از توزیع ۱۴۵ تن کالای اساسی تا کشت گندم و کاکتوس اپونتیا در نقاط مختلف فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۴۵ تن کالا‌های اساسی با قیمت مصوب دولتی در این شهرستان توزیع شده است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به توزیع توزیع ۱۴۵ تن کالای اساسی در این شهرستان، بیان کرد: با توجه به وضعیت بازار و نیاز شهروندان به تزریق کالای‌های اساسی، ۵۰ تن مرغ منجمد، ۲۷ تن شکر، ۱۳ تن میوه، ۳۹ تن برنج و ۱۶ تن گوشت منجمد تامین و عرضه شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه امسال نیز ۵ تن برنج با قیمت هر کیلو ۳۵۰ هزار ریال، ۴ تن مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۶۵۵ هزار ریال و ۵ تن شکر فله‌ای با قیمت هر کیلو ۲۸۵ هزار ریال توزیع شد.

مویدی با اشاره به تامین و توزیع اقلام اساسی با همکاری اتحادیه‌ها، صنوف و تشکل‌های ذی‌ربط در این شهرستان افزود: در طول سال تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تخصیص اقلام اساسی به منظور جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌ها، مقابله با گران‌فروشی و احتکار و همچنین تنظیم بازار انجام می‌شود.

او تصریح کرد: در جهت نظارت‌های میدانی از ابتدای امسال تا کنون در شهرستان بیضا بالغ بر ۵۰۰ مورد بازرسی از اصناف و کسبه عرضه کننده کالا‌های اساسی توسط بازرسان جهاد کشاورزی به‌طور مستمر انجام شد و متخلفان شناسایی و به مراجه ذی‌صلاح معرفی شده‌اند.

کاشت کاکتوس اپونتیا برای نخستین بار در فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی فراشبند از کشت گیاه دارویی اپونتیا در سطح ۲ و نیم هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

امیر ارسلان حق شناس مدیر جهاد کشاورزی فراشبند با بیان اینکه گیاه دارویی اپونتیا برای نخستین بار در سطح ۲ و نیم هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به صورت آزمایشی کشت شد، اظهار کرد: این مزرعه گیاه دارویی در روستای خانیک از توابع این شهرستان قرار دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این گیاه دارویی مقاوم در برابر آفات و بیماری‌ها بوده و یک محصول کم آب بر است که در هر هکتار به طور متوسط ۴ هزار تا ۵ هزار درختچه کشت می‌شود.

حق شناس گفت: کاکتوس اپونتیا گیاهی میوه دار است که علاوه بر تازه خوری در صنعت دارو، غذا و خوراک دام، در محصولات آرایشی و بهداشتی مصارف ویژه دارد.

کاکتوس

مرودشت پیشتاز تولید رب گوجه‌فرنگی در فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از مقام نخست این شهرستان در تولید رب گوجه‌فرنگی در استان فارس خبر داد. 

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به مقام نخست این شهرستان در تولید رب گوجه‌فرنگی در استان فارس، بیان کرد: در این شهرستان ۳۸ واحد تولید رب گوجه‌فرنگی تحت پوشش مدیریت جهاد کشاورزی وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر ۳۳ واحد فعال هستند.

این مقام مسئول افزود: ظرفیت اسمی واحد‌های فعال تولید رب گوجه‌فرنگی ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تن در سال است که حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید استان فارس را شامل می‌شود.

امیریان اضافه کرد: از واحد‌های فعال موجود در شهرستان مرودشت، ۷ واحد مجهز به دستگاه اسپتیک به‌منظور استریلیزه کردن رب گوجه‌فرنگی است که ماندگاری و کیفیت محصول تولیدی را افزایش می‌دهد و در صادرات محصول نقش بسزایی دارد.

او با بیان اینکه این واحد‌های تولیدی زمینه اشتغال بالغ‌بر هزار نفر را فراهم کرده‌اند، ادامه داد: رب گوجه‌فرنگی تولیدی این شهرستان علاوه بر بازار داخلی، به کشور‌های حوزه خلیج فارس، روسیه، اروپا، آسیای میانه، افغانستان و عراق نیز صادر می‌شود.

رب گوجه فرنگی

برآورد تولید بیش از هزار تن کلم پیچ از مزارع بخش دهرم فراشبند

رئیس جهاد کشاورزی بخش دهرم فراشبند گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از هزارو ۲۵۰ تن کلم پیچ از مزارع این شهرستان تولید می‌شود.

رضا فتحی رئیس جهاد کشاورزی بخش دهرم شهرستان فراشبند با بیان اینکه متوسط تولید کلم پیچ ۵۰ تا ۶۰ تن در هکتار است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از هزار و ۲۵۰ تن کلم پیچ از مزارع این شهرستان تولید می‌شود.

او تصریح کرد: بخشی از محصول تولیدی علاوه بر مصرف داخلی و ارسال به استان‌های اصفهان و بوشهر به کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

فتحی افزود: از مزایای کلم پیچ می‌توان برای درمان یبوست، زخم معده، سر درد، چاقی و اختلالات چشمی نام برد.

کشت گندم در بیضا به ۱۱ هزار هکتار رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از پایان کشت گندم در بیضا خبر داد و گفت: ۱۱ هزار هکتار گندم آبی و ۷۳۰ هکتار گندم دیم در این شهرستان کشت شد.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به پایان کشت گندم در این شهرستان، اظهار کرد: گندم کشت شده به طور عمده از ارقام سیروان، مهرگان، طلایی، برات، آران، چمران ۲ و ترابی است که دارای مقاومت به خشکی آخر فصل، مقاوم به ورس، دوره رشد کوتاه، عملکرد مطلوب و مقاومت به بیماری زنگ زرد هستند.

او تصریح کرد: از این میزان سطح کشت شده ۲۱۹ هکتار دارای قرارداد طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در طرح کشت قراردادی مشارکت دارند.

گندم

مویدی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد کشت گندم در این شهرستان مکانیزه انجام شده است، افزود: کاهش مصرف بذر، کاهش تردد ادوات، عملیات خاک‌ورزی در عمق یکسان، کاهش هزینه تولید، کنترل راحتر علف‌های هرز از مزایای کشت مکانیزه است.

او ادامه داد: کشت مکانیزه این محصول توسط ۵۰ دستگاه شامل کمبینات، کشت مستقیم، خطی کار و کشت بر روی پشته انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا تصریح کرد: مزارع آبی این شهرستان به ۲ روش تحت فشار (نوارتیپ، بارانی و مه پاش) و غرقابی آبیاری می‌شوند.

او گفت: مهم‌ترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم بهینه بذر، تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب است.

این مقام مسئول یادآور شد: کود شیمیایی مورد نیاز کشت پاییزه در مراکز عرضه نهاده‌های شیمیایی تامین و تمهیدات لازم برای جذب سهمیه کود سرک در این شهرستان انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار