افشار در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

احزاب نباید شب انتخابات چراغشان روشن شود/ جبهه مردمی ایران قوی سهم‌خواه نیست/ نگرانی از رقبا، جریان‌ها را به سمت لیست واحد سوق می‌دهد

رئیس شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی درباره فعالیت‌های این جبهه و مسائل پیش رو در انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت کرد.

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان- محمد امیرحسینی؛ ۳۵ روز دیگر تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان باقی مانده است. به همین دلیل احزاب و گروه‌های سیاسی با تمام توان خود وارد گود انتخابات شده‌اند تا بتوانند هم در پرشور شدن انتخابات  ۱۱ اسفند نقش داشته باشند و هم نمایندگان مدنظر خود را راهی بهارستان کنند.

یکی از تشکل‌هایی که در حال فعالیت در انتخابات مجلس است جبهه مردمی ایران قوی است که در سال ۱۴۰۰ برای فعالیت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شکل گرفت.

برای بررسی فعالیت‌ها، آرا و نظرات جبهه مردمی ایران قوی با علیرضا افشار رئیس شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی و رئیس شورای سیاستگذاری حزب جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی و ایرانی به گفت‌وگو نشستیم.

متن این مصاحبه به شرح ذیل است:

سوال: رهبر انقلاب درباره انتخابات ۱۱ اسفند چهار خصوصیت مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل را ذکر کردند. به نظر شما موارد مدنظر رهبری چگونه محقق می‌شود؟

در ابتدا از صدا و سیما به‌دلیل تلاش‌های خوبشان برای تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخابات باشکوه تشکر می‌کنم، چون سهم عمده‌ای در این راستا دارند.

بحث جمهوریت و مشارکت مردم در نظام اسلامی خیلی ریشه و عمق دارد. همان‌طور برخی افراد صاحب‌نظر در مباحث دینی فرموده‌اند جمهوریت جزو اسلامیت ما است و اگر می‌گفتند حکومت اسلامی چیزی از جمهوریت ما کم نمی‌شد منتها امام خمینی (ره) به‌دلیل حساسیتی که موضوع جمهوریت در نظام اسلامی داشت اجازه دادند که این موضوع در کنار اسلامیت مطرح شود و ما جمهوری اسلامی داشته باشیم. این‌قدر اهمیت و نقش مردم در اسلام بالاست.

بقای حکومت اسلامی بدون مشارکت مردم معنا ندارد. مشارکت مردم در نظام اسلامی چهره‌های مختلفی دارد که مهمترینش انتخابات است که بر پایه حکومت و نظام اسلامی با آرای مردم شکل می‌گیرد، اما به حضور مردم در صحنه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... باید توجه شود.

سردار افشار

ما غیر از انتخابات، باید مشارکت نهادینه مردم در قالب تشکل‌های مردمی داشته باشیم که در ابتدای انقلاب خیلی به آن توجه شد و حضرت امام که معمار نظام اسلامی بودند برای نهاد‌های انقلابی خیلی اهمیت قائل بودند؛ به همین دلیل ده‌ها نهاد مردمی مثل جهاد سازندگی، کمیته‌های انقلاب اسلامی، بنیاد شهید، کمیته امداد و ... درست شد که در راس آن بسیج بود و بیشترین نقش را در مشارکت مردم در امنیت و دفاع از کشور داشت. متاسفانه اکثر نهاد‌های انقلابی یا منحل شدند یا دولتی شدند و یا در دستگاه‌های اجرایی ادغام شدند و این کار بدی بود که اتفاق افتاد و هرچه گذشت رنگ و بوی نهاد‌های انقلابی در امور اجرایی کشور را کمتر دیدیم. الحمدالله بسیج در صحنه باقی مانده است و تا حدودی جبران این کمبود را می‌کند.

مشارکت مردمی نقش مهمی در ساختار نظام اسلامی دارد که انتخابات در راس آن است، چون بر پایه قانون، رهبری توسط مجلس خبرگان انتخاب می‌شود و دولت از مجلس شورای اسلامی باید رای اعتماد بگیرد لذا رای مردم پایه اداره کشور است.

برای برگزاری انتخابات باید برنامه‌ریزی کنیم تا انتخابات هم با کیفیت و هم با کمیت بیشتر برگزار شود. برای این کار باید بصیرت‌افزایی صورت گیرد و مردم با مصالح خود آشنا شوند؛ اولا همه پای صندوق‌های رای بیایند؛ ثانیا در انتخاب خود دقت کنند که به چه کسانی رای می‌دهند، چون این‌ها به مراجع تصمیم‌گیری می‌روند و به‌جای مردم تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند. این امر را باید در قالب احزاب دنبال کرد چون جریانی که خیلی می‌تواند به بصیرت‌افزایی مردم کمک کند احزاب سیاسی هستند که متاسفانه در کشور احزاب با رویکرد نهادی، جهادی، بسیجی و انقلابی شکل نگرفتند و ما نسخه بومی نداشتیم و به مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه در جمع دانشجویان این دانشگاه فرمودند احزاب در کشور بیشتر با رویکرد غربی شکل گرفتند و به‌دنبال قدرت‌طلبی و تسلط به امور اجرایی کشور و مجلس هستند در حالی که نظر مقام معظم رهبری این بود که احزاب بیشتر باید به بصیرت‌افزایی کمک کنند و فرمودند مثل یک شبکه مویرگی باشند و به دورترین نقاط کشور این مفاهیم را به مردم منتقل کنند که بصیرت‌شناس و دشمن‌شناس باشند و در تشخیص مسائل نظام صاحب‌نظر باشند و رای خود را با بصیرت بدهند که متاسفانه این امر در احزاب کم اتفاق افتاده است.

