شناسایی ۳۰ هزار هکتار زمین سواحل خلیج فارس برای پرورش میگو و ماهیان دریایی در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار زمین ساحلی در استان شناسایی شده که برای پرورش میگو و ماهیان دریایی مناسب است.

مرتضی سوری مدیر کل شیلات خوزستان می‌گوید: حدود ۲۲۰ کیلومتر خط ساحلی در حاشیه خلیج فارس در حوزه استان خوزستان وجود دارد که مطالعات آن انجام و مجوز‌های لازم برای پرورش میگو و ماهیان دریایی اخذ شده است.

او افزود: اگر این ظرفیت در خط ساحلی زیر کشت برود قابلیت تولید افزون بر ۶۰ هزار تن میگو و ماهیان دریایی در خط ساحلی که تاکنون بکر مانده ایجاد می‌شود این در حالی است که اکنون میزان تولید این محصولات در کل کشور حدود ۶۰ هزار تن است که با استفاده از این ظرفیت، خوزستان قابلیت تولید به اندازه کل کشور را دارد.

آقای سوری گفت: تولید میگو و ماهیان دریایی در استان طی سال ۱۴۰۲، یک‌ هزار و ۷۱۸ تن بوده که بیشتر در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان، مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان، مزارع منفرد و آب‌های نامتعارف انجام شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان یادآور شد: خوزستان یکی از استان‌های کم‌نظیر در زمینه استعداد‌های شیلاتی است؛ تنوع آب (شور، لب‌شور، شیرین) و تنوع هوا از گرم و مرطوب ساحلی جنوب گرفته تا خنک و سرد کوهستانی باعث شده شرایط برای فعالیت در حوزه آبزیان متنوع با شرایط مختلف در استان مهیا شود به همین دلیل در برخی موارد از خوزستان به عنوان پایتخت آبزی‌پروری کشور یاد می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قابلیت تکثیر همه نوع‌ آبزی در خوزستان وجود دارد گفت: استان خوزستان در زمینه تولید ماهیان گرمابی در برخی سال‌ها از رتبه اول یا دوم در بین استان‌های کشور برخوردار است و در زمینه تولیدات شیلاتی (صید، صیادی و آبزی‌پروری) نیز در رتبه سوم قرار دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان ادامه داد: در زمینه تولید در منابع آبی از جمله رودخانه‌ها و تالاب‌ها نیز در رتبه دوم کشور قرار داریم این در حالی است که هنوز استعداد‌های بالقوه استان در این حوزه عملی نشدند.

او به قدمت پرورش میگو از ۳ دهه پیش در این استان اشاره کرد و افزود: مطالعات پرورش میگو از اوایل دهه ۷۰ در چوئبده آبادان انجام و به بزرگترین مجتمع پرورش میگو در کشور تبدیل شد؛ روند رو به رشد این مجتمع تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت، ولی سرمازدگی به علت برداشت دیرهنگام و بروز بیماری لکه سفید و سرایت آن به استان‌های دیگر خسارت زیادی به این صنعت وارد و چالش جدی در روند توسعه تولید میگو در استان ایجاد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.