سرشماری زمستانی پرندگان در ۷ سایت مهاباد آغاز شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در ۷ سایت آبی شامل تالاب‌ها، رودخانه و سد این شهرستان آغاز شد.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این سرشماری با حضور تیم‌های پرنده‌شناس به مدت چهار روز در تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی‌باباعلی، یوسف‌کند و تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه شامل تالاب‌های قره‌قشلاق، گروس و قوپی قازان، سد و رودخانه مهاباد انجام می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اینکه این سرشماری روز نخست در تالاب کانی‌برازان و سپس در سایر منابع این شهرستان انجام می‌شود، افزود: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سلیمانی ادامه داد: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آن‌ها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالابی‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف برگزاری سرشماری است.

وی یادآور شد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانی و زمستانی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، پس از جمع‌بندی و تکمیل فرم‌های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.