سوال: رویکرد جبهه مردمی ایران قوی به انتخابات چگونه است؟

در جبهه مردمی ایران قوی رویکرد بیشتر به سمت تشکل‌های مردمی است، چون اعتقاد داریم علاوه بر احزاب همه تشکل‌های مردمی و همه آحاد مردم وظیفه بصیرت‌افزایی دارند.

پیشرفت‌هایی که در بخش‌های مختلف داشتیم نشان می‌دهد که رای مردم با وجود همه چالش‌ها در مقاطع مختلف و فتنه‌گری‌هایی که در دوران مختلف داشتیم در جهت مسیر تعالی کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب بوده است.

مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیر فرمودند باید در چهار محور تلاش شود: مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت.

باید همه سعی کنند که چهار رکن انتخابات را با قوت دنبال کنند که این امر به همه برمی‌گردد از مجریان انتخابات که وزارت کشور است و دستگاه‌هایی که به انتخابات کمک می‌کنند تا شورای نگهبان که مرجع بسیار مهم و تعیین‌کننده برای تاییدصلاحیت است. رسانه‌های گروهی، احزاب، نامزد‌ها برای هر چهار اصلی که مقام معظم رهبری تعیین کردند، تاثیرگذار هستند و آحاد مردم نقش محوری در باشکوه برگزار شدن انتخابات دارند.

ترور طراح پروژه راهکار‌های مشارکت در انتخابات در سراوان

جبهه مردمی ایران قوی سعی کرده با تجزیه و تحلیل و به‌کارگیری و جلب مشارکت افراد نخبه و دانشگاهی ابعاد مختلف مسئله را برنامه‌ریزی و طراحی کند. اولین مسئله‌ای که در جبهه مردمی ایران قوی طراحی کردیم پروژه چالش‌های انتخابات و راهکار‌های برون‌رفت از آن کاری بود که توسط آقای دکتر خانی که متاسفانه دو هفته گذشته در سفری که از سراوان به زاهدان داشتند مورد سوءقصد افراد تروریست قرار گرفتند و در کما به سر می‌برند، تهیه شد. آقای دکتر خانی از افراد فرهنگی سپاه و بسیج هستند و در این امور صاحب‌نظر هستند و طرحشان هم نهایی شده است و به اتمام رسید و چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت در انتخابات را استخراج و رقابت سالم و راهکار‌های برون‌رفت و حل مسئله را به تفکیک دستگاه‌های کشور ارائه کردند و ما با آقای شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور صحبت کردیم تا از این راهکار‌ها استفاده شود و به دستگاه‌ها منعکس و سعی کنند که وظایفشان را با چارچوب علمی که با جمع زیادی از نخبگان تهیه شده، استفاده کنند.

در بحث مشارکت چالش‌هایی داریم. نظرسنجی‌های متعددی صورت گرفته که وضع مطلوبی را از مشارکت مردم نشان نمی‌دهد. در همین نظرسنجی‌ها از کسانی که گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم پرسیدند چرا شرکت نمی‌کنید که جواب‌ها را اولویت‌بندی و چالش‌ها را مشخص کردند.

در راس ایراداتی که مردم مطرح کردند مشکلات معیشتی و اقتصادی بوده است. همه ما در جریان مشکلات اقتصادی کشور هستیم و می‌دانیم پایه‌های اصلی این وضعیت اقتصادی کشور کجاست. در راس این مسئله، تحریم‌هاست که بیشترین تاثیر را بر روی اقتصاد کشور می‌گذارد، اما مباحث مهم دیگری هم هست مثلا ساختار اداری و نظام اقتصادی کشور در سیستم بانکی و نظام توزیع و تولید داخلی داریم به هرحال سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت و حمایت‌هایی که باید دولت از یک اقتصاد سالم داشته باشد خیلی تعیین‌کننده است.

علیرضا افشار

نکته‌ای که در بحث اقتصادی است اینکه دولت‌ها با سلایق مختلف بر سر کار می‌آیند و هر دولتی، دولت قبلی را نقد می‌کند. این انتقاد را دارم که دولت‌ها در تداوم هم نیستند. مقام معظم رهبری جمله زیبایی دارند و می‌فرمایند هر دولتی که روی کار می‌آید باید کلا برنامه‌های دولت قبلی را ادامه دهد و جایی که ایراد و اشکالی در دولت قبلی است را اصلاح کند، اما می‌بینیم که در بعضی دولت‌ها این اتفاق نمی‌افتد و فقط با رویکرد سیاسی می‌آیند تا بگویند این کار، کار ماست و کار دولت قبلی را نقد می‌کنند و برنامه‌ها را کنار می‌گذارند.

در مقطعی در کشور دیدیم که کارت سوخت را جمع کردند، اما بعد از مدتی دیدند نمی‌توانند مدیریت کنند و همان کارت سوخت را همان دولت برقرار کرد لذا این کار درست نیست.

چه بحث تحریم را در نظر بگیریم چه ضعف نظام اقتصادی کشور، مهم تاب‌آوری و تحمل مردم است چون حرف اول و آخر در انتخابات را مشارکت مردم می‌زند. خیلی از کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند مشکل اقتصادی دارند، اما پای صندوق رای می‌آیند، چون فکر می‌کنند که این مسئله جداست و باید استقلال، عزت و جهت‌گیری کشور برای تحقق آرمان‌ها باشد. خیلی از پیشرفت‌هایی که در کشور داشتیم مرهون حضور مردم در صحنه است.

همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند مشکلات اقتصادی مثل گردوغباری است که بر روی پیشرفت‌های کشور کشیده شده و مردم ممکن است آن پیشرفت‌ها را نبینند که اینجا وظیفه جهادگران تبیین و دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی است که مرتبا پیشرفت‌ها را یادآوری کنند. در کشور خیلی پیشرفت داشتیم. در خیلی از موضوعات مثل بهداشت و درمان، تکنولوژی، دفاعی و امنیتی و ... در ردیف‌های بالای جهانی قرار داریم و کشور‌های توسعه‌یافته از ما عقب‌ترند.

