مدیرکل هواشناسی اردبیل:

ماموریت هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم در برابر مخاطرات جوی است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل علت جان باختن ۲ کوهنورد در ارتفاعات سبلان را بی‌توجهی به هشدار‌های هواشناسی عنوان کرد.

مجید کوهی با ابراز تاسف از جان باختن ۲ کوهنورد در ارتفاعات سبلان اظهار کرد: ماموریت سازمان هواشناسی کشور حفاظت از جان و مال مردم در برابر مخاطرات جوی است و انتظار می‌رود شهروندان نسبت به هشدار‌های هواشناسی حساس بوده و با توجه به توصیه‌های هواشناسی، خسارات حوادث و مخاطرات جوی را کاهش دهند.

او وقوع حادثه در کوه سبلان را نتیجه عدم توجه به هشدار‌های هواشناسی دانست و گفت: ۲ روز پیش عدم توجه به هشدار‌های شماره ۶۷ و ۶۸ هواشناسی، منجر به گرفتار شدن سه کوهنورد در دامنه کوه سبلان شد و علیرغم اقدامات امدادی فقط یکی از کوهنوردان نجات یافت و ۲ کوهنورد دیگر جان خود را از دست دادند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به صدور ۲ هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در روز‌های پنجشنبه ۱۴ دی ماه و جمعه ۱۵ دی ماه و توصیه مکرر به اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و صعود به ارتفاعات افزود: متاسفانه سه کوهنورد اهل استان آذربایجان شرقی بدون توجه به این هشدار‌ها و بدون هماهنگی با هیات کوهنوردی، شخصا اقدام به صعود به کوه سبلان کرده بودند که در ارتفاعات سبلان این کوه گرفتار شدند.

کوهی تصریح کرد: اعضای تیم کوهنوردی مذکور که هر سه از ورزشکاران حرفه‌ای و شناخته شده کشور بوده و سوابق متعددی صعود به کوه‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود داشتند به توصیه‌ها و هشدار‌های هواشناسی توجه نکرده و صعود خود را به اطلاع مسئولان مربوطه نیز نرسانده بودند.

او با اشاره به نوع مخاطره پیش‌بینی شده در هشدار‌های هواشناسی اظهار کرد: توجه به توصیه‌های ذکر شده در هشدار نارنجی از جمله خودداری از کوهنوردی و پرهیز از سفر‌های غیر ضروری و مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی بخصوص در گردنه‌های برفگیر کاملا ضروری است و شهروندان برای حفظ ایمنی و جان خود باید به این هشدار‌ها توجه کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.