شناسایی اختلال شنوایی در ۵۶ نوزاد استان همدان با غربالگری شنوایی بیش از ۱۵ هزار نوزاد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۵ هزار و ۲۹۵ نوزاد استان در ۹ ماهه امسال غربالگری شنوایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از این تعداد غربالگری شنوایی ۵۶ نوزاد، ناشنوا یا کم شنوا تشخیص داده شدند و برای انجام کار‌های درمانی ارجاع داده  شدند.

 فاطمه ترکمان اسدی با بیان اینکه ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی گامی مؤثر در مراقبت از سلامت شنوایی کودکان است، افزود: غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، برنامه‌ای عمومی برای نوزادان تازه متولد شده است که در سه بخش کلی مرحله غربالگری، مرحله تشخیص و مرحله مداخله طراحی شده است.

او افزود: بیماریابی یا غربالگری شنوایی یک برنامه پیشگیرانه و هدف از آن تشخیص زودهنگام مواردی از کم شنوایی و یا ناشنوایی است که مداخله یا درمان سریع را ایجاب می‌کند تا از بروز نقایص و معلولیت‌های بعدی جلوگیری کند.

ترکمان اسدی گفت: برای کاهش ناشنوایی کودکان، خانواده‌ها با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی تا یک ماهگی نوزاد از میزان شنوایی کودکان خود اطمینان حاصل کنند.

به گفته او اگر در غربالگری نوزاد مشکوک تشخیص داده شود، قبل از سه ماهگی باید تشخیص قطعی برایش انجام داده شود و اگر تشخیص قطعی داده شد، قبل از ۶ ماهگی باید درمان شروع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.