در عین حال باید تلاش کنیم که معیشت مردم دچار مشکل نشود و این بحث روشنی است. احزاب و تشکل‌های سیاسی راهکار‌های خود را ارائه دهند. اگر به مشکلات اقتصادی انتقاد می‌کنند راهکارشان چیست؟ یکی از محور‌هایی که احزاب سیاسی باید به آن توجه کنند جذب نخبگان و پرداختن به نظام‌مسائل کشور و ارائه راهکار‌ها به دستگاه‌های اجرایی است. در این فرآیند نخبگان شناسایی می‌شوند و می‌توانند حلال مشکلات باشند.

احزاب نباید شب انتخابات چراغشان روشن شود و سر و صدا و تبلیغات کنند بعد یک عده به مجلس بروند و یا در انتخابات ریاست جمهوری کسی را رئیس‌جمهور کنند و بعد بکشند کنار؛ نه احزاب واقعا بایستی در طول انتخابات به وظیفه و رسالت اصلی خود که بصیرت‌افزایی و آشنا کردن مردم با سیاست‌های کلان نظام، مصالح خود و بعد مسائل تخصصی، مشکلات و پرداختن به نظام‌مسائل است بپردازند و پاسخگوی گزینه‌هایی باشند که برای آن‌ها تبلیغ کردند و اگر فردا مشکلی پیش آمد خودشان را کنار نکشند و باید پاسخگوی افرادی باشند که از آن‌ها حمایت کردند.

چالش مهم بعدی درباره مشارکت مردم در انتخابات موضوع جنگ نرم و جنگ شناختی دشمن است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که منافع استکبار جهانی در کشور ما قطع شد و حرکت تبلیغاتی علیه نظام اسلامی ما صورت گرفت و دلیلش هم این بود که آمریکا و اعوان و انصارش منافع نامشروعی که در ایران اسلامی داشتند به‌طور کل از دست دادند و پرچم انقلاب اسلامی که برافراشته نگاه داشته شده منافع نامشروع آن‌ها را در منطقه و جهان اسلام تهدید می‌کند. آن‌ها از همان ابتدا نگران بودند که اگر رویکرد و فرهنگ انقلاب اسلامی به جوامع اسلامی دیگر بسط پیدا کند چه بلایی بر سر منافع نامشروعشان می‌آید به هر حال این دوران استکباری که در تاریخ معاصر اتفاق افتاده و غرب با وحشی‌گری خود در جنایاتی که در سراسر جهان مرتکب می‌شود و مردم دنیا را به فقر می‌کشاند تا خود را نجات دهد که مردم دنیا باید در قبال این زیاده‌خواهی‌ها بایستند و یک تعادل و نظمی در جهان حاکم شود.

سردار علیرضا افشار

جنگ نرم و جنگ شناختی را از ابتدای انقلاب علیه خودمان داشتیم البته در مقطعی هم جنگ تحمیلی را به ما تحمیل کردند و ملت با دفاع مقدس توانست این تهدید را دور کند البته خساراتی بسیار سنگینی دیدیم هم در زیرساخت‌ها و هم در ترور شهدای عزیزمان همه از فشار‌هایی بود که جنگ تحمیلی به ما وارد کرد.

جنگ شناختی پس از دفاع مقدس شدیدتر شد و سرمایه‌گذاری غرب به‌خصوص آمریکا علیه ایران در زمینه‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و اختلاف بین شیعه و سنی و ایجاد گروه تروریستی داعش از جمله اقدامات آن‌ها بود همچنین در داخل کشور برای تضعیف اراده مردم هزینه‌های سنگینی کردند. در حالی که در آمریکا برای استفاده از آنتن‌های تلویزیونی باید هزینه پرداخت شود، اما شاهدیم صد‌ها شبکه تلویزیونی رایگان برای ملت ایران به زبان فارسی ایجاد می‌شود که این‌ها نشان‌دهنده نیات شوم دشمنان است.

در بحث انتخابات از این ظرفیت تبلیغاتی آن‌ها برای ناکارآمد نشان دادن نظام، بی‌اعتماد کردن مردم، سیاه‌نمایی که در بخش‌های مختلف و ناامید کردن مردم به آینده استفاده می‌کنند و اگر می‌خواهند کسی را انتخاب کنند به سمت جریانی بروند که به قول آن‌ها میانه باشد یعنی کسانی که از رابطه با غرب طرفداری می‌کنند و به دست بیگانگان نگاه دارند.

لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها در انتخابات نامزد هستند، اما به تاییدصلاحیت‌ها ایراد می‌گیرند

برخی جریان‌ها لیبرال و تکنوکرات هستند و از آنجا که در کشور آزادی است آن‌ها هم در انتخابات نامزد می‌شوند و رای می‌آورند و بعد به تاییدصلاحیت‌ها ایراد می‌گیرند؛ پس این‌ها از کجا آمده‌اند؟؛ اگر قرار است مهندسی انتخابات شود این‌ها که از آسمان نیامدند و جریان تاییدصلاحیت را طی کردند و این‌ها مسائلی است که در تبلیغات علیه ایران انجام می‌دهند و باعث می‌شود که ملت ما دچار اشتباه محاسباتی شوند و نتوانند مصلحت خود را دقیق بدانند هم برای شرکت در انتخابات و هم برای انتخاب صحیح.

چالش دیگر این است که دشمنان القا می‌کنند نمایندگان مجلس مشخص شدند و رای مردم تاثیری ندارد و مجلس هم تاثیری در مسائل اقتصادی کشور ندارد و از این صحبت‌ها زیاد می‌کنند. رهبر انقلاب فرمودند انتخابات پایه اصلی شکل‌گیری حکومت و اداره کشور است. تصمیمات مجلس لازم‌الاجراست و دولت در آن چارچوب کار می‌کند. اگر تصمیمات قوی، درست و منطبق با سیاست‌های نظام گرفته نشود در اجرا مشکل پیدا می‌کنیم برعکس قوانین خوب می‌تواند برای دولت‌ها راهگشا باشد.

تبلیغات علیه انتخابات نشان می‌دهد انتخابات اهمیت دارد و سالم است. چون در یک دوره‌ای رئیس ستاد انتخابات در مجلس نهم و معاون سیاسی وزیر کشور بودم مطالعاتی درباره مباحث انتخابات داشتیم. در هیچ جای دنیا انتخابات به سلامت کشور ما برگزار نمی‌شود، نمی‌خواهم بگویم صد در صد است چراکه مسائل و مشکلات داریم، اما اینکه در چند دوره انتخابات در کشورمان برگزار شده و نتیجه انتخابات مخالف نظر مجریان انتخابات بوده است این امر ناشی از سلامت انتخابات است لذا این‌ها نکاتی است که باید به مردم یادآوری شود و اهمیت تک رای آن‌ها برای مشروعیت و موفقیت‌های نظام و برای عبور از چالش‌ها تعیین‌کننده است.

سوال: نحوه فعالیت‌های جبهه ایران قوی به چه صورت است؟

جبهه مردمی ایران قوی که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکل گرفت با یک رویکرد مردمی شکل گرفت. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت که من ستاد ندارم و هر خانه یک ستاد است. این رویکرد در خلا و کمبودی که ما در مشارکت‌های مردمی برای انتخابات و در قالب تشکل‌ها برای حضور سیاسی داشته باشند خیلی موثر بود یعنی احزاب به‌عناون پیشران حرکت سیاسی مطرح هستند، اما اینکه مردم همه احساس کنند در فرآیند انتخابات می‌توانند تاثیرگذار باشند هزازان ستاد در شهر‌ها و روستا‌ها شکل گرفت آن هم به‌واسطه شعار هر خانه یک ستاد لذا رویکرد مردمی از پایین به بالا که احزاب شعارش را می‌دهند و کمتر تحقق می‌یابد اتفاق افتاد.

جبهه مردمی ایران قوی با اجازه آیت‌الله رئیسی از این طریق که ستاد‌های مردمی را دور هم جمع کنیم و هماهنگشان کنیم، شکل گرفت.

ستاد‌های کشوری در مرکز انتخاباتی برگزار کردند و یک شورای راهبردی بالای سر این جبهه گذاشته شد و جبهه مردمی ایران قوی هم فعالیت خود را آغاز کرد.

بعد از انتخابات که ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی قطعی شده بود وی یک نکته دیگر را اعلام کرد که خیلی مهم بود و گفت که من دیگر ستادی ندارم و ستاد‌های من منحل است. ما شاهد بودیم که در دولت‌های قبلی ستاد‌هایی که در کنار رئیس‌جمهور تشکیل می‌شد به‌عنوان یک حزب باقی می‌ماندند و در کنار دولت‌ها بودند و تاثیرگذار هم بودند، اما آقای رئیسی با این موضوع مخالفت کرد و گفت من متعلق به همه مردم و جناح‌ها هستم و ستادی در کنار خود نخواهم داشت و واقعا به این موضوع عمل کرد. حتی جبهه ایران قوی که با اجازه آقای رئیسی قرار شد به کار خود در چارچوب سیاسی، فرهنگی و تبیینی ادامه دهد به هیچ عنوان اجازه دخالت به این جریان در دولت داده نشد حتی به نظر دوستان ما در جبهه ایران قوی یک مقدار افراط هم شد و به این جریان در شکل‌گیری دولت کم‌توجهی شد.

جبهه مردمی ایران قوی شخصیت‌محور نیست و هویت آن به‌واسطه تشکل‌های خودجوش مردمی است و حدود ۱۷۰ ستاد کشوری و هزاران ستاد استانی، شهرستانی و روستایی در انتخابات ۱۴۰۰ داشتیم که این رویکرد مردمی باید حفظ شود.

افشار

رویکر دیگر جبهه ایران قوی رویکرد جهادی و بسیجی است به این معنا که فعالین جبهه ایران قوی سهم‌خواه نیستند و برای خود پست، مسئولیت، منابع مالی و رانت نمی‌خواهند. این فعالیت‌ها برای خدا و نظام بوده است و کمترین مسئولیت‌ها را من شاهد بودم که از مجموعه جبهه ایران قوی وارد دولت شوند و بعضا اعتراض داشتیم که چرا این‌قدر بی‌توجهی شده است، چون افراد شایسته، فعال و صاحب‌نظری داشتیم. واقعا سهم‌خواهی وجود نداشت.

موضوع سوم که در جبهه مردمی ایران قوی دنبال شد تشکیل کمیته‌های تخصصی بود. از همان انتخابات ۱۴۰۰ ما جبهه را تعطیل نکردیم تا انتخابات بعدی و کمیته‌های تخصصی تشکیل شدند از همه ستاد‌هایی که رویکرد‌های تخصصی در بخش‌های مختلف داشتند مثلا کمیته اقتصادی ما پروژه‌های ملی خیلی خوبی با همکاری دانشگاه‌ها و افراد صاحب‌نظر ارائه داد و جریان نخبگی در این فرآیند استفاده شده است یا کمیته سیاسی چالش‌های انتخابات را بررسی و به دستگاه‌های ذی‌ربط دادند. جبهه مردم ایران قوی با کمیته‌های خود سعی کرده تا حد امکان به نظام مسائل مربوط بپردازد و ایده‌هایی را مطرح کند.

جبهه مردم ایران قوی فرآیند تصویب در وزارت کشور طی کردیم و احزابی که در مجموعه ایران قوی نقش داشتند تعهد و امضا دادند البته بدنه تشکیلاتی ما همان تشکل‌های مردمی در سراسر کشور هستند.

سوال: کدام چهره‌ها و شخصیت‌های معروف در جبهه مردم ایران قوی حضور دارند؟

احزاب و ستاد‌های تشکیلدهنده جبهه مردمی ایران قوی در بدو تشکیل ستاد‌های مردمی بودند، اما در مقطع فعلی باید احزاب رسمی در وزارت کشور در تاسیس آن اعلام موضع و آمادگی میکردند که این احزاب عبارتند از حزب جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی و ایرانی به ریاست بنده و دبیرکلی آقای مرادزاده؛ این حزب از موسسین جبهه مردمی ایران قوی در مراحلی که در وزارت کشور طی کرده، بوده است. آقای ناظمی اردکانی که جامعه اسلامی مدیران را بهعنوان یک حزب را مدیریت میکند دبیرکل جبهه مردمی ایران قوی است و آقای فرشیدی که وزیر سابق آموزش و پرورش بود بهعنوان کانون تربیت اسلامی است همچنین آقای سجادی حزب جامعه اسلامی کارمندان، حجتالاسلام احمدی حزب احیاگران تمدن اسلامی_ایرانی، سرگزی حزب معلمان و فرهیختگان، عسگریان ستاد یاور محرومین، اخترشناس ستاد عشایر، روستا‌ها و اقوام، معاشر جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی، نوشادی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی و علیزاده ستاد نخبگان در جبهه مردمی ایران قوی حضور دارند.

علاوه بر احزاب در شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی از تشکل‌های مختلف دعوت شد و عضو شورای راهبردی شدند و در جبهه ایران قوی تصمیم‌گیرنده هستند.

در کمیته سیاسی جبهه شاخص‌های نامزد مطلوب را تهیه کردیم و قرار است بین ستاد‌های ما در استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع شود و آن‌ها براساس این شاخص‌ها نامزد‌های مطلوب و دارای شاخص را به مرکز معرفی می‌کنند.

تفاوتی که بین جبهه ایران قوی با احزاب دیگر است این است که ما به تمام اعضای جبهه تاکید کردیم کسی را که انتخاب می‌کنید حتما لازم نیست عضو جبهه ایران قوی باشد و ممکن است عضو جبهه‌ها و احزاب دیگر باشد، اما او شایسته‌تر است و ما باید به او رای دهیم. شهید بهشتی در یک جلسه‌ای در جمع روسای حزب جمهوری اسلامی که در تهران برگزار شد، گفت: اگر در شهر شما یک کاندیدایی پیدا شود که اصلح‌تر از کاندیدای حزب جمهوری اسلامی باشد و حاضر نیست به زیر پرچم حزب جمهوری اسلامی بیاید لذا حزب جمهوری اسلامی موظف است برای او تبلیغ کند، اما امروز احزاب سعی دارند در لیست‌ها ببینند چقدر سهم دارند که این درست نیست چراکه شایستگی برای ورود به مجلس ملاک است.

سعی می‌کنیم افراد شایسته را به احزاب دیگر معرفی کنیم و آن‌ها هم از افرادی که ما معرفی کردیم استفاده کنند و این‌طور نیست که حتما لابی کنیم تا افرادی که ما در نظر گرفتیم در لیست مشترک جریان اصولگرایی باشند.

سوال: از این صحبت‌های شما این‌طور به نظر می‌رسد که به‌دنبال ائتلاف با سایر جریان‌های انقلابی هستید.

جبهه مردمی ایران قوی قرار نیست ذیل ائتلاف قرار گیرد، اما تعامل می‌کند و با تمام جریان‌هایی که ارزشی، ولایی، انقلابی و اسلامی هستند تعامل می‌کند.

جبهه ایران قوی شامل یک ائتلاف بین احزاب و گروه‌هاست و معنا ندارد در یک جبهه دیگر عضو شود، اما تعامل را حتما خواهیم داشت.

امیداورم جبهه‌هایی که ارزشی و ولایی هستند و بر مبانی انقلابی تاکید دارند و به توانمندی‌های داخلی باور دارند به یک لیست مشترک برسند و اگر این‌طور شود خیلی خوب است و ما سعی می‌کنیم از آن لیست مشترک حمایت کنیم، اما اگر به لیست‌های متفرق برسیم ما فقط از مشترکات حمایت می‌کنیم و قرار نیست از لیست یکی از جریان‌ها حمایت شود.

سوال: سرلیست جبهه ایران قوی برای انتخابات مشخص شده است؟

ما تاکید داریم که بر روی سرلیست خیلی ورود نکنیم. اگر جریان اصولگرایی به یک نفر رسید، فبها وگرنه ممکن است ما اصلا سرلیست نداشته باشیم.

سوال: حضور در انتخابات بدون سرلیست به چه صورت خواهد بود؟ 

بایستی تلاشمان را بیشتر بگذاریم برای تاثیرگذاری روی آرای مردم از طریق تبلیغات در بدنه اجتماعی. در نظرسنجی‌ها مشخص شده است رقابتی که بعضا تاکید می‌شود در میزان مشارکت تعیین‌کننده است یک و نیم تا دو درصد بیشتر تاثیر ندارد و چالش‌های دیگری تاثیر دارد بنابراین سرلیست خیلی تعیین‌کننده نیست به جز کلان‌شهرها، اما ۱۷۰ شهر داریم که تک نماینده هستند و در این شهرها بحث سرلیستی اصلا معنا ندارد بنابراین سعی ما بر این است که در بدنه اجتماعی و مردمی تلاش کنیم تا اینکه سرلیست‌ها تعیین‌کننده باشد.

