کشف ماده جدید قابل استفاده در باتری‌های لیتیومی توسط هوش مصنوعی

دانشمندان با کمک هوش مصنوعی و ابررایانش موفق شدند ماده جدیدی کشف کنند که مقدار لیتیوم مورد نیاز در باتری‌ها را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وبگاه خبری BBC، دانشمندان با کمک هوش مصنوعی و ابررایانش (supercomputing)، موفق شدند، ماده جدیدی کشف کنند که مقدار لیتیوم مورد نیاز در باتری‌ها را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. متخصصان از زمان کشف این ماده جدید، از آن برای تأمین انرژی مورد نیاز یک لامپ استفاده کرده‌اند.

این یافته‌های علمی جدید توسط شرکت فناوری مایکروسافت و آزمایشگاه ملی شمال غربی پاسیفیک (Pacific Northwest National Laboratory)، بخشی از واحد تحقیقات وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، به دست آمده است. نتایج این پژوهش علمی، با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته توسعه یافته از سوی شرکت مایکروسافت و ظرفیت محاسبات پربازده داده‌های ملکولی آزمایشگاه مذکور به به ثمر رسیده است.

لازم به ذکر است، ارزش بالای لیتیوم و رنگ نقره‌ای آن لقب طلای سفید را به این ماده داده است. لیتیوم یکی از اجزای کلیدی در باتری‌های شارژی (لیتیوم یونی) محسوب می‌شود که انرژی همه چیز از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا گوشی‌های هوشمند را تأمین می‌کند.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش فزاینده نیاز به لیتیوم به دلیل رشد بازار خودرو‌های الکتریکی، تا سال ۲۰۲۵ موجب کمبود این ماده ارزشمند خواهد شد. همچنین طبق اعلام وزارت انرژی ایالات متحده، انتظار می‌رود که تقاضا برای باتری‌های لیتیوم یونی تا سال ۲۰۳۰ تا ۱۰ برابر افزایش یابد. از همین روی تولیدکنندگان به طور مداوم در حال ساخت کارخانه‌های تولید باتری هستند تا از این روند عقب نمانند.

منبع: زاویه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار