چین آمریکا را به «قلدری اقتصادی» متهم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، محدودیت‌های آمریکا بر صادرات تراشه‌های کامپیوتری به چین را «قلدری اقتصادی واشنگتن» توصیف کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه گفت، محدودیت‌های اعمال شده ایالات متحده بر صادرات تراشه‌های کامپیوتری به چین فراتر از مفهوم امنیت ملی است و زنجیره‌های تامین را از بین می‌برد.

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، دولت بایدن با مطرح کردن نگرانی‌هایی درباره امنیت ملی، مجموعه گسترده‌ای از محدودیت‌های صادراتی را در سال ۲۰۲۲ اعمال کرد که هدف آن کاهش پیشرفت‌های فناوری چین است. از جمله این اقدامات، ممنوعیت فروش تراشه‌های نیمه‌رسانای خاص به چین بود که در هر نقطه از جهان با تجهیزات آمریکایی ساخته می‌شوند و محدود کردن صادرات محموله‌های تراشه‌ها برای سیستم‌های ابررایانه و هوش مصنوعی (AI) به چین، صنایع و فناوری این کشور را با مشکل مواجه می‌سازد.

مائو در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت که ایالات متحده به طور «غیرمنطقی» شرکت‌های چین را سرکوب کرده است. او در ادامه این محدودیت‌ها را «یک عمل واقعی قلدری اقتصادی» توصیف کرد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که در ماه ژانویه زنجیره تامین نیمه هادی‌ها را برای کاهش خطرات امنیت ملی ناشی از اقدامات پکن را بررسی می‌کند.

ایالات متحده از «امنیت ملی» به عنوان بهانه‌ای برای محدود کردن صادرات تراشه به چین استفاده می‌کند، اما در واقع اقدامات آن کاملاً فراتر از مفهوم امنیت ملی است، به طوری که تجارت عادی تراشه‌های غیرنظامی به طور قابل توجهی محدود می‌شود. مائو گفت چنین اقداماتی همچنین به طور جدی بر ثبات زنجیره‌های تولید و تامین بین المللی تأثیر گذاشته است.

به گزارش گلوبال تایمز، کارت گرافیک Nvidia RTX4090 ساخت آمریکا که عمدتاً برای استفاده در بازی‌های رایانه‌ای طراحی شده است، به دلیل اقدامات کنترل صادرات ایالات متحده از قفسه‌های چین خارج شده است. در عوض، سازنده پیشرو تراشه‌های هوش مصنوعی جهان اخیراً یک نسخه کندتر و ضعیف‌تر از این کارت را معرفی کرده است که با کنترل‌های صادرات ایالات متحده مطابقت دارد و می‌تواند در کشور آسیایی فروخته شود.

برچسب ها: چین ، اقتصاد آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
میتونه
آخرین اخبار