حل احتمالی یک معمای کیهانی؛

دایره‌های ارواح فضایی از کجا آمده‌اند؟

دانشمندان می‌گویند که دلیل درخشش دایره‌های ارواح را که سیگنال‌هایی مرموز از اعماق فضا ارسال می‌کنند، فهمیده‌اند.

اخترشناسان برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ با دایره‌های ارواح که امواج رادیویی به زمین می‌فرستادند، مواجه شدند. حلقه‌های ارواح که به دایره‌های رادیویی فرد یا ORC معروف هستند، آن‌قدر عظیم هستند که کل کهکشان‌ها در مرکز آن‌ها زندگی می‌کنند. قطر یک ORC بیش از ۵۰ هزار برابر قطر کهکشان راه شیری است. آن‌ها صد‌ها هزار سال نوری وسعت دارند و از طریق طول موج‌های رادیویی شناسایی می‌شوند.

مطالعه جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده، نظریه‌ای را برای علت ایجاد حلقه‌های شبح ارائه کرده است. آن‌ها ممکن است نتیجه باد‌های کهکشانی قدرتمندی باشند که در اثر شکل‌گیری سریع و مرگ ستارگان عظیم در یک کهکشان ایجاد می‌شوند.

آلیسون کویل اخترفیزیکدان از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، توضیح می‌دهد: «هنگام برخورد دو کهکشان بزرگ، انرژی حاصل از ادغام، تمام گاز‌ها را به یک منطقه بسیار کوچک می‌راند این کهکشان‌ها واقعا جالب هستند. آن‌ها هنگام برخورد دو کهکشان بزرگ رخ می‌دهند. ادغام تمام گاز‌ها را به یک منطقه بسیار کوچک می‌راند که باعث انفجار شدید هنگام شکل‌گیری ستاره می‌شود. ستارگان پرجرم به سرعت می‌سوزند و هنگامی که می‌میرند، گاز خود را به صورت باد‌های جاری دفع می‌کنند.»


بیشتربخوانید


طبق مطالعه اخیر، این گاز ممکن است در باد‌های کهکشانی که یک جریان خروجی کروی ایجاد می‌کنند، گیر کند و بعد خود را به صورت شوک‌های عظیم، یا پوسته‌هایی نشان می‌دهد که روشن نیست برای چه مدت باقی می‌ماند.

کویل می‌گوید: «به نظر می‌رسد کهکشان‌هایی که ما مطالعه کرده‌ایم، این نرخ‌ها خروج جرم بالا را دارند. آن‌ها نادر هستند، اما وجود دارند. من واقعا فکر می‌کنم ORC‌ها از نوعی باد‌های کهکشانی خارج‌شده سرچشمه می‌گیرند.»

محققان تاکنون نظریه‌های زیادی برای تعیین علت ORC ارائه کرده‌اند و این دلیل اخیر در نوع خود جالب توجه است.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۳ دی ۱۴۰۲
تصویر مربوط به سحابی ارواح است ولی موضوع بحث چیزه دیگریه ،مثل نوعی امواج رادیویی از ناکجا اباد در جهان هستی هست ،بعد میاد میگه قطرش ۵۰ هزار برابر قطر کهکشان را شیری هست ،چطوری حساب کردی ،فکر کنم شکمی ،بعد کل جهان هسته این امواجه و.... ،اصلا مقاله رو نفهمیدی و یه چیزی گفتی و یا مقاله نویس یه چیزی زده بود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۳ دی ۱۴۰۲
ببخشید ،اصلا خودتون فهمیدین چی گفتین ؟