تعریف دو طرح کتابخانه‌ای خیری در روستا‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: دو طرح کتابخانه‌ای خیری در دو روستای چلوان و شیخ شبان تعریف شده است.

احمد فرهادی بابادی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هزار و ۲۰۳ مترمربع زیربنای فضای کتابخانه‌ای در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری در دست احداث است، اظهار داشت: از مهمترین چشم‌انداز‌های استان ایجاد کتابخانه در تمامی نقاط شهری و سپس نقاط روستایی است و در همین راستا تلاش ما بر این است که علاوه‌بر جذب اعتبارات ملی و استانی با جلب مشارکت خیرین این امکان را برای مردم تمامی نقاط استان فراهم کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین طرح‌های کتابخانه‌ای در دست احداث در استان کتابخانه بعثت فرخشهر است که در حال حاضر از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و چنانچه اعتبارات سال ۱۴۰۲ این طرح به طور ۱۰۰ درصد تخصیص یابد به زودی این طرح تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

فرهادی اضافه کرد: کتابخانه رودکی که ویژه نابینایان و ناشنوایان است نیز از دیگر طرح‌های در دست احداث است که تاکنون از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است.

وی احداث کتابخانه در شهر بازفت را از مهمترین مصوبات فرهنگی دور اول سفر رییس‌جمهور به استان عنوان کرد و گفت: بودجه این طرح نیز تخصیص یافته است و با اهتمامی که به کار گرفته‌ایم امید می‌رود این طرح نیز به زودی به ثمر برسد.


بیشتر بخوانید


فرهادی تکمیل کتابخانه مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد را از دیگر طرح‌های فعال این نهاد برشمرد و تصریح کرد: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان مصوب شد تا در قالب کتابخانه شهرستان شهرکرد، کتابخانه مصلای به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار و تکمیل شود که این مهم نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص مطالبه جدی مردم شهرک منظریه شهرکرد در خصوص کتابخانه عمومی اظهار داشت: زمینی به مساحت هزار و ۲۰۰ متر در محله ۳۸ شهرک منظریه برای احداث کتابخانه تامین شده است و در حال حاضر رفع نواقص نقشه‌های طرح در حال انجام است.

فرهادی بیان داشت: دو طرح کتابخانه‌ای نیز در روستا‌ها تعریف شده است که شامل کتابخانه خیری روستای چِلون در شهرستان سامان و کتابخانه خیری در روستای شیخ‌شبان شهرستان بن است که جزو اولویت‌های این نهاد به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هشت شهر استان بدون کتابخانه است، یادآور شد: با توجه به رایزنی‌هایی که با شورا‌های اسلامی، خیرین و شهرداران این مناطق انجام شده برای چهار شهر از جمله طاقانک، دستنا، سودجان و یانچشمه با مشارکت خیرین زمین تامین شده و از سال آینده در ردیف اعتبار بودجه‌ای قرار گیرند.

فرهادی افزود: هم‌اکنون ۶۲ باب کتابخانه و پیشخوان کتاب با زیربنای بیش از ۲۵ هزار متر مربع در استان فعال است که از این تعداد ۱۰ باب کتابخانه در مناطق روستایی و مابقی در شهر‌ها فعال هستند.

وی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و بیش از سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان امانت داده می‌شود که سرانه امانت کتاب در استان نیم کتاب به ازای هر فرد است.

فرهادی ادامه داد: ۴۰ هزار نفر در این استان عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار