طعم خوش اصالت در غذاهای سنتی خراسان‌شمالی

فرهنگسرای شهروند بجنورد امروزمیزبان جشنواره غذاهای سنتی خراسان شمالی است.

اینجا فرهنگسرای بجنورد به وقت جشنواره غذاهای سنتی دیار قومیت ها است که  عطر و بوی غذاهای سنتی در آن پیچیده و آدمی را به خاطره های خوش دوران کودکی و دورهمی ها با طعم غذاهای لذیذ پرت می کند.

غذاهای سنتی و بومی که تلفیقی از سادگی، کم‌هزینه بودن و خوشمزگی را در کنار هم دارند و می توانند معرف فرهنگ های گوناگون دیار قومیت ها باشند.

امروز فرهنگسرای بجنورد شاهد برپایی سفره‌های رنگینی است که بوی مادربزرگ‌ها را می‌دهد و همچنان در برابر غذاهای دنیای مدرن رنگ نباخته اند به گونه ای که هنوز جایگاه ویژه ای در سبد غذایی مردم خراسان شمالی دارند.

با وجود گسترش غذاهای فست فودی هنوز غذاهای سنتی آش، کاچی، کماج، قابلی و فتیر مسکه محبوبیت خود را در دیار قومیت ها دارد و اهالی اش اجازه پیوستن این خوشمزه ها را به آرشیو خاطرات نمی دهند.

امروز بانوان هنرمند خراسان شمالی از دور و نزدیک گرد هم آمده‌اند تا در یکی از خوشمزه‌ترین رقابت‌ها گوی سبقت را از هم ربوده و معرف فرهنگ اصیل این استان باشند.

اغلب سفره‌ها با ظروف قدیمی تزیین شده و به جای سفره از گلیم های دستباف که هنر دست بانوان هنرمند این دیار است، تزیین شده است.

هر منطقه ای از خراسان شمالی خوشمزه و سالم ترین غذایش را عرضه کرده تا به خوبی معرف بخشی از هنر و فرهنگ آن قومیت باشد.

شاید این جشنواره با هدف معرفی توانمندی‌های گردشگری، فرهنگی و غذایی خراسان شمالی در حال برگزاری است اما انگار جنبه ایجاد نشاط اجتماعی نیز دست کمی از جنبه اصلی آن نداشت به گونه ای که توانست به راحتی لبخند شادی و نشاط را بر لب های اقشار و گروه های سنی مختلف مردم بنشاند.

فرصتی برای معرفی فرهنگ ها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در این باره می گوید: جشنواره غذای سنتی همراه با طبخ و تزیین انواع غذاها، آش‌های محلی و انواع دم‌نوش‌ها به همت اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بجنورد برگزار شد.

علی مستوفیان می افزاید:  جشنواره با شرکت ۴۳ نفر  در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری این خطه در محل «فرهنگسرای شهروند» بجنورد برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد شور و نشاط و ترویج، تبادل و تداوم فرهنگ و آداب ‌و رسوم در جامعه دانست.

مستوفیان ادامه می دهد: شناسایی و معرفی ظرفیت های متنوع و ارزشمند غذاهای بومی و محلی اقوام و مناطق خراسان شمالی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

بر اساس این گزارش بیش از ۱۰۰ نوع غذای سنتی در خراسان شمالی تهیه می شود. دلمه، فتیر مسکه، آش یارمه، نان محلی قطاب، شله ماش، قروتو، کاچی، اُجِز یا اشکنه، آش جوشواره، دیمه ‌دَنی، قابلی، کماج و آش بلکه از جمله غذاهای سنتی استان است.

در خراسان شمالی کردها، تات ها، ترک ها، ترکمن ها و حتی بلوچ ها انواع و اقسام غذا ها و نان ها و دمنوش های خاص خودشان را دارند.

استان خراسان شمالی در حدفاصل دو قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهدمقدس واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند در این استان هشت هزار و ۷۰۰ جاذبه گردشگری شناسایی شده در حوزه های مختلف وجود دارد.

کارشناسان می گویند تنوع غذایی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال در صنعت گردشگری ایجاد درآمد می کند و بر این اساس باید تلاش شود تا غذاهای رنگین اقوام و فرهنگ های محلی، زمینه ای برای رونق اقتصاد گردشگری باشد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.