همکاری ایران با همسایگان شرقی در زمینه بهداشت و درمان

نماینده وزیر بهداشت در اجلاس جهانی امنیت بهداشت در پاکستان گفت ایران در راستای دیپلماسی سلامت آماده همکاری با همسایگان شرقی برای کنترل و ریشه کنی بیماریهای عفونی است.

حبیب غزنوی، نماینده وزیر بهداشت در اجلاس جهانی امنیت بهداشت در پاکستان با اشاره به برابری شاخص‌های برتر جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و بهداشت با استانداردهای بین المللی، گفت: ایران در راستای دیپلماسی سلامت آماده همکاری در راستای تبادل تجربیات و اجرای برنامه های مشترک با همسایگان شرقی برای کنترل و ریشه کنی بیماریهای عفونی شایع در منطقه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: علیرغم تلاش ها و اجرای مداخلات پیشگیرانه، برخی بیماریهای عفونی از قبیل فلج اطفال و مالاریا در پاکستان و افغانستان یک مشکل جدی بهداشتی محسوب می‌شود. برای حفظ سلامت مردم منطقه و کنترل بیماری های عفونی شایع در منطقه تعاملات و همکاریهای مرزی با کشورهای همسایه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار داشت: مشکلات کشورهای همسایه در حوزه سلامت و محدودیت های موجود در ساختار نظام سلامت کشورهای مذبور دستیابی به اهداف برنامه های سلامت در منطقه را با چالش های جدی مواجه نموده است. بیست سال از ریشه کنی فلج اطفال در ایران می گذرد اما همچنان سالیانه دو نوبت برنامه های واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در در استان های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان انجام می‌شود. ایران در زمینه حذف بیماری سرخک نیز موفقیت های بزرگی بدست آورده است اما ناچاریم برای حفظ سلامت کشور و مرزهای شرقی نسبت به اجرای پویش های واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه اقدام کنیم.

وی تأکید کرد: با مشارکت کشورهای پاکستان و افغانستان و از جمله اجرای اقدامات هماهنگ و مشترک می توان اقداماتی نتیجه بخش‌تر، موثرتر و سریع تر برای حل مشکلات مشترک بهداشتی منطقه بویژه در راستای کنترل بیماریهای عفونی را طراحی و اجرا نمود.

براساس این گزارش، اجلاس جهانی امنیت بهداشت با حضور هیأت هایی از کشورهای مختلف، نمایندگان سازمان‌های بین المللی و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دولت پاکستان امروز در اسلام‌آباد گشایش یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.