آئین پایانی بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار شد

آئین پایانی بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آئین پایانی بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، علی‌اکبر ابراهیمی مدیر کل امور چاپ و نشر وزارت ارشاد، سفرا و رایزنان فرهنگی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و جمعی از فعالان این صنعت امروز دوشنبه (۲ بهمن) در تالار وحدت برگزار شد.

خانه چاپ ایران را راه‌اندازی کنیم

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین با تبریک ایام ماه رجب و میلاد امام جواد (ع) و حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: صنعت چاپ تابعی از رشد اقتصادی است و اکنون که با همت دولت مردمی از شرایط رکود اقتصادی عبور کرده‌ایم زمینه برای توسعه صنعت چاپ هم مهیا‌تر شده است؛ طبق پیش بینی‌ها سال آینده شرایط اقتصادی کشور رو به رشد خواهد بود که حتما این معنا را می‌دهد که ما هم باید زمینه رشد در صنعت چاپ را ایجاد کنیم.

وی افزود: برخی از موانع صنعت چاپ باید در داخل کشور رفع شود به همین دلیل پیگیری مشکلات صنعت چاپ در اولویت قرار گرفته و پیگیری کرده‌ایم تا در جلسه آینده با آقای مخبر تعدادی از نمایندگان صنعت چاپ مسائل‌شان را با ایشان در میان بگذارند.

یاسر احمدوند ادامه داد: مشکلات حوزه چاپ را نمی‌شود با تلاش یک وزارتخانه حل کرد، امیدوار هستیم با تلاش دستگاه‌های مربوطه مشکلات این حوزه حل شود و با همراهی بین وزارت فرهنگ، وزارت صمت و دستگاه‌های دیگر شاهد جهش در توسعه صنعت چاپ باشیم.

وی افزود: امیدوار هستیم با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف صنعت چاپ، خانه چاپ ایران را راه‌اندازی کنیم که راهبری مسائل این صنعت را عهده‌دار خواهد شد.

احمدوند تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته امکان بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ۱۸ برای صنعت چاپ فراهم شده و این امر امکان خوبی را برای صنعت چاپ کشور به وجود آورده است. البته وام‌های خرد به صنایع کوچک در دو سال گذشته پرداخت شده، اما برای وام‌هایی که بتواند به تولیدی‌های بزرگ کمک کند محدودیت داشتیم.

احمدوند تاکید کرد: به زودی درباره گشایش‌های ارزی برای صنعت چاپ نیز اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

تقدیر از فعالان عرصه صنعت چاپ توسط وزیر فرهنگ

تقدیر از فعالان عرصه صنعت چاپ توسط وزیر فرهنگ

در ادامه این آئین از چهار محصول دانش‌بنیان در حوزه صنعت چاپ رونمایی شد.

در ادامه نیز از عده‌ای از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

وزیر فرهنگ

وزیر فرهنگ: امیدواریم تا دوسال آینده به صادرکننده کاغذ تبدیل شویم

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین گفت: خیلی امیدوار هستیم تا دو سال آینده ایران را به مرز صادرات در بخش کاغذ برسانیم که ان‌شاءالله به همت اهالی صنعت چاپ امری شدنی است.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: در کنار برگزاری این جشن، به یاری خداوند متعال و با تلاش دوستانمان اخبار خوبی به اطلاع همه علاقه‌مندان این صنعت و همه دوستداران ایران سرافرازمان رسید.

وی ادامه داد: زمانی که برنامه‌های کاری وزارت فرهنگ را آماده می‌کردیم بر ملی شدن صنعت چاپ در ایران تاکید داشتیم.

وزیر فرهنگ گفت: در صنعت چاپ با چند مساله مواجه هستیم؛ بحث اول تامین کاغذ است، زمان آغاز به کار دولت مردمی حدود پنج هزار تن کاغذ تحریر در کشور تولید می‌شد در حالی که چندی قبل در مازندران جشن خودکفایی تولید کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی را برگزار کردیم و امروز در حال رسیدن به مرز تولید هشتاد هزار تن کاغذ هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مجموعه‌های دیگری نیز در حوزه تولید کاغذ مشغول به کار هستند و خیلی امیدوار هستیم تا دو سال آینده ایران را به مرز صادرات در بخش کاغذ برسانیم که ان‌شاءالله به همت اهالی صنعت چاپ امری شدنی است.

وی با بیان اینکه خوشحال هستیم در این حوزه در کنار دوستانمان باشیم و برای حل مسأله کمک کنیم، افزود: آماده حمایت جدی در بخش تولید انبوه دستاورد‌های تولید شده در این حوزه هستیم و قصد داریم مشکلات مختلف حوزه چاپ را برطرف کنیم. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نیازمند نوسازی ماشین آلات صنعت چاپ هستیم البته آمادگی لازم برای برطرف کردن این مسأله نیز وجود دارد.

وزیر فرهنگ به مشکلات حوزه ارز برای این صنعت نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم تا مشکلات حوزه ارز را حل کنیم، موضوع مالیات و تامین اجتماعی مشکلات دیگر این حوزه است که باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وی افزود: در دوسال اخیر اتفاق مهمی را در دولت مردمی شاهد بودیم و کارگروه ویژه کاغذ با مسئولیت دکتر مخبر تاسیس شد؛ پیش از این توافق کرده‌ایم که حوزه اختیارات این کارگروه به عرصه کاغذ و نشر گسترش پیدا کند که می‌تواند گامی موثر در برطرف‌کردن مشکلات این حوزه باشد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه معتقد هستیم صنعت چاپ و نشر، ماهیتی فرهنگی دارد و با هنر گره خورده است، تاکید کرد: از فعالان صنعت نشر تقاضا دارم که در به کاربردن کلمات غیر فارسی در تولیدات داخلی مراقبت کنند.

تقدیر از برگزیدگان بیست‌وسومین جشنواره صنعت چاپ کشور

در بخش دیگری از این آئین از برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار