وضعیت نامطلوب خط‌کشی جاده‌ها در کرمانشاه

خط‌کشی جاده‌ها از ابتدایی‌ترین علائم راه است تا رانندگان به خصوص در شب بتوانند حریم راه را تشخیص دهند اما متاسفانه برخی از محور‌ها در استان کرمانشاه از این نظر وضعیت مطلوبی ندارد.

عبدالحسین زارع سرپرست پلیس راه استان کیفیت رنگ‌ها و ماندگاری حریم راه را پایین دانست و گفت : عمده تصادف‌هایی که در شب رخ می‌دهد به خاطر خط کشی نبودن جاده‌ها به خصوص در محور‌های فرعی است.

عبدالحسین زارع شریان اصلی کنگاور- بیستون- کرمانشاه -خسروی را تنها محوری در استان اعلام کرد که خط‌کشی مناسب دارد.

وی با انتقاد از محدود بودن طرح الزام خط کشی جاده‌ها فقط در ۲ ایام اربعین و تعطیلات نوروز، تصریح کرد: وقتی یک مسیر چه در داخل و چه در خارج شهر خط کشی می‌شود آن محور چهره انضباطی به خودش می‌گیرد و حداقل بر روی پنج نفر از هر ۱۰ نفر تاثیر روانی می‌گذارد و آن‌ها نیز نظم را رعایت می‌کنند در نتیجه دیگر در آن محور نیازی به حضور افسر پلیس وجود ندارد.

سرپرست پلیس راه کرمانشاه در خصوص هوشمندسازی جاده‌های استان به خصوص محور کرمانشاه-کامیاران اظهار کرد: اتکا صرف به حضور فیزیکی پلیس انتظارات طیف قانونمند جامعه را برآورده نمی‌کند برای همین ناچاریم که به سمت هوشمندسازی معابر برویم.

زارع با تاکید بر اینکه شهرستان کرمانشاه به یک کانون پرحادثه در استان تبدیل شده است، گفت: ۶۸ درصد حوادث ما در استان در حوزه شهرستان کرمانشاه اتفاق می‌افتد.

به گفته وی محور کرمانشاه- کامیاران رتبه برتر تصادفات در استان را به خود اختصاص داده است و تنها در ۹ ماه گذشته ۲۰ نفر در این محور جان خودشان را از دست دادند.

وی از راهداری به عنوان متولی استقرار دوربین هوشمند کنترل سرعت در جاده‌ها نام برد و تصریح کرد: هر دوربین حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه می‌خواهد و پلیس تنها جانمایی دوربین‌ها را مشخص می‌کند ضمن اینکه نصب این دوربین‌ها نباید فقط با اهداف مالی و کسب درآمد و آمار محور انجام شود و حتی تخریب آن‌ها نیز نباید توجیهی برای نصب نکردن آن‌ها باشد.

سرپرست پلیس راه استان کل نقاط حادثه خیز شناسنامه دار استان که آشکار سازی شده اند را ۱۹ نقطه اعلام کرد و افزود: نزدیک ۱۳۴ نقطه نیز شناسایی کرده ایم که استعداد بروز سوانح را دارند.

زارع با اشاره به کار مشترک پلیس راه با راهداری در شناسایی نقاط حادثه خیز گفت: باید راه‌های دسترسی محلی غیر استاندارد که خود مردم ایجاد کرده اند، بسته شوند و برای این محور‌ها دوربرگردان‌های استاندارد ساخته شود چرا که برخی از دور برگردان‌های ما غیر اصولی است و پیمانکار باید آن‌ها را اصلاح کند.

ضرورت تامین روشنایی راه‌ها و نیز ضرورت جداسازی مسیر کرمانشاه تا روانسر دیگر موضوعاتی بود که این مقام پلیس راه استان بر آن تاکید کرد.

زارع اشاره‌ای به درصد تصادفات در شبانه روز داشت و گفت: ۷۳ درصد تصادفات در طول روز اتفاق می‌افتد و ۲۷ درصد نیز در ابتدای شب رخ می‌دهد.

اما سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در خصوص وضعیت خط کشی جاده‌های استان گفت: رنگی که ما در جاده‌ها استفاده می‌کنیم جزو پر کیفیت‌ترین رنگ‌های ساخت داخل است که استاندارد‌های ملی را نیز دارد.

شهرام کهریزی افزود: در گذشته از رنگ‌های وارداتی استفاده می‌شد، اما به دلیل تحریم‌ها این رنگ‌ها وارد کشور نمی‌شود.

کهریزی با اذعان به کم کاری در حوزه خط کشی جاده‌های استان تصریح کرد: در دوره مدیریت جدید یک پروژه ۳۰۰ میلیارد ریالی برای خط کشی جاده‌های استان تعریف کرده ایم که بعد از فصل بارندگی انجام خواهیم داد.

 کهریزی در خصوص هوشمندسازی مسیر کرمانشاه-کامیاران و نصب دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت گفت: برای این کار کمیسیون خاصی وجود دارد که باید این طرح در آن کمیسیون تصویب شود و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز متولی انجام این کار است و راهداری فقط آن را تحویل می‌گیرد.

اما سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه در خصوص نقاط حادثه خیز راه‌های استان گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۰۲ نقطه پرحادثه در جاده‌های استان تعریف شده بود که ۹۸ نقطه آن رفع شد، اما در مصوبه سال ۱۴۰۱ با بازنگری نقاط پرحادثه جاده‌های استان ۱۹ نقطه جدید به آمار ما اضافه شد.

به گفته وی تعداد نقاط پرحادثه موضوع ثابتی نیست چرا که با باز شدن دسترسی‌های غیرمجاز با جابه جایی نیوجرسی و گاردیل‌ها برای دور زدن خودرو یک نقطه حادثه خیز جدید شکل می‌گیرد ضمن اینکه به عنوان مثال محور بیستون هم اکنون حادثه خیز شده دلیلش هم باز شدن مغازه‌های نان برنجی فروشی در این مسیر و نداشتن رمپ ورود و خروج است.

کهریزی در خصوص عملکرد رفع نقاط پر حادثه در در سال جاری نیز بیان کرد: در مجموع امسال ۷۸ نقطه پر حادثه را رفع کردیم و در ۹ نقطه نیز در حال انجام کار هستیم.

وی، اما نصب ۳۴ کیلومتر نیوجرسی در جاده‌های استان را اقدام بی نظیری عنوان کرد که راهداری برای ایمنی جاده‌های استان امسال انجام داده است .

اما مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه در گفتگو با ایرنا، نصب دوربین هوشمند در محور کرمانشاه-کامیاران را یک خواسته جدید دانست و گفت: در قرارداد قبلی ما چنین چیزی وجود نداشته و موضوع جدیدی است.

الیاس سلیمانی افزود: راهداری باید به صورت رسمی از شرکت ساخت بخواهد و آن‌ها نیز نظر بدهند که این کار را انجام می‌دهند یا نه خود راهداری باید این کار را انجام دهد.

برچسب ها: پلیس آگاهی ، پلیس راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.