جهاد کشاورزی مانع از طغیان آفت شته روسی در مزارع استان اردبیل شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کارشناسان با اقدامات پیشگیرانه مانع طغیان آفت شته روسی در مزارع این استان شدند.

نوبخت اژدری گفت: امسال به علت کم‌آبی، افزایش دمای هوا، کاهش بازندگی و نبود یخبندان بستر مناسبی برای طغیان آفات در مزارع به‌ویژه ازدیاد جوندگان ، شته ، بید کلم و بیماری‌های قارچی کلم و شته روسی فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: همکاران و کارشناسان واحد اجرایی جهاد کشاورزی استان با تشخیص به‌موقع شیوع این آفات با همکاری کشاورزان به‌خوبی توانستند با اجرای تدابیر پیشگیرانه مانع از طغیان این آفات در مزارع استان شوند.

به گفته او، سال زراعی گذشته به علت خشکسالی، مزارع دیم استان متحمل خسارت سنگین و قابل توجهی شد و در مجموع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه ۱۷۰ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

اژدری اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی مسئولیت مدیریت زراعت در استان را به عهده دارد ولی در این راه نیازمند همراهی و نظر کارشناسی و علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی است.

او کاهش بارندگی در سال‌های گذشته را موجب بروز مشکلات عدیده برای کشاورزان دانست و با اشاره به کاهش عملکرد در تولید انواع محصولات کشاورزی در استان به علت پدیده خشکسالی گفت: به علت بروز مکرر خشکسالی، باید پایه و اساس کشاورزی استان را بر مبنای کمبود میزان نزولات و آب کشاورزی قرار دهیم و بر همین اساس برنامه‌ریزی داشته باشیم.

اژدری اهمیت و نقش مراکز تحقیقاتی کشاورزی استان اردبیل در مدیریت وضعیت کمبود آب و بروز خشکسالی را بسیار حیاتی خواند و افزود: محققان توانمند و باید با معرفی ارقام مقاوم به کم‌آبی و خشکی، بستر مناسب را برای کشاورزی در وضعیت کم آبی فراهم کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اثرات مستقیم و غیرمستقیم خشکسالی در میزان تولیدات کشاورزی، کاهش ذخایر آب زیر زمینی، کاهش جریان آب در رودخانه‌ها و در معرض خطر قرار گرفتن اکوسیستم‌های طبیعی، فرسایش خاک، از بین رفتن احشام و حیات وحش بیان کرد: خشکسالی به‌صورت غیرمستقیم در کاهش درآمد کشاورزان، کاهش درآمد مالیاتی دولت، افزایش هزینه آب و حمل و نقل ، افزایش نرخ مهاجرت کشاورزان به شهرها و کاهش تولید عمومی کشور نیز اثر دارد.

اژدری در ادامه با تاکید بر نقش بیمه محصولات کشاورزی در جبران بخشی از خسارت وارد شده به این بخش در پی بروز پدیده‌هایی مثل خشکسالی افزود: کمک به کشاورزان تنها از کانال بیمه محصولات کشاورزی امکان‌پذیر است و به غیر از آن هیچ راهکار موثری برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی وجود ندارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.