تجاری سازی طرح تحقیقات پسته در دامغان

سید عبدالمجید مرتضوی محقق پارک علم وفناوری استان سمنان توانست با اجرایی کردن یک طرح تحقیقاتی علاوه بر افزایش کیفی محصول، تولید پسته در دامغان را دو برابر افزایش دهد.

این تحقیقات از مرحله تولید بذر تا صادرات در قالب یک بسته تولید پسته برنامه ریزی شده و در حالیکه میانگین برداشت پسته در کشور حدود ۹۰۰ کیلو گرم در هکتار است است را در دامغان به هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار رسانده است.

در استان سمنان ۲۹ هزار هکتار سطح زیر کشت باغ‌های پسته است با میانگین برداشت حدود هزار تن از هر هکتار. استان سمنان رتبه چهارم سطح تولید پسته در کشوررا دارد.

سید عبدالمجید مرتضوی که پایه گذار مرکز تحقیقات پسته دامغان است تحقیقات خود را در قالب یک بسته تحقیقاتی در زمینه بذر، پیوندک، گرده، نهال مثمر گلدانی، طرح‌های پسته کاری، کاهش مصرف آب حداقل به یک پنجم با تغییر در ترکیبات خاک، کاهش مصرف کود و نهاده‌ها با بهره گیری از عوامل طبیعی، مشارکت در احداث باغ‌های پسته اقتصادی و جابجایی درختان بزرگ باغ‌های پسته در ۱۳ استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی و قزوین کاربردی کند و بتواند پسته ارگانیک را تولید و گواهینامه معتبر اروپایی و صادرات با برند اینسپکتای سوییس را به ارزش هرکیلو ۲۰ دلار دریافت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار