قرار باشه همه وظایف سر مرد بریزه چه خارج و چه داخل خانه ، و حق طلاق هم با خانم باشه ، پس مرد می باید درخواست اجرت المثل کند و نفقه بخواهد و خلاصه خار و ذلیل شود ! در این صورت کدام مرد است که میل ازدواج داشته باشد؟ مکر اینکه مغز خر خورده باشد !
چرا با این سخنان می خواهید خانواده و زاد و لد را نابود کنید ؟ چرا غیر مستقیم مردان را به راه غیر شرعی هدایت می کنید؟ چرا همه مردان جوان و حتی کهن سال آرزوی جوامع لائیک غرب را داارند؟ازدواج و خانواده و فرزند آوری و آرامش و صداقت و کمال طلبی و دیانت پر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
به به گل بود به سبزه هم آراسته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
مرد یک زن بگیره برای کارهای زناشویی و یک کنیز هم برای کارهای خانه. اگر زن فقط وظیفش تمکین مرد باشه این کار را به درستی انجام میدهد. اما حالا برعکس شده همه کارها را درست انجام میده الا تمکین مرد و این باعث طلاق زیاد در جامعه شده. شرعا وظیفه زن فقط تمکین مرده نه ظرفشور و لباسشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
وظیفه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
لطفا مستند بگویید شرغ کجا چنین گفته ، و آیا این موضوع عقلانی است که یک طرف تمام سنگینی زندگی را تجمل کند و در عین حال کمترین حق را ذاشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
«اجرت‌المثل ایام زوجیت»?!!!!واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
اشکالی ندارد که به همسر پول و مال داد اما اما نباید روابط و تشکر و عشق و ارزش ها را به ارزشی پولی تقلیل داد و پول را معیار همه ارزش ها کرد ، آیا نوازش و کرامت و حرمت و تعالی را می توان با پول مقایسه کرد ؟
ای گل فروش گل چه ستانی به سیم گل وز گل عزیزتر چه ستانی به سیم گل
خواهشا خواهشا خواهشا تعامل خانواده را با معامله بازاری مقایسه نکنید زیرا هزارا خطر در کمین آینده همسران و فرزندان در توجه به مقام پول در قیاس با ارزش ها خواهد داشت و شرافت و غیرت و ایثار و محبت و صداقت و . . . از خانواده ها رخت بر خواهد بست با این اراجیف کانون خانواده را به میدان نبرد تبدیل نکنید و ادامه مبارزه زن زندگی آزادی را به خانواده ها و آینده فرزندان نکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
چرا افراط و دو قطبی سازی زن و شوهر یا فمنیسم غرب را با تفریط و تقلیل روابط افراد خانواده با پول و مزد معامله می کنید ؟ آیا حتما افراط را با تفریط بدون آینده نگری باید پاسخ داد؟
آیا زن برای کارگری به خانه همسر می رود ؟ تا پس از اتمام کار در خواست مزد کند
آیا تاکید اسلام بر نفقه زن با این شمایل معنی کرده اید؟
ایا این بیان ضربه ای کاری تر از فمنیسم در آینده خانواده نخواهد بود ؟
پس مفهوم عشق کجا معنی می یابد؟ و اساسا چه کاره خواهد بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
در قسمتی از متن اومده نظافت جز وظایف زن هست و در جایی دیگر نوشته زن میتواند بابت نظافت اجرت المثل بگیرد
لطفاً بیشتر توضیح بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
زن بابت کار خونه بابت شیردهی .خرجی وووووو پول بگیره بیچاره مرد از کجا بیاره ؟؟؟
این حرفها چیه می زنید همینجوری زنا همیشه طلبکارند لطفاً آشوب درست نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
شرع این قانون رو گذاشته که مردی به زنش ظلم نکنه.البته وقتی زوجین میخوان زندگی کنند باید باهم سازگار باشن و اگه مرد نداره هزینه کنه با محبت با هم کنار بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
چه اشکالی داره که مرد به صورت ماهانه پولی رو که در می یاره مقداری رو برای خانمش واریز کنه؟
هم تشکر می کنه از خانمش و هم مهر و محبت بیشتر می شه.
باید از خانم خونه تشکر کرد بابت اینهمه کاری که داره انجام می ده
کارهای خونه فرسایشی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
اشکالی ندارد اما نباید روابط و تشکر و عشق و ارزش ها را به ارزشی پولی تقلیل داد و پول را معیار همه ارزش ها کرد ، آیا نوازش و کرامت و حرمت و تعالی را می توان با پول مقایسه کرد ؟ ای گل فروش گل چه ستانی به سیم گل وز گل عزیزتر چه ستانی به سیم گل
خواهشا خواهشا خواهشا تعامل خانواده را با معامله بازاری مقایسه نکنید زیرا هزارا خطر در کمین آینده همسران و فرزندان در توجه به مقام پول در قیاس با ارزش ها خواهد داشت و شرافت و غیرت و ایثار و محبت از خانواده ها رخت بر خواهد بست با این اراجیف کانون خانواده را به میدان نبرد تبدیل نکنید و ادامه مبارزه زن زندگی آزادی را به خانواده ها نکشید
بسیار بدی کردی و دیدی ثمرش را نیکی چه بدی داشت که یک بار نکردی
Iran (Islamic Republic of)
بی عدالتی محض
۱۲:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
عجب ..ببخشید حسن خلق و آداب معاشرت و رعایت نظافت که اینا همش اصول عموم مردم هستش.مگه مرد زن گرفته که اگه این اصول نداشت جریمش کنه؟؟میمونه یه مسئله زناشویی که اون بحث طرفین هستش..بعد وظیفه مرد اینه که غذا برا زن تهیه کنه؟؟خنده داره وحشتناک..پس یکدفعه بگین مرد باید غذا آماده کنه به زن بگه بیا بخور ،بیا اینم چک این ماه بابت لباسای چرکی که میخوای بشوری...
یه وقت روزی نتونستم پول در بیارم که غذا برات بخرم نری شکایتم کنی مهرت رو بذاری اجرا یا تقاضای اجرت المثل کنی ها...
وکیل ها نان خوبی از زنها میخورند هر پرونده ای که ازشون بگیرن بابت شکایت از مردها..تهش یه دیه ای نفقه ای نصیبشون میکنن و از کنارش اونا هم سود خوبی میبرن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
بسیار خوب پس آقایان حق دارند ازدواج نکنند چون این قدر درآمد ندارند که هم ازدواج کنند هم دستمزد بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
ازدواج موقت کند تا به زنا مبتلا نگردد . تفاوتهایی بین زنا و ازدواج موقت هست . لطفا به مردم اگاهی بدهید تا گرفتار هوی و هوس زودگذر نشوند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
فقهی هم باشه با عقل جور در نمیاد.دیگه هیچ مساله ای برای مطرح کردن پیدا نکردید/؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
همه چیز را درست کردید و تمام مشکلات حل شد! حالا مونده مشکل حقوق زن ! اگر به این مشکل هم ورود کردید و مشکل دیگری که به عقل جن هم نمی رسد ، مردم خوشبخت می شوند !
این را بدانید کسانی که به بعضی از امور مانند این مسئله ورود می کنندتنها هدفشان نابودی خانواده است و بس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
اگر در خانواده زن و مرد با هم دوست و رفیق باشند دیگه نیاز به این حرفها نیست دیگه ما می‌شویم من تویی وجود ندارد هرکس کار خودش بار خودش به دوش میکشه راضی هم هستن خب مرد هم بیرون کار می‌کنه خسته کوفته میاد منزل آرامش میخواد اما اگر خانم خونه کارمند باشه اون وقت مرد باید در کار های خانه به همسرش کمک کنه و تقسیم کار بکنند مگر اینکه خدا نکرده اختلاف داشته باشند به خواهند طلاق بگیرند اون وقت مرد مزد کارهایی همسرش انجام داده به اضافه مهریه باید پرداخت کنه اینجوری تو قانون شرع آمده هروز آقا باید مزد کار کرده همسرش را پرداخت کنه دیگه پولی برای خرج زندگی نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
قوانین خانواده در جمهوری اسلامی التقاتی است یعنی ترکیبی از غرب و اسلام که نتیجه اش شده ازدواج به اصطلاح سفید
کدام قانون در مورد مردها درست اجرا می‌شود این کارها باعث می‌شود ازدواج رسمی کم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
هر کس اعتقاد دارد کار خانم ها در خانه راحت است مدتی ظرف بشوید یا غذا درست کند ، وای از اتو کشیدن ، جارو کردن که وحشتناک ، من تحمل شنیدن صدای جارو برقی را ندارم چه رسد به جارو کردن ، اما خانم ها هم باید کار اقایون را کوچک و سبک نشمارند ، البته خانم ها و اقایان تنبل از این قاعده جدا هستند
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
در و دیوار پاک کردن، یخچال و اجاق گاز پاک کردن، خرید کردن، ایستادن در صف نان، جابجایی ظروف آشپزخانه، مرتب کردن مبل و پرده و وسایل منزل، تحمل آزار همسایه و خیلی موارد دیگر.. به کار کردن خانمها اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
ظرف شستن با دست یا با ماشین ، غذا با آتش چوب وزغال یا با جی پاس و زود پز و آرام پز و اقسام مخلوط کن و خرد کن و . . . ، اتو با آجر گرم یا با اتوی بخار و میز مخصوص ، جارو با جارو دستی یا با جارو برقی مرکزی یا رباتی ، صدای جارو یا صدای دریل و لودر و انفجار ، صدای جارو یا جیغ بفش ارباب رجوع و کودکان مدارس ؟!
شاید از همه مشکلتر برای خانم ها بخصوص خانه دار ها خوابیدن تا ساغت 10 یا بیشتر صبح ها باشد و بعد این مظلومان تاریخ باید یه کوفتی برا شوهرای متوقعشان بسازند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
سالانه دو بار دیوار پاک کردن یا ساختمان سازی ؟ یخچال و اجاق پاک کردن یا کسب درآمد چهل میلیون برای خرید یخچال و 15 میلیون اجاق گاز و اتو ، تلویزیون و هزار کوفت و زهرمار غیر ضروری و دکوری ، صف نان کجا ؟ ! صف پرداخت قبوض آب ، برق ، گاز ، تلفن و انترنت و بنزین و استا کار و انواع تعمیرات و خار ی و دن به دهن شدن با هر کس و ناکس یا سبزی پاک کردن و گل گفتن و گل شنیدن همراه با نواهای دلنشین و گاه به گاه تماس گرفتن و تماس جواب دادن های چند ساعته
امان از آقایان همیشه متوقع و تنبل !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
حالا همین را کم داریم ، اینقدر رسانه ای اش کنید تا خانم ها مطالبه گر
پرداخت دستمزد کارهای نکرده هم بشوند !!! مگر چه می کنند تنها کار سخت آنها وراجی وپر حرفی هست وغر زدن وپول خرج کردن وحتی مدعی هم بودن هست ، اگر برای این کار اجرت وحق الزحمه پرداخت کنیم ،که ما چنین پولی برای این کارها نداریم ! وگرنه با این امکانات وتجهیزات لوازم منزل وخانه چه کار خاصی می کنند ؟ البته بیشتر اوقات هم که خودمان کارهای خانه را هم حتی انجام می دهیم .
با این کارها رسانه ملی چه صدا وسیما وچه سایر سعی در تغییر سبک زندکی ایرانی واسلامی می کنند ، از قدیم که حداقل یک شرع و یک عرفی وجود داشت ،ولی حالا چه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
چطور شده یهویی یاد اجرت المثل خانما افتادید مشکل کم بود اینم بهش اضافه کنید همینطوری زندگی چی شده انصافاقوز بلا قوزش نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
کردند و شد ، این انقلاب خانمها از 45 سال قبل می باشد ، زندگی فقط ازان خانم ها و رنج و تلاش و جیغ بنفش ازان آقایان ! انصاف سیری چند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
تو احکام اسلام خیلی چیزها دیگه هستش
تو دین اسلام مرد میتونه ۴ تا زن بگیره
به خاطر وفاداری به خانواده فقط یکی میگره پس از حق خودش گذشته
تو زندگی مشترک باید درکنار هم باهم زندگی کرد
اگه قرار باشه بگن حق زن حق مرد همش باید باهم دعوا کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
باشه مرد حق وحقوق زن اول و ب طور کامل بده بره زن بگیره

اینطوری اصلا پولی نمیمونه براش ک بره زن دوم بگیره

زن دوم از خونه ش پرت میکنه بیرون خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
بدون رضایت زن اول نمی تواند زن دوم بگیرد .
این قسمت را هم بفرمایید تا بینید که اسلام برای خانمها موهبت الهی است و کرامت انسانی به ارمغان می آورد .
حکم حجاب برای راحت بودن زن در بین مردان است و افکار منفی از ذهن ها را خارج می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
4 زن؟! آغا ما با یکیش بوکسواد می کنیم آب روغن قاطی کردیم ، والله ، کلا وفادار متولد شدیم با این حال همش میگه حق من که مال من و حق تو هم مال من ، چون اولا من و توی نداریم که ، دوما مردی گفتن و زنی گفتن ، گدا بازی در نیار رد کن بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
قبل از این حرف ها و توقعات را که می خواهید به زن ها تلقین کنید آمار ازدواج بسیار پائین بود و فقط با این حرف ها مردان را با این شرایط اقتصادی از ازدواج بیشتر می‌ترسانید و هدف از این قبیل خبرها کاهش بیشتر ازدواج هست نه چیز دیگه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
هدف کاهش امار خیانت مردها هس ک بر سر زن اول ش میارند

زن اولی ک با همه کم و کاست ش سازش کردن از اول و همین ک کمی مایه دار میشن زن دوم و میگیرن با اینکه حقوق زن اول و ب طور تکمیل نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
ازدواج و خانواده و فرزند آوری و آرامش و صداقت و کمال طلبی و دیانت پر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
خیانت و زن دوم کدام صیغه ای است ؟ وقتی اولی در کار نباشه دوم چه معنی می دهد؟ و اگر زن اول سازگار باشه از هزار مرد شاید یک مرد به فکر دومی باشد ، زنها خود بهانه دست مرد ها ندهند نه آمار طلاق و نه فکر همسر دوم و نه سن ازدواج بالا خواهد رفت و کلی پیر دختر ترشیده نخواهیم داشت.