ارزیابی لاوروف از نقش غرب در تحولات اخیر صربستان

لاوروف اعلام کرد غرب نمی‌تواند میزان حمایت مردم صربستان از رئیس‌جمهور این کشور را تحمل کند به همین دلیل به دنبال برهم زدن اوضاع در بلگراد است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که غرب آمادگی پذیرش نتایج انتخابات صربستان و میزان حمایت مردمی از الکساندر ووچیچ رئیس جمهور این کشور را ندارد و در تلاش است تا یک تصرف غیرقانونی قدرت را سازماندهی کند.

 لاوروف در مصاحبه با خبرگزاری نووستی گفت: آنچه در بلگراد اتفاق افتاد تلاش دیگری برای سازماندهی تصرف غیرقانونی قدرت است. به نظر می‌رسد نیرو‌هایی در غرب وجود دارند که نمی‌توانند این واقعیت را تحمل کنند که رای دهندگان صرب حمایت خود را از الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور و مسیر سیاسی او در انتخابات اعلام کنند.

نمایندگان ائتلاف مخالف صربستان علیه خشونت ادعا می‌کنند که نتایج انتخابات پارلمانی و شهرداری‌ها که در ۱۷ دسامبر در این کشور برگزار شد، تقلب شده است. در ۱۸ دسامبر، مخالفان مجموعه‌ای از راهپیمایی‌ها را در نزدیکی ساختمان کمیسیون انتخابات جمهوری‌خواه آغاز کردند و در ۲۴ دسامبر، تظاهرکنندگان سعی کردند به ساختمان اداری شهر بلگراد حمله کنند.  پلیس با شورش مبارزه کرد و ۳۸ نفر را دستگیر کرد.

ووچیچ تلاش برای به دست گرفتن کنترل دولت بلگراد را حمله به حاکمیت صربستان توصیف کرد. اما اعتراضات مخالفان همچنان در پایتخت این کشور ادامه دارد.

لاوروف با اشاره به اینکه صربستان به خاطر دارد که کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ به چه نتیجه‌ای پایان داد، افزود: به همین دلیل تعداد تظاهرکنندگان در بلگراد از چند صد نفر بیشتر نمی‌شود. شهروندان به چهره‌هایی که به صورت شفاهی با خشونت مخالفت می‌کنند، اما در واقعیت دقیقاً برعکس رفتار می‌کنند و نتایج اراده شهروندان را نادیده می‌گیرند و دستگاه‌های انتظامی را تحریک می‌کنند،  اعتماد ندارند.

بر اساس ارزیابی لاوروف، وضعیت فعلی در صربستان باثبات است و تحت کنترل قاطع دولت است. پیش از این، لاوروف اظهار داشت که غرب در تلاش است صربستان را در برابر یک انتخاب قرار دهد یا به تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندد یا با کودتا علیه قدرت روبرو شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار