کم بارشی سیستان و بلوچستان در سال زراعی

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان استان همچنان درگیر خشکسالی است و پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد بارش این منطقه کمتر از نرمال خواهد بود.

محسن حیدری   اظهار کرد: میزان بارش استان از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه تاکنون) ۹.۵ میلی‌متر بوده که کاهش ۴۲ درصدی را نسبت به بلند مدت دوره مشابه نشان می‌دهد.

وی در مورد درصد مساحت تحت تاثیر خشکسالی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI)، در مدت زمان یک‌ساله تا پایان آبانماه سالجاری ۹۹.۷ درصد از مساحت استان درگیر پدیده خشکسالی شده همچنین در خشکسالی ۱۰ ساله تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ صد درصد استان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: میانگین دمای استان از ابتدای سال زراعی تا هشتم دی‌ماه ۲۱.۲ درجه سانتیگراد ثبت شده و افزایش ۱.۹ درجه‌ای دمای استان را نسبت به دوره بلند مدت مشابه شاهد هستیم.

سیستان و بلوچستان درگیر درجات مختلف خشکسالی است

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از مجموع ۵۰ سال گذشته تا کنون ۲۰ سال این استان درگیر درجات مختلف خشکسالی بوده است.

الله بخش ریگی ادامه داد: پیش بینی می‌شود زمستان امسال بارش کمتر از نرمال باشد که قاعدتاً شرایط خشکسالی در سیستان و بلوچستان ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آخرین وضعیت بررسی پارامترهای جوی در سیستان و بلوچستان تغییرات دما، بارش و تبخیر را نشان می‌دهد به طوریکه در ۵۰ سال گذشته روند افزایشی دما و تبخیر و کاهشی بارش در استان مشهود است.

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این وضعیت دست به دست هم می‌دهند تا شرایط خشکسالی در استان ادامه پیدا میکند که قطعا بر روی منابع آب و تبخیر آب دریاچه‌ها و بقیه موارد تاثیر می‌گذارد.

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار