مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران:

پیمان آتی ارزی برای کمک به پیش بینی پذیری طراحی شده است

سعیدی گفت: در خصوص ابزار‌های پوشش ریسک، پیمان آتی ارزی طراحی شده و منتظر هستیم با بانک مرکزی آن را نهایی کنیم تا به بحث پیش بینی پذیری کمک کند.

در ششمین نشست تخصصی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی حکمرانی ارزی، ثبات و رونق ارزی علی سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: واژه مرجعیت قیمت چیزی نیست که ما آن را اعلام کنیم بلکه خودش مرجع می‌شود. در خصوص کنترل نوسان در برخی از دارایی‌های مالی ما نوسان را دوست داریم و اگر نوسان نباشد سرمایه گذاری در آن شکل نمی‌گیرد و نوسانات، محرک برخی از معاملات است، اما برای برخی این موضوع صدق نمی‌کند مانند نرخ ارز که اصلا این حوزه برای سرمایه‌گذاری مطرح نیست.

او در ادامه بیان کرد: هرچقدر نوسانات کمتر باشد پیش بینی پذیری اقتصاد هم بیشتر خواهد شد. اصولا کار مرکز مبادله این است که ابزارسازی و به پیش بینی پذیری کمک کند. یکی از ماموریت‌های ما این است که تقاضا‌های مشروع و رسمی را هر چه بیشتر پاسخ دهیم و به این ترتیب بخش غیر رسمی کاهش می‌یابد. روش دیگر مدیریت ریسک و تامین مالی است. در خصوص ابزار‌های تامین مالی، اوراق مرابحه ارزی را داشته‌ایم و تمایزی که این ابزار با بازار اوراق بهادار ریالی دارد این است که به شکل ارز بوده و به شکل عرضه عمومی نخواهد بود؛ همچنین معاملات ثانویه آن هم به شکل حراج پیوسته نخواهد بود. در خصوص ابزار‌های پوشش ریسک، پیمان آتی ارزی طراحی شده و منتظر هستیم با بانک مرکزی آن را نهایی کنیم تا به بحث پیش بینی پذیری کمک کند.

در ادامه او گفت: توسعه ابزار‌ها می‌تواند در داشتن الگوی مطلوب کمک کند. در بازار‌های مالی همیشه نوسان وجود دارد و معمولا بازار‌های مالی با هدف کشف قیمت شکل می‌گیرند. هرچقدر از نوسان گریزان باشیم باز هم وجود دارد و این نوسان گاهی به متغیر‌های بنیادی اقتصاد، گاهی به رفتار‌ها و... بستگی داد.

سعیدی اظهار کرد: بخشی از جلوی نوسان گرفتن را می‌توان مدیریت ریسک نامید. زمانی که وارد پیمان آتی می‌شویم قطعا قیمت آتی از عدد واقعی بزرگتر است و موفقیت برخی از ابزار‌ها به درک عموم بازمی‌گردد. همچنین یک شرکت صنعتی ۱۶ میلیارد دلار رقم مورد نیازش برای توسعه است که قطعا به تنهایی نمی‌تواند تامین مالی کند.

برچسب ها: مرکز مبادله ، نرخ ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار