شناسایی ۳۶ هزار و ۸۹۱ بیمار پیش دیابت در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با غربالگری افراد بالای ۱۸ سال استان در قالب طرح ملی سلامت، تعداد ۳۶ هزار و ۸۹۱ بیمار پیش دیابت و حدود ۴ هزار ۵۰۰ بیمار مشکوک به دیابت شناسایی گردید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به شناسایی ۴هزار ۶۶۳ بیمار دیابتی در طرح ملی سلامت گفت: با غربالگری افراد بالای ۱۸ سال استان در قالب طرح ملی سلامت، تعداد ۳۶ هزارو ۸۹۱ بیمار پیش دیابت نیز شناسایی گردید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم  افزود: مراقبین سلامت در مراکز و پایگاه‌های سلامت و نیز خانه‌های بهداشت در سطح استان تعداد ۱۶۹ بیمار مشکوک به بیماری دیابت با شرایط اورژانس را شناسایی نمودند که ضمن انجام اقدامات لازم به مراکز درمانی و متخصصین ارجاع گردیدند.

مجید اصغری همچنین با تاکید بر اهمیت کنترل بیماری فشار خون و شناسایی و درمان به موقع آن اظهار داشت: در این غربالگری تعداد ۸۵۰۰ بیمار جدید فشار خونی و تعداد ۱۱۱ هزار و ۷۸۴ بیمار پیش فشارخون بالا شناسایی شد که توصیه‌های لازم از سوی مراقبین سلامت به آنان ارائه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در طول اجرای پویش، تعداد ۴۵۲ مورد فشارخون خیلی بالای اورژانس و نیز ۱۱۱ مورد فشارخون بالای بحرانی شناسایی شد که در مورد این بیماران نیز اقدامات لازم توسط مراقبین سلامت و پزشک مرکز انجام و سپس به مراکز درمانی و متخصصین ارجاع شدند.

رئیس مرکز بهداشت قم با بیان این که ۵۱ درصد از جمعیت ۹۴۱ هزار نفری جمعیت بالای ۱۸ سال استان در این طرح از نظر دیابت و فشار خون مورد بررسی قرار گرفته اند گفت: افراد مشکوک به دیابت و فشارخون بالا می‌بایست با مراجعه به مراکز یا پایگاه‌های سلامت وضعیت سلامت خود را تا حصول نتیجه قطعی از نظر ابتلاء به دیابت یا فشار خون مورد پیگری قرار دهند و در صورت سلامت، حداقل سالی یکبار این غربالگری را تکرار نمایند و توصیه می‌کنیم حتی در مراجعات به سایر بخش‌های حوزه سلامت (خصوصی یا دولتی) فشارخون خود را کنترل نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم  گفت: همشهریان گرامی در صورت تشخیص قطعی ابتلا به بیماری دیابت و فشار خون باید تا کنترل کامل بیماری، درمان خود را ادامه دهند تا از عوارض ناشی از این بیماری‌ها از جمله سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی‌های کلیوی، اختلالات عصبی، اختلالات بینایی و ... پیشگیری نمایند، چرا که عدم کنترل این بیماری‌ها ممکن است عوارض برگشت ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار