مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان:

۷۰ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری سمنان آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است

کرم‌زاده گفت: ۷۰ بسته سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان سمنان تهیه شده و آماده ارائه به سرمایه گذاران است.

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار کرد: برای اجرای طرح مرمت و بازسازی قلعه استوناوند و راه دسترسی آن میراث فرهنگی استان سمنان آمادگی دارد تا در قالب تفاهم نامه‌ای با شهرداری و شورای اسلامی شهر گرمسار اقدامات لازم را انجام دهد.

وی اضافه کرد: در این تفاهم نامه لازم است مطابق قوانین اداری، شهرداری گرمسار به عنوان بهره بردار باشد، ولی اداره کل میراث فرهنگی به عنوان حاکم اصلی این بنای تاریخی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تصریح کرد: در صورت تفاهم با شهرداری و شورای اسلامی شهر گرمسار، از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این قلعه اختصاص می‌یابد.

۷۰ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری سمنان آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است

وی با بیان اینکه در صورت لزوم، انجام پژوهش برای مرمت این قلعه تاریخی نیز بر عهده اداره کل میراث فرهنگی خواهد بود، افزود: مطابق قانون دستگاه‌های اجرایی که بنای تاریخی ثبت شده یا واجد ارزش دارند، مکلف هستند از اعتبارات داخلی خود به صورت سالانه برای مرمت بنا‌های تاریخی که تحت مالکیت دستگاه مربوطه هست، اقدام کنند؛ در غیر این صورت ترک فعل شده است.

محدودیت اعتباری برای مرمت بنا‌های تاریخی

وی با بیان اینکه برخی از بنا‌های تاریخی تحت مالکیت سایر دستگاه‌های اجرایی است که مرمت و حفظ و نگهداری آن از عهده میراث فرهنگی خارج است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ بنای تاریخی واجد ارزش ثبت در استان سمنان وجود دارد و حدود ۷۰۰ بنای تاریخی این استان نیز ثبت شده است.

کرم زاده با اشاره به اینکه بودجه اداره کل میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی محدود است، ابراز داشت: بنای تاریخی آب‌انبار گرمسار متعلق به اداره اوقاف و مدرسه ثنایی متعلق به اداره آموزش و پرورش است و کاروانسرای داخل شهر گرمسار نیز تحت مالکیت شخصی قرار دارد و اعتباری برای تعمیر و بازسازی این بنا‌های تاریخی وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار