خزیدن دغدغه‌ای زیر پوست حیات نسل آینده/ گلی که بر عکس اسمش زندگی جوانان را نشانه گرفته است

اعتیاد در میان جوانان می تواند ذره ذره همچون باتلاقی آن ها را در درون خود فرو برد و به زندگیشان پایان دهد.

خانواده‌ها این روزها علاوه بر مسائل مختلف، دغدغه سلامتی فرزندانشان را نیز دارند. دغدغه‌ای  بدون نشانه که در زیر پوست حیات نسل آینده در حال خزیدن است.

اعتیاد در واقع بهترین دوران زندگی را ذره‌ذره همچون باتلاق در درون خود فرو می‌بلعد. یکی از معضلاتی که جوامع امروزی به آن دچار هستند، پدیده اعتیاد و گرایش جوانان  به مواد مخدر است. 

این ماده خانمان سوز سالانه زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان را به خطر می اندازد و سرمایه بسیاری را هدر می دهد.از جهت فردی، می توان گفت که زندگی جوانان با مصرف مواد مخدر به طور کامل نابود خواهد شد. مواد مخدر، جوان را تحت استثمار خود در می آورد. جوانی که در ابتدای راه زندگی است و شورو اشتیاق برای تحصیل و موفقیت در اجتماع باید در فکر و اندیشه او بجوشد با روی آوردن به مواد مخدر تمام آمال و آرزوهایش نقش بر آب می شود.

احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی (کمیسیون شوراهای قاچاق مواد مخدر) درباره پیشروی حوزه قاچاق مواد مخدر و روند مقابله با آن با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پای صحبت نشست و این چنین گفت: طبق برخی تحقیقات، موضوعی که امنیت کشور را نشانه گرفته  قاچاق مواد مخدر است.  باندهای سازمان یافته و پیشرفته ای که گاها با بهره گیری از ارتباطات مسیر قاچاق را پیش گرفته اند. عامل گسترش اقداماتی همچون قاچاق مواد مخدر در کشور بیشتر به دلیل گذرگاه بودن کشورمان  است زیرا  کشورهای اروپایی و عربی معتقدند  با استفاده از مسیرهای کشور ایران روند کار برایشان با سهولت صورت می گیرد. اما نمی دانند که ماموران امنیتی و مرزبانان ما اجازه هیچ گونه اقداماتی را به آن ها نمی دهند.  چرا برایشان ایران نقش پررنگی دارد؟ زیرا کمتر هزینه می کنند و مسیر کوتاه تری را طی خواهند کرد.   

مواد مخدر

آماده سازی بستر مناسب برای مقابله کردن با قاچاقچیان مواد مخدر
او در ادامه گفت: توسعه و گسترش  قاچاق مواد مخدر  می طلبد که در  آماده سازی محیط برای مقابله با قاچاقچیان سریع تر عمل کنیم. ما جز پیشگیری راه دیگری نداریم که بهتر است قبل از این که افزایش پیدا کند٬اقدام کنیم. سوداگری که در مواد مخدر نهفته است این انگیزه را ایجاد می کند که قاچاق صورت بگیرد. ما باید محیط و شرایط را برای جوانان کشورمان مصون نگه داریم. این که مراکز ترک اعتیاد داریم و خوب عمل می کنند نشانه خوبی بوده  اما بهتراست قبل از همه بسترهای مواد مخدر را از بین ببریم. این مسیر تنها با آموزش و شرایط اقتصادی برای زیست بهتر جوانان کشور محقق می شود. 

او بیان کرد:کشفیات ما در دامنه قاچاق مواد مخدر هر ساله نسبت به سال گذشته نزولی بوده است. منشا اصلی در کشت خشخاش در منطقه آسیا غربی افغانستان است که بیشترین کشت خشخاش  را دارد. مواد مخدر طبیعی مانند خشخاش و مشتقات آن این روزها زیاد تولید می شوند زیرا پر سودترین مواد برای قاچاقچیان هستند. آمارها نشان می دهد که مواد مخدر صنعتی مانند شیشه و غیره بیشتر در بین قشر جوان از  سنین  ۱۸  تا  ۳۵ سال دست به دست می شوند. 

مواد مخدر

کاهش اعتیاد در بین جوانان کشورمان نسبت به کشورهای خارجی
علیرضا بیگی تصریح کرد:‌ البته میزان مبتلا در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر است زیرا به دلیل حساسیت های خانواده ها و عقاید خود جوانان کمتر به این مسیر سوق پیدا می کنند. ناگفته نماند که این موضوع باعث نمی شود ما از مصونیت و آموزش ٬ایجاد اشتغال برای جوانان دست بکشیم. هزینه ای که برای کشور صرف می شود تا جلوی قاچاق مواد مخدر گرفته شود چیزی در سطح جهانی است زیرا کشور ما گذرگاه خوبی برای برخی کشورها محسوب می شود. 

او با اشاره به خوب عمل نکردن سازمان های بین المللی ادامه داد :این سازمان ها هم  نقش خود را به خوبی ایفا نمی کنند٬ به همین دلیل  ما باید این هزینه و بها را بپردازیم تا در کشور امنیت برقرار شود. در بحث اقدامات مقابله ای با قاچاق مواد مخدر  هم مواردی وجود دارد که صدای ما به گوش مسئولان ذی ربط تا به الان نرسیده است که امیدواریم این بار برسد. 

هیچ گزارشی در راستای عملکرد قاچاقچیان به دستمان نرسیده است
چندی پیش هم احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به اهمیت صیانت از مرز‌ها در برابر باند‌های قاچاق مواد مخدر این چنین بیان کرد: مرز‌های شرقی همیشه مهم بوده و در گذشته برنامه‌هایی برای انسداد مرز صورت گرفت، اما کامل نبوده و امروز برنامه دیگری برای اجرا در دستور کار است.

وحیدی گفت: یکی از انتقادات بزرگ ما در بحث مواد مخدر این است که متأسفانه علیرغم اینکه سازمان‌ها و کشور‌های مدعی مبارزه با مواد مخدر اقدامات مؤثر انجام نمی‌دهند از جمله اینکه منافع مادی قاچاقچیان را هدف قرار نمی‌دهند و ما هیچ گزارش بین المللی در این زمینه نداریم.

او تصریح کرد: کشور‌های غربی fatf را ایجاد کرده اند تا مبارزه با پولشویی و مقابله با پول‌هایی که در مسیر مواد مخدر به دست می‌آید انجام گیرد، اما ما گزارشی نداریم. باید با منافع اقتصادی قاچاقچیان مقابله شود تا با کاهش قابل توجهی در زمینه قاچاق مواجه شویم. خیلی از بانک‌ها در کشور‌های غربی برای قاچاقچیان پولشویی می‌شود و برای ما سوال است که چگونه در چرخه بانکی این اقدام انجام می‌گیرد.

وزیر کشور  گفت: در افغانستان کار‌هایی که باید انجام گیرد محقق نمی‌شود و باید با برنامه‌های کشت خشخاش به صورت جدی مقابله شود.

مواد مخدر

همکاری و هماهنگی دستگاه ها با یکدیگر برای مقابله کردن با قاچاق مواد مخدر
در این بین سردار مسعود زاهدیان معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر هم این چنین بیان کرد : وظیفه ستاد ایجاد هماهنگی، سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌هایی است که در امر مبارزه با موادمخدر تلاش می‌کنند.

او  تصریح کرد: کمیته‌های تخصصی ستاد مبارزه با موادمخدر با مسئولیت مقامات ارشد دستگاه‌ها به موضوع مبارزه با موادمخدر می‌پردازند و در این کمیته‌ها سیاستگذاری و اعمال برنامه و راهبرد انجام می‌شود. در واقع از طریق کمیته‌ها مسیر مبارزه با موادمخدر تعریف و هماهنگی صورت خواهد گرفت.

زاهدیان گفت: به نظر می‌رسد همه دستگاه‌ها به توانمندی‌های یکدیگر واقف نیستند و اگر این توانمندی‌ها به خوبی شناخته شوند، نقاطی که قابل بهره‌برداری است را می‌توان شناسایی و به نحو احسن از آن‌ها استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اعتیاد زندگی رو نابود می کنه ولی باید چه کرد بچه هامون میرن سمتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۵ دی ۱۴۰۲
باید سهمیه کشت قبل انقلاب گرفته بشه ازسازمان ملل اینو رییس مواد مخدر قبلی هم گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۵ دی ۱۴۰۲
سهمیه کشت قبل انقلاب گرفته شود از سازمان ملل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۵ دی ۱۴۰۲
بابد سهمیه کشت که قبل انقلاب داشتیم ار سازمان ملل گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ دی ۱۴۰۲
بهترین راه مقابله با اعتیاد فضای ورزشی رایگان یا بسیار کم هزینه در اختیار مردم باید باشه هزینه ورزش بالا هستش طوری که شهرداری سالن های ورزشی در مناطق حاشیه تهران را برای یک ساعت ونیم ۴۴۰ هزارتومان میگیره ده نفر هم باشی که بخوای فوتسال بازی کنی بازم زیاد هستش باید رایگان در اختیار جوانان باشه تا سراغ اعتیاد نروند دولت و شهرداری باید راهکار بدهند که متاسفانه شهرداری فقط به فکر منافع خودش و کارمندانش هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۵ دی ۱۴۰۲
قارچ و ماری جوانا در حد تعادل خیلی هم مفید و خوبه، الکی بدون مبنا گزارش ننویسید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۳ ۲۵ دی ۱۴۰۲
تمام جوان‌های معتاد اعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۵ دی ۱۴۰۲
جلوی مواد فروشارو بگیرید خیلی راحت گیر میاد نصف جوونا بنگ میکشند عرق میخورن
Iran (Islamic Republic of)
نادری
۰۹:۰۳ ۲۵ دی ۱۴۰۲
با سلام و تشکر. نقش مثبت آگاهسازی ، آموزش ،رسانه، آگاهی بخشی بسیار مهم است و در گزارش مورد اشاره قرار نگرفت.‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
ای بابا گوهدشت لرستان ،برخی روستاها دارند کشت میکنند لطفا کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
کمبود ویتامین‌ دربدن باعث خستگی و بدن درد و بی حوصلگی و نداشتن انرژی شده و تغذيه نامناسب فشار های عصبی که در خانواده و مدرسه به بچه‌ها وارد میشود به سمت این مواد میروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۵ دی ۱۴۰۲
مسئولین محترم اگر میخواهید کاری در این زمینه انجام دهید لطفا اقدام کنید.چون با توجه به کمبود تریاک قطعا آن جماعتی که این ماده را استفاده میکنند به اجبار به سمت مواد مخدر صنعتی میروند که بسیار خطرناک تر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۵ دی ۱۴۰۲
معتاد = گدا و سارق = انگل و وبال گردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اعتیاد زندگی خراب کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۵ دی ۱۴۰۲
بهترین راه عرضه تریاک دولتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۵ دی ۱۴۰۲
هیج دردی تودنیا به بزرگی اعتیاد نیست خدا لعنت کند باعث وبانی ومشوق انها را