احزاب حالت قبیله‌ای پیدا کرده‌اند

سوال: الان که نزدیک انتخابات هستیم شاهد برخی اختلافات در جریان انقلابی هستیم. آیا این انتخابات به بدنه اصولگرایی لطمه نمی‌زند؟

تخریب خط قرمز ماست و افراد و احزاب باید بیشتر در جهت اثبات خود تلاش کنند، اما اختلافاتی که وجود دارد به این دلیل است که احزاب یک حالت قبیله‌ای پیدا کرده‌اند به این معنا یک فرد یا تیمی که در یک حزب و جبهه هستند عوامل و افرادی که به آن‌ها منتسب هستند سعی می‌کنند دور آن‌ها جمع شوند. این‌طور نیست که تفاوت افراد در دیدگاه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... باشد که اگر این اتفاق می‌افتاد مردم راحت‌تر می‌توانستند مشی و شیوه‌ای را که مورد علاقه آن‌ها در حل مسائل کشور است را شاهد باشند البته آنجا هم افراد نخبه می‌توانند تشخیص دهند کدام نسخه برای حل مسائل و مشکلات کشور از سوی احزاب به صواب نزدیک‌تر است و این می‌شود حلقه میانی برای افرادی که نمی‌توانند این مسائل را تشخیص دهند چون می‌توانند به افراد نخبه مراجعه کنند و از طریق آن‌ها راهنمایی شوند که کدام فرآیند در کشور حاکم شود و مسائل کشور سریع‌تر حل شود که الان این گفتمان در جامعه سیاسی ما وجود ندارد و بیشتر رفاقت‌ها و ارتباطات شخصی بین افراد در بخش‌های مختلف وجود دارد.

این موضوع باعث می‌شود که ما نتوانیم مشکل را به راحتی حل کنیم البته نگرانی از رقبا همیشه جریان‌ها را به سمت لیست واحد سوق می‌دهد. تجربه دوران گذشته نشان می‌دهد در جریان اصولگرایی در هر صورت یک لیست واحدی خواهیم داشت.

سردار افشار

اینکه بعضی از احزاب اصولگرا فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان رای ندارند بنابراین رقابت بین جریان‌های اصولگرایی است یک تلقی اشتباه است. جدای اینکه اصل وحدت و یکپارچگی نقاط قوت و قابل استفاده برای حل مسائل و مشکلات است، اما در تقابل‌ها به‌خصوص در عرصه اجرایی به نتیجه نمی‌رسیم، اما به هر حال صاحب‌نظران این موضوع را یک اشتباه می‌دانند که بعضی‌ها فکر می‌کنند در بخش اصولگرایی مشکلی در رقابت با اصلاح‌طلبان نداریم و این رقابت باید درون‌گروهی باشد.

تحریم انتخابات تاکتیک اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات است

سوال: جریان انتخابات مثل گذشته حرف از تحریم انتخابات نمی‌زند و به‌دنبال حضور در انتخابات هستند. به نظر شما چه اتفاقی افتاده که اصلاح‌طلبان به صرافت حضور در انتخابات افتاده‌اند؟

بحث تحریم انتخابات از طرف اصلاح‌طلبان همیشه یک تاکتیک تبلیغاتی بوده است. در هیچ دوره‌ای اصلاح‌طلبان غایب از عرصه انتخابات را نداشتیم. همیشه حضور داشتند و از نامزد محبوب خود حمایت می‌کردند منتها در یک مقاطعی قبل از انتخابات بحث تحریم را مطرح می‌کنند تا به قول معروف فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا شکل بگیرد و امتیازات بیشتری بدهند و فرصت‌های بیشتری برای آن‌ها ایجاد کنند، اما در مجموع ممکن است بعضی از بخش‌های کوچکی از اصلاح‌طلبان رادیکال چنین مواضعی را داشته باشند، اما همواره شاهد حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات بودیم و قطعا در این انتخابات همین اتفاق خواهد افتاد.

سوال: ائتلاف اصلاح‌طلبان با جریان اعتدالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جریان اعتدال را لایه‌ای از جریان اصلاح‌طلبی می‌دانیم و این‌ها با هم فاصله آن‌چنانی نداشتند بعضا مواردشان حادتر و تندتر بود و در مخالفت با بعضی از سیاست‌های نظام که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شد می‌دیدیم که خیلی همراهی نمی‌کردند بنابراین اعتدال فقط یک شعار و تابلو است وگرنه در باطن فاصله‌ای بین این دو جریان ندیدیم. همان رویکرد تمایل به غرب که بخواهند مسائل کشور را با گدایی کردن از غرب و جلب رضایت او به‌دست آورند در همه آن‌ها دیده می‌شود.

شورای نگهبان نسبت به دوره‌های قبل بازتر عمل کرده است

سوال: روند بررسی صلاحیت‌های نامزد‌های انتخابات مجلس دوازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بررسی صلاحیت‌های فرآیند پیچیده‌ای دارد. من دعا می‌کنم شورای نگهبان آنچه محض رضای حق است را عمل کند، چون خیلی سخت است. به هر حال وقتی ملاک می‌گذارید التزام به موازین اسلامی و ولایت فقیه و مواردی که در قانون به آن اشاره شده است شورای نگهبان ملزم به رعایت آن است لذا در تطبیق آن با افراد به شرایط سختی می‌رسیم که تشخیص آن خیلی سخت است حتی ممکن است فضای کشور روی رای اعضای شورای نگهبان تاثیر بگذارد آن‌ها هم بالاخره انسان هستند؛ مهم این است که اعضای شورای نگهبان رای خود را آزادانه بدهند.

سردار افشار

مکانیزم شورای نگهبان که در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها یک مقدار کمک می‌کند به شورا، اما به هر حال تصمیم با فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان است و هر کدام در رای خود آزاد هستند. شش حقوق‌دان شورای نگهبان را مجلس تعیین می‌کند و مجلس را هم مردم تعیین کردند یعنی در شورای نگهبان هم آرای مردم حضور دارد و فقها را هم مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند.

همه این‌ها باید در چارچوب عدالت، مصلحت‌اندیشی، رعایت قوانین و مقررات و تطبیق آن‌ها با مصادیق تبعیت کنند لذا کار سختی دارند. در کل می‌توان گفت در این انتخابات شورای نگهبان نسبت به دوره‌های قبل بازتر برخورد کرده البته نسبت به انتخابات مجلس باید در نظر گرفت که وجود آرای مختلف لازم است برعکس ریاست جمهوری و مجلس خبرگان که از دقت و حساسیت بیشتری شورای نگهبان برای تایید صلاحیت آن‌ها باید برخوردار باشد، اما برای مجلس باید بازتر در نظر گرفته شود که آرای محتلف در مجلس بتوانند با هم تقابل کنند و مردم با دیدگاه‌های مختلف آشنا شوند.

نباید برای کسب رای به هر دری زد

سوال: نظر شما درباره عملکرد مجلس یازدهم چیست؟

مجلس یازدهم نقاط ضعف و قوتی دارد و این امر طبیعی است، چون هیچ تشکلی نمی‌تواند ادعای بی‌نقصی کند، اما در مجموع موفقیت‌هایی که مجلس یازدهم در تصویب قوانینی که سال‌ها انتظارش را می‌کشیدیم مثل بحث جوانی جمعیت و قوانین مربوط به وضع اقتصادی کشور را جامه عمل پوشاند که خیلی تعیین‌کننده بود که این‌ها نقاط قوت مجلس است، اما ایراداتی هم داشته است.

مردم اگر سعی کنند افرادی نزدیک شاخص‌ها برای رای دادن انتخاب کنند مجلس قوی‌تری را در پیش رو خواهیم داشت و جریان جوان‌گرایی یک جریان نخبگی باشد و افراد مجرب در کنار جوانان باشند.

شاخص مطلوب نماینده مجلس به‌غیر از باور‌های دینی که پایه همه انتخابات است روحیه انقلابی است، چون صرف اینکه مذهبی باشند کافی نیست همچنین استکبارستیز، دشمن‌شناس و نترس باشند. بحث ولایتمداری در دل و باورشان باشد و شاقول وحدت و یکپارچگی را مورد توجه قرار بدهند.

علیرضا افشار

روحیه عدالت‌خواهی و شفافیت‌طلبی مهم است چراکه برخی نمایندگان مانع این شدند که شفافیت در مجلس اتفاق بیفتد یا روحیه فسادستیزی خیلی مهم است و نباید ملاحظه داشته باشند؛ هرکس که دچار فساد شد با قاطعیت بایستند همچنین نمانیدگان طهارت اقتصادی داشته باشند و پول‌های کثیف در تبلیغات و دیگر فرآیند‌ها وجود نداشته باشد و ساده‌زیست باشند و اهل زندگی اشرافی نباشند. حسن شهرتشان خیلی مهم است و مقبولیت عمومی داشته باشند و مردمی باشند همچنین تخصص داشته باشند و نسبت به مسائل کلی شناخت داشته باشند، چون نمی‌توانند بگویند من شناخت ندارم و نگاه می‌کنم به رفیقم که بلند شد رای بدهد من هم رای می‌دهم لذا باید افرادی برای مجلس در نظر گرفته شوند که یک شناخت کلی از مسائل کشور داشته باشند و در یک رشته تخصص داشته باشند.

متاسفانه الان در بعضی کمیسیون‌ها آن‌قدر تورم دواطلب وجود دارد مثل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، چون سفر خارجی دارد که نباید این‌طور باشد. باید کسانی باشند که در کمیسیون‌های دیگر هم حضور داشته باشند و مشکلات را رفع کنند.

مسئله تجربه هم مهم است، چون وقتی می‌گوییم تخصص فقط مطالعات دانشگاهی نباشد و در میدان اجرا هم مسائل و مشکلات را درک کرده باشند، چون در تصمیم‌گیری‌ها بهتر می‌توانند نظر مفیدی داشته باشند و قدرت نوآوری ابتکار داشته باشند و نکته آخر اینکه اخلاق سیاسی و انتخاباتی داشته باشند و اهل تخریب دیگران نباشند، چون برای به‌دست آوردن رای نباید به هر دری زد مخصوصا اینکه مصالح نظام را فدای منافع فردی و گروهی نکنیم چراکه این موضوع بزرگترین خطر برای یک نامزد است.

در فتنه سال ۸۸ دیدیم که مصالح نظام و مردم زیر پای یک گروه رفت حتی اگر حق با آن‌ها باشد که نبود باید مصالح نظام را در نظر می‌گرفتند. انتخاباتی که باشکوه برگزار شد و پرمشارکت‌ترین انتخابات بعد از انتخابات اولیه بعد از انقلاب، انتخابات ۸۸ بود که متاسفانه آن را به‌دلیل منافع گروهی و حزبی حلاوت آن را تلخ کردند لذا نامزد‌های انتخابات باید در چارچوب مسائل اخلاقی به این موارد توجه کنند.

سوال: در هر دوره از مجلس شاهد هستیم که نسبت حضور بانوان نسبت به مردان بسیار نامتعادل است. چه اقداماتی باید صورت بگیرد که این رابطه متعادل شود؟

در هر دوره نسبتا افزایش داشتیم، اما خیلی کند بوده است. در بین خانم‌ها افراد صاحب‌نظر و نخبه زیاد داریم. در دانشگاه‌ها تعداد زیادی از خانم‌ها حضور دارند پس باید بخش عمده‌ای از جریان نخبگی به خانم‌ها مربوط باشد و این وضعیتی که در مجلس است شاید از نظر تعداد نمایندگان زن وضع مطلوبی نباشد و امیدواریم تعدادشان بیشتر شود.

