خائف:

آورده‌های اقتصادی صنعت ساختمان قابل تقدیر است

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان و ساختمان فارس تاکید کرد: آورده‌های اقتصادی صنعت ساختمان برای جوامع و شهر‌ها قابل تامل و تقدیر است.

مهرداد خائف در بیست و یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران شیراز گفت: امر ساخت و ساز از آغاز مدنیت تاکنون نقش موثر و غیر قابل انکاری در شکل‌گیری، توسعه و تثبیت جوامع داشته است و به ارزش افزوده‌ای که یافته، حوزه‌های متنوع گردشگری، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از آن متنعم شده‌اند.

او افزود: امروز جایگاه و اعتبار این حوزه؛ آن را به صنعتی مبدل کرده که پیشران و موتور محرک سایر شئون از جمله تولید علم، اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی، نانوتکنولوژی، فناوری‌های نوین، صنایع و معادن، حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و بالا بردن ارزش سرانه تولید ملی شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان و ساختمان فارس ادامه داد: این پدیده اقتصادی و اجتماعی که بعضاً آن را پارادایمی فرهنگساز در جهان معاصر معنا می‌کنند و از قدمتی به بلندای تاریخ برخوردار است به یک ابزار توسعه و نیز بستر توانمندسازی زیرساخت‌های شهری در نزد حکمرانان و سیاستگذاران اجتماعی و اقتصادی مبدل شده است که در صورت تمرکز حاکمیت بر آن امکان برتری و تفوق را برای هر حاکمیت، دولت، قوم و قبیله و جامعه فرهنگی فراهم می‌کند.

خائف در ادامه با اشاره به اینکه از منظر فرهنگی، ساختمان‌ها الگوساز فرهنگ شهروندی هستند و مبتنی بر ساختار طرح خود رفتار و عادات مخاطبان را نظم می‌بخشد، گفت: آورده‌های اقتصادی صنعت ساختمان برای جوامع و شهر‌ها قابل تامل و تقدیر است؛ صنعت ساختمان از زمان طرح ایده تا تکمیل بنا و نیز فرایند، بهره‌برداری از آن به عنوان محرک بخش‌های تولیدی و خدماتی علاوه بر کارآفرینی به رونق اقتصاد خرد و محلی و صنایع خانگی می‌انجامد.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه اکنون باید پرسید که این همه اتفاق خیر که در قالب مجموعه و صنعت ساختمان رخ می‌دهد مدیون چه کسانی است؟ افزود: پاسخ را همه می‌دانیم که سازندگان سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران و انبوه سازان هستند که با خون جگر و بدون حمایت مالی و معنوی قدم‌های راسخ را برمی‌دارند.

خائف بیان کرد: چنین ارزش افزوده نیازمند تدوین قوانین موثر، بروز و کارگشا از سوی مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌های متولی و نظارت کافی از سوی دستگاه نظارتی،  قضایی و ثبت رای و نظر حکمرانان محلی و مدیران شهری استانی در اجرا است.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان و ساختمان فارس اظهارکرد: استفاده از متد ساخت و ساز همچون نانوتکنولوژی، ساخت و ساز رباتیک، بتن‌ها و آجر‌های هوشمند، مدل سازی اطلاعاتی، پل‌های حرارتی، پرینتر‌های سه بعدی، انرژی‌های تجدید پذیر، گجت‌ها، عایق‌های سختمان‌های دوستدار محیط زیست، واقعیت مجازی روز، همکاری ابری، ساختمان ثبت و سایر الگو‌ها همه و همه فرصت‌های احیا و قوام بخشیدن و ترویج ساخت و ساز ایرانی است که خود روزگاری سبک و سیاق فرهنگ و الگو‌های رفتاری شهروندان را تبیین می‌کردند (از جمله مکتب معماری شیرازی، شهرراز) که عمدتاً بر محور ساختمان‌های برگرفته از عناصر ارگانیک با در نظر گرفتن موقعیت طبیعی و پیشینه تاریخی، فرهنگی، هنری شکل گرفته است و اینکه مظهر کمال شیراز بوده است.

خائف گفت: ما انبوه سازان و توسعه گران هنوز امید در دل داریم و با تاکید مجدد به موضوع پیش گفته توجه ویژه مسئولان تاثیرگذار از بالاترین مقام مسئول از جمله نمایندگان مجلس، وزیران، معاونین و مشاورین آن‌ها و مدیران استانی و همچنین تصمیم گیران محلی و شهرداران متذکر می‌شویم که اگر درگیر دوران تحریم خواهان رفع مشکلات و توسعه اقتصادی کشور هستید به بخش خصوصی اعتماد کنید تا همه به عنوان یک تکلیف و وظیفه شهری در کنار هم قدم برداریم.

او خاطرنشان کرد: می‌توانیم با خلق فرایندی مبتنی بر آخرین متد ساخت و ساز و بومی‌سازی آن با تکیه بر دانش جوانان فرهیخته ایرانی عمران بیشتر و آبادانی وسیع‌تری به این سرزمین جاودان ببخشید و کمی به خواسته‌های منطقی بخش خصوصی ارزش نهاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.