معاون اقتصادی وزارت امور خارجه:

توسعه بخش شیلات در دستور کار قرار دارد

صفری گفت: بهره‌گیری از تجارب موفق شیلات کشورهای مختلف از جمله هند، اندونزی، مالزی و اکوادور به طور ویژه در دستور کار قرار دارد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه حدود یک سال و نیم است که با بخش شیلات همکاری دارد تا این مزیت اقتصادی را در ابعاد مختلف توسعه دهد.

وی بیان کرد: انتقال تکنولوژی و توسعه در این زمینه یکی از برنامه‌های مدنظر است که با توجه به تجربه موفق اکوادور در صادرات آبزیان، استفاده از تجربه این کشور در دستور کار قرار دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: کشور اکوادور در ۲ سال اخیر توانسته ظرفیت صادرات آبزیان خود را به واسطه یک کار تحقیقاتی از ۶ به هشت میلیارد دلار افزایش دهد که بر همین اساس هیاتی به این کشور اعزام شد تا استفاده از تجربه موفق اکوادور را محقق کند.

صفری ادامه داد: حضور در ساحل کشورهای دیگر از برنامه های حوزه شیلات است که با اعزام یک تیم به کشور ماداگاسکار انجام شده تا کار ماهیگیری و شیلاتی برای کشورهای ایران و مادگاسکار انجام شود.

وی افزود: موریتانی نیز کشوری برخوردار از ذخایر بالای محصولات آبزی است که هیاتی از موریتانی با هدف توسعه برنامه‌های شیلاتی خود در کشورمان مستقر شده تا آموزش‌های شیلاتی فرا گیرند.

صدور مجوز صادرات ماهی و میگو به سه کشور آسیایی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه ایران ادامه داد: از همه مهمتر مجوز صادرات ماهی و میگو ایران به کشورهای روسیه، هند و چین اخذ شده که برای نمونه سهم کشور چین از این مجوزها ۶ نوع ماهی و میگو است.

وی بیان کرد: جمعیت کشور چین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر است که این جمعیت ظرفیت و بازاری بزرگ برای صادرات میگوی پرورشی ایران محسوب و باید از این ظرفیت استفاده لازم انجام شود.

صفری یادآور شد: در مورد کشورهای هند، اندونزی و مالزی به خصوص در شرق هند یک همکاری جدید در بخش تحقیقات و آموزش در دستور کار قرار است تا بچه ماهی وارداتی از این کشور در داخل تولید شود.

وی گفت: امید است با تحقق برنامه‌های یاد شده علاوه بر افزایش اشتغال کشور در حوزه شیلات، ظرفیت صادرات محصولات شیلاتی کشور از ۷۵۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.