اجرای طرح ایجاد شهرهای دوستدار سالمند در کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان از اجرایی شدن طرح شهر دوستدار سالمند در شهر‌های استان با دبیری شهرداری‌ها خبر داد.

حسین رسولی امروز در جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری، اظهار کرد: سالمندان را باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد نه تهدید، قطعا توجه به این قشر ظرفیتی خوبی است که می‌توان از گنجینه تجربیات آن در راستای پیشبرد اهداف بهره بگیریم.

وی بیان کرد: پدیده پیرشدن جمعیت که با آن مواجه هستیم به گونه‌ای است که جمعیت سالمندی از ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۲۲ درصد تا سال ۲۰۵۰ می‌رسد و براین اساس در آینده نزدیک، جمعیت سالمندان بخش قابل توجهی از ساختار جمعیتی کشور را تشکل خواهد داد از این رو برنامه‌ریزی برای این جمعیت ضروری است.

مدیرکل بهزیستی کردستان بر ضرورت برناممه ریزی در این خصوص تاکید کرد و گفت: تمام اعضای شورای ساماندهی سالمندان باید در حوزه‌های مختلف درمانی، بهداشتی، ایجاد محیط دوستدار سالمند، امور ورزشی، تغذیه جسمانی و روانی و توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های دوران سالمندی و سایر موضوعات همکاری لازم در استان را داشته باشیم.

رسولی گفت: براساس این برنامه اتاق فکر برای انجام اقدامات و کار‌های عملیاتی و تخصصی با بهره‌مندی از توان افراد صاحب نظر و متخصص در سطح استان تشکیل می‌شود که مقدمات کار کاملا فراهم شده است.

وی در مورد شهر دوستدار سالمند و اقدامات انجام شده در استان در این خصوص عنوان کرد: شیوه‌نامه این طرح در سطح کشور ابلاغ شده و شهرداری‌ها مسئول اصلی دبیرخانه تحقق این مهم هستند که این طرح در کردستان اجرایی خواهد شد.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری سنندج  نیز در این جلسه اظهار کرد: مناسب‌سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بی‌دغدغه همراه با رضایت‌مندی تمام اقشار جامعه از امکانات از جمله مواردی است که به صورت یک استاندارد بین المللی، در تمام کشور‌های دنیا سابقه طولانی دارد.

۳۰ پاتوق محله‌ای در سنندج برای سالمندان احیا شده است

سه رکوت نجفی گفت: شهرداری سنندج در راستای مناسب‌سازی فضا‌های شهری و اماکن عمومی، در تولید فضا‌های جدید به این مهم به صورت ویژه توجه داشته که برای نمونه عینی می‌توان به احداث پارک روجیار که دسترسی آسان برای تمام افراد است، اشاره کرد.

وی از احیای  ۳۰ پاتوق درون محله‌ای برای سالمندن خبر داد و افزود: ایجاد هشت نقطه و گذر ورزش به نحوی که برای همه طیف‌های قابل دسترسی باشد از دیگر اقدامات شهرداری سنندج در راستای بهره‌مندی عادلانه از خدمات رفاهی و ورزشی است.

نجفی یادآور شد: مناسب‌سازی و حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری با جدیت دنبال شده و در همین راستا ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید که تعدادی از آن‌ها برای معلولان مناسب‌سازی شده به ناوگان شهری اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه شهر دوستدار سالمند نیز شهرداری سنندج از تمام توان خود استفاده خواهد کرد البته در گام نخست اهمیت این مهم باید در نظام مدیریت شهری جا بیفتد و در یک پرسه ۲۰ تا ۳۰ سال آینده با طراحی و اجرای برنامه‌های، کوتاه، میان و بلندمدت زمینه تحقق شهر سالمند را فراهم سازیم.

برچسب ها: سالمندان ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.