سوال: با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است حضور مردم در انتخابات چه پیامی برای دشمنان خواهد داشت؟

معمولا شرایط سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای در انتخابات ما بی‌تاثیر نبوده است. آنجایی که دشمنان به صحنه می‌آمدند و رخ نشان می‌دادند و آثار سویی در منطقه و یا کشورمان اتفاق می‌افتاد مردم در مقابله با آن‌ها بیشتر مشارکت می‌کردند. به هر حال آن چیزی که در غزه اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد جریان متمایل به غرب و آنان که فکر می‌کنند رابطه با آمریکا حلال مشکلات کشور است منزوی‌تر می‌شوند چون احساس مردم این است که باید از جبهه مقاومت حمایت کرد و این عزتی را که ملت‌های مسلمان به‌دست آوردند را باید حمایت کرد و این امر خودبه‌خود در رای و مشارکتشان تاثیر می‌گذارد لذا فضایی که در منطقه ما است در انتخابات بی‌تاثیر نخواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
به انتخابات امیدی نیست دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
من رأی میدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
خدا یاری کنه همیشه چراغ احزاب فاسد خاموش بشه که اینقدر به مردم موقع انتخابات وعده دروغ ندید
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۲:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
امیدی نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
امروز جلسه اولیا و مربیان بود رفتم مدرسه ، برای اولین بار دیدم دارن شیر توزیع می کنند .
این کار در نزدیکی انتخابات جای سوال داره و یه جورایی توهین به شعور مردم هست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
آگه پول برقشون زیاد شد چکا کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
گویا در انتخابات خبرگان رهبری جناب رییسی قرار است تک و تنها در حوزه انتخابی خود با خودش رقابت کند ، یاد جنگ فرضی در بره بره افتادم، میترسم از دشمن فرضی شکست بخورند ، این انتخابات را به جک تبدیل کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
طوری میفرمایند احزاب !!!
ادم دهنش اب میفته !

کدوم احزاب اقای افشار ؟!

اوصولگرا و اصلاحطلب منظورتونه ؟؟!

خوب اینها که سازمان حزبی ندارند تابلو ندارن اساسنامه ندارند مرامشوم معلوم نیست !!!
چهل ساله تست شدن هرسال بدتر از سال قبل !!
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
رقابت واقعی فقط استان خراسان جنوبی که یک کاندیدا تایید صلاحیت شده
اونجا دیگه چرا انتخابات خبرگان برگزار می شه نمی دونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
دربقیه زمینه ها که کشور گل وبلبل است در زمینه مسکن هم با ساخت اینهمه مسکن امار نشان میرهد قیمتها بیش از دوبرابر شده اند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
ا حزاب نباید شب انتخابات چراغشان روشن شود. کمبود برق داریم چه کار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
دلتون رو خوش نکنید سهامداران مالباخته بورس رای نمیدن 50میلیون سهامدار به همین مجلس و دولت اعتماد کرد و ناجوانمردانه پولشون به فنا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
احسنت . آفرین . جانا سخن از زبان ما می گویی.
Iran (Islamic Republic of)
rad
۱۳:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
تا زمانیکه ما تو بورس بدون اطلاعات درست و بدون مطالعه اقدام به خرید و فروش کنیم اوضاع همینه ربطی به دولت نداره .من خودم ده سال که تو بورس هستم .ولی هنوز هم خودم رو بیسواد می‌دونم .چون شایعات زیادی وجود داره که اگه من هم اشتباه نکنم هم سهامی های من با کوچکترین شایعه سهم رو میفروشن و سهم سقوط می‌کنه . سهام شده جای نوسان گیر ها و من و شما که بلد نیستیم باید یک سهم رو با مطالعه و مشورت سهم رو بخریم و بعد ۵ سال دیگه خبرش رو بگیریم .کلا باید دید طولانی مدت داشته باشیم تا ضرر نکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اشتباه کردم مثبت دادم نظرم منفی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
افزایش سنوات بازنشستگی
عدم رسیدگی به اعتراضات مصاحبه آموزگاری
اخذ مالیات ازحساب شخصی بانکی
حتما با این اوضاع شرکت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
Rad
۱۳:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
شما حق داری هر طور دوست داری از نظرت و رای خودت استفاده کنی .ولی اگه می خوای کار درستی در مجلس صورت بگیره به کسی که رای بده که توان حل این مشکلات رو داشته باشه .الان هر کسی رو میبینی شده متقاضی ورود به مجلس تشخیص آدم صالح از ناصالح سخت هست ولی شدنی هست .پس بهتره ارزش رای خودمون رو بدونیم ...با رای ندادن مشکلات بیشتر میشه و کسانی مثل حسن کلید میاد و در ۸ سال هیچ کاری انجام نمیده و منتظر غرب میشه تا آب و نون ما رو تامین کنه !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
پیشرفت !!؟؟؟؟?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
رای بی رای.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
بر عکس برای اوضاع بهتر کشور باید رأی داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اشتباه مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اشتباه منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اشتباه مثبتدادم
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۹:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
اشتباه منفی دادم ببخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
وضع اینترنت ثابت و همراه درست کنید افتضاح بود بدتر شده آقا وزیر چیکار کردی گند زدی
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۷:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
سلام فرمانده سری به سوپر مارکت محلتان بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
مگه تو ایران حزب هم داریم؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اینقدر که شما مسولان محرم در تکاپو انتخابات هستین مردم اصلا فکرشم نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
درسته، چون اصلا برای مردم مهم نیست.
آخرین اخبار