قرارگیری بافق در کمربند معدنی کشور

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد گفت: اصلی‌ترین مزیت بافق قرارگیری در کمربند معدنی است که از ۷۲۹ معدن، ۲۹ معدن متعلق به بافق است.

محسن ابراهیمی مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد در جلسه بررسی سند آمایش در فرمانداری بافق گفت: سهم بافق از ارزش افزوده استان هفت درصد است و هیچ سهمی از صنعت استان برای بافق دیده نشده است. 

ابراهیمی گفت: ۶۱ درصد تولید ناخالص شهرستان، تولیدات معدنی است و در حوزه کشاورزی فقط چهار درصد تولید ناخالص استان، متعلق به بافق است. 

او بیان داشت: از سه هزار و ۳۰۰ کارگاه صنعتی استان، ۵۳ کارگاه متعلق به بافق است که در بخش اشتغال در صنعت، سه هزار نفر در شهرستان، یعنی نزدیک سه درصد استان، مشغول هستند. 

ابراهیمی عنوان کرد: اصلی‌ترین مزیت بافق قرارگیری در کمربند معدنی است که از ۷۲۹ معدن، ۲۹ معدن متعلق به بافق است. 

او افزود: بافق از لحاظ توسعه یافتگی رتبه ششم را در استان دارد و با وجود فرصت‌های زیاد برای توسعه ملی، عملکرد پایینی در استفاده از این فرصت‌ها داشته است. 

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد گفت: بافق بالاترین نرخ باسوادی در استان یزد و رتبه اول را در استان دارد. 

او افزود: پایین‌ترین نرخ بیکاری هم در استان متعلق به بافق است و نسبت شاغلین بومی به غیربومی در بیمه شدگان تامین اجتماعی در شهرستان، ۳۸ درصد و رو به افزایش است.

ابراهیمی گفت: رتبه کشاورزی بافق هفتم استان و از نظر تولید، رتبه پنجم استان متعلق به این شهرستان است. 

او بیان کرد: سهم ایستگاه‌های ریلی بافق در بارگیری استانی ۳۴ درصد استان است. 

او ادامه داد: از مجموع بزرگراه‌های استان سهم بافق تنها هشت درصد است و از نظر زیرساخت‌های شهری مثل اتوبوس و تاکسی، سهم بافق ۲ درصد استان است در حالی که پنج درصد جمعیت استان را دارد. 

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد افزود: روند بارندگی در ۳۰ سال گذشته، کاهشی و تبخیر آب و سرعت آن افزایشی بوده است. 

او تصریح کرد: میزان برداشت آب در شهرستان افزایش، کیفیت آب کاهش و سطح آب ۳۸ سانتیمتر کاهش یافته است. 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ذخیره آب در کویر دره انجیر و بافق به منفی ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است و ضروری است تا ۵۰ درصد برداشت از منابع آبی فعال، کاهش یابد. 

او گفت: از خط انتقال آب به استان برای بافق چیزی در نظر گرفته نشده است. 

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد بیان داشت: بافق با ۶۰ هزار و ۷۰۰ نفر، رتبه چهارم استان را از نظر جمعیت دارد. 

او تصریح کرد: بافق بالاترین نرخ رشد شهرستانی و شهری را در استان دارد. 

ابراهیمی گفت: از منظر نظام شهری، بافق یک شهر میانی کوچک و هم رده مهریز و ابرکوه است و ۲ روستای مبارکه و شیطور این شهرستان، بالاترین جمعیت روستایی را دارند. 

او افزود: بافق رتبه هفتم اقامتگاه‌های گردشگری در استان را دارد که پایین است. 

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد بیان داشت: بدترین حالت نسبت معلم به دانش آموز در استان، متعلق به بافق است. 

او ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان و تخت فعال سهم بافق کمتر از ۲ درصد است و رتبه دهم استان را دارا است. 

ابراهیمی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی شهرستان و آبادی‌های دارای سکنه بافق، پایین است. 

او افزود: مهاجران غیربومی غیرماهر در بافق سهم بالایی از شاغلین را دارند و مهاجرت نخبگان از شهرستان زیاد است. 

او اظهار کرد: سهم بالای اقتصادی بافق خام فروشی معدنی و تولید محصول خرما در این شهرستان قابل توجه است. 

مشاور و مدیر علمی طرح سند آمایش سرزمین استان یزد بیان داشت: کاهش قطعی ذخایر معدنی در بافق اتفاق افتاده است و رقابت مخرب صنعتی، بین بافق_اردکان و بهاباد، وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.