برنده جایزه ۴۰۰ میلیونی جلال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

چگونه وحید افراخته، عضو مجاهدین خلق به هیولای دوران خود تبدیل شد؟

رحمانی گفت: کتاب «من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» به زندگی افراخته، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق می‌پردازد.

وحید افراخته یکی از رده‌بالا‌های سازمان مجاهدین خلق بود، که به‌دلیل سوابق مبارزاتی مسلحانه‌اش علیه رژیم شاهنشاهی به دست ماموران ساواک افتاد و با نوشتن اعترافات ۱۰۰۰ صفحه‌ای باعث لو رفتن هویت بسیاری از مبارزان و دستگیری هم رده‌های خود شد.

محمد رحمانی، نویسنده کتاب «من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» و برنده جایزه ۴۰۰ میلیون جلال آل احمد درباره این کتاب و وحید افراخته گفت: این کتاب در ۱۰۰۰ صفحه به زندگی وحید افراخته، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق می‌پردازد. او در سال ۱۳۵۴ اعدام شد. افراخته فراز و فرود‌های بسیاری در زندگی‌اش داشته و ما فقط زندگی یک چریک را بررسی نمی‌کنیم، بلکه زندگی یک عاشق، زندگی کسی که از دین دست می‌شوید و دوباره به آن باز می‌گردد بررسی می‌کنیم.

رحمانی ادامه داد: او روزگاری به شدت مذهبی، روزگاری مارکسیست و ضد دین و دورانی طرفدار شاه بود. افراخته دستش روی سلاح بوده و دوست و برادر خودش را بخاطر اندیشه‌هایی که فکر می‌کرده درست است می‌کُشد و این فراز و فرود‌ها موضوع این کتاب است. 

نویسنده کتاب «من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» درباره تفاوت جلال آل احمد با وحید افراخته از بُعد ایدئولوژیکی و تفکرات مارکسیستی گفت: در اینکه جلال جزو حزب توده بوده شکی نیست. او مسلمانی بوده، که توده‌ای می‌شود و خانواده‌اش هم مذهبی بوده است. ایدئولوژی جلال همیشه در حوزه اندیشه بوده، ولی وحید افراخته عملگرا بود. اگر قرار باشد عملگرایی عقلانیت را توجیه کند، بعضی مواقع هیولای عجیب و غریب از آدم می‌سازد و از مرز‌های اخلاق می‌گذرد.

به گفته وی، کتاب «من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» یکسال گذشته از نشر ایران چاپ شد و تمام نسخه‌های کتاب که حاوی اسناد و مدارک تاریخی است، افراد خریداری کردند. من عاشق تاریخم. چه جایزه بهم می‌دادند و چه نمی‌دادند، کتابم را می‌نوشتم. من از نگارش در حوزه‌های تاریخی لذت می‌برم. 

رحمانی درباره کتاب جدیدش که در انتظار صدور مجوز است، گفت: یک کتاب درباره چرایی ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز مسلحانه دارم، که مربوط به بعد از انقلاب است. به موضوع حساس و داغی اشاره می‌کند. مدت‌ها نگارش آن تمام شده و امیدواریم به زودی مجوز کتاب صادر و کتاب چاپ شود. اگر کتاب «من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» شایسته جایزه بود، من کتاب جدیدم را شاهکار می‌دانم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۱:۳۲ ۱۰ دی ۱۴۰۲
مرگ بر منافقین کفتار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
مرگ و لعنت خدا بر گروه منافقین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
باسلام. ما بعضی از جشنواره های بین المللی رو بخاطر انتخاب‌هاشون مورد حمله قرار میدیم که نمیدونم انتخابشون سیاسیه و جانبدارانه و اینهاست. آیا واقعا این کتاب بخاطر ارزشمندیش برای ادبیات داستانی انتخاب شده یا بخاطر تنها موضوعی که داره؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۹:۳۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
سلام،

در کتاب های دینی می خوانیم هر معلولی علت دارد،
از من بشنوید: هر علت هم معلول دارد،
یعنی خدا برنامه دارد و هیچ کاری را بی هدف انجام نمی دهد.