تدوین قانون حفاظت از خاک هدیه انقلاب اسلامی به نسل‌های بعد کشور

رضی کرد محله گفت: مهم‌ترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تصویب قانون حفاظت از خاک است.

لادن رضی کردمحله مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با خط مشی‌ها و سیاستگذاری در حفاظت از خاک قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: از مهمترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تدوین و تصویب قوانین تخصصی محیط زیست است که یکی از این قوانین مترقی که پس از انقلاب تدوین و ابلاغ شده است، قانون حفاظت از خاک است.

وی افزود: این قانون که در سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده دارای ۲۶ ماده بوده و به موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار خاک کشور می‌پردازد. در این قانون ۲ چالش اصلی آلودگی و تخریب خاک مدنظر قرار گرفته است و راهکار‌های حقوقی – قضائی و فنی و تخصصی در پایش، کنترل و بازسازی خاک‌های آلوده و تخریب شده ارائه شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: از مهمترین موضوعاتی که در قانون حفاظت از خاک برای نخستین بار در کشور طرح شد، موضوع خود اظهاری واحد‌های بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی، زیر بنایی و معدنی است و از مهمترین اقدامات شاخص سازمان در راستای هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای قانون حفاظت از خاک و رصد و نظارت آلودگی واحد‌های مذکور از طریق پایش و خود اظهاری خاک در سامانه جامع محیط زیست کشور می‌توان اشاره کرد.

رضی کردمحله بیان کرد: پس از ابلاغ قانون حفاظت از خاک، در دولت سیزدهم مقررات آن تدوین و ابلاغ شد تا با حفاظت از خاک، تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه تضمین شود. این مقررات ابلاغی شامل آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال ۱۴۰۲ است.

وی اضافه کرد: در همین راستا خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار خاک کشور و مقررات تعیین واحد‌های بزرگ و مقاطع زمانی و ضوابط اندازه‌گیری آلایندگی و نحوه خود اظهاری پایش محیط زیست موضوع تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون حفاظت از خاک در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امید می‌رود با تحقق بهنگام و بهینه این قانون، بتوان خاک را که یک سرمایه ملی برای نسل فعلی و آتی است حفظ کنیم که در آئین و شریعت اسلام نیز بر این موضوع تاکید شده است.

منبع: مهر

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
حتما خروج خاک از کشور با کشتی هم جزو همین قانون حفاظت از خاکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
من حرفی برای گفتن ندارم فقط جنگلهای شمال رو قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنید چقدر تخریب و ویلاسازی داشتیم جنگلهای رامسر فقط نگاه کنید برج ساختن وسط جنگل بالای کوه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۵۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
معلوم هست از کدام ایران حرف میزنید !؟ اینکه فقط یه قانون تصویب بشه ، ولی دقیقا بر عکس عمل بشه ؛ یعنی بهتر از قبل از انقلاب عمل کردید ؟؟؟ فرسایش خاک ، که هیچی ! جواب فرونشست زمین را بدهید ؟ خشک شدن تالابها و دریاچه ها و ..... ! در یک کلام : خجالت .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
کاش قانون واردات خودروهای پاک برقی به ازای هر کد ملی ایرانی یک خودرو هم تصویب میشد تا ببینیم چقدر محیط زیست بهتر و رفاه و پیشرفت بهتری و شادی و سلامت اجتماعی بیشتری را در بین مردم می‌دیدیم و اینکه با اینکار مثبت هم محیط زیست بهتر و هم کشور و هم ملتمان از این قانون (البته در صورت تصویب) شود و بهره می‌بردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
کشاورز اگر مالک زمین و خاک هست نباید مالک آب زیر زمین باشد آب مربوط به. نسلهای آینده می باشد...حد مصرف کشاورز باید مشخص باشد و نسبت هزینه آب مصرفی و تولید محصول مورد مواخذه قرار بگیرد و اگر توان تولید انبوه و مصرف استاندارد اب را ندارد. چاه آب او را باید بست...اصلا چاه ها را باید ببندیم ..کشور نشت کرده و متروکه می شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
کُردبچه جان دم خروس زده بیرون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
صد در صد دروغ
کارهای غیر کارشناسی بعد از انقلاب آب و خاک و تالاب و دریاچه و رودخانه ها را نابود کرده.
Italy
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
الان این منت انقلاب روی سر مردم بود؟ خوبه فقط یه قانون تصویب کردید هر موقع اجرا شد بعد بیاید منت بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
نمردیم و معنی حفاظت رو هم فهمیدیم .
آخرین اخبار