«شهاب» طرحی برای شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد

بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه «شهاب» را برای شناسایی استعداد‌های برتر در همه استان‌‎های کشور در حال اجرا دارد.

برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر) مهم‌ترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است.

مهم‌ترین نتایج اجرای این برنامه در سال‌های مذکور، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانش‌آموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استان‌های کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مدرسه‌ای (در همه دوره‌های تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مساله، آداب و مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان» بوده است.

همین‌طور در بخش سیاست‌گذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر «طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیئت‌امنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل شد و موضوع تدوین سیاست‌های اجرایی طرح شهاب طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ (با محوریت اصلاح و تثبیت فرایند‌های اجرای طرح در دوره دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دوره اول متوسطه) از آغاز زمستان ۱۳۹۹ در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت، تأیید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

محور‌های سیاست‎‌های مصوب ابلاغی به این شرح است:

۱. سیاست (زمینه‌سازی) و هدایت دوره دوم ابتدایی: تنوع بخشی به موقعیت‌ها و تجربه‌های یادگیری برای تمام دانش‌آموزان
۲. سیاست شناسایی دوره دوم ابتدایی: پیمایش تمام دانش‌آموزان در حوزه‌های استعدادی متنوع توسط آموزگاران
۳. سیاست شناسایی دوره اول متوسطه: مخاطب قرار دادن ۱۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی به عنوان گروه «مستعدان»
۴. سیاست هدایت دوره اول متوسطه: ارتقاء کیفیت تحصیل رسمی، غنی‌سازی در حوزه‌های استعدادی و پرورش مهارت‌های پایه «اثرگذاری نخبگانی» (خلاقیت، حل مساله، رهبری و همدلی اجتماعی)
همچنین ۱۲ برنامه پیشنهادی ذیل این سیاست‌ها، تدوین و به همراه سیاست‌های مصوب، ابلاغ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
باید هر سال از دانش آموزا تست گرفته بشه و هر کی قدرت استعدادش بالا بود کنکور بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
تو کشور ما فقط طرح پشت طرح وارد سیستم آموزشی میشه و درباره ی نحوه ی اجرای اون هیچ فکر و برنامه ای نیست..چند سال است که در مدرسه طرح شهاب انجام می شود و به نظر شما در کدام کلاس ۴۰ نفره ی دولتی بدون هیچ امکانات چون آزمایشگاه استعداد علوم سنجیده میشود.بدون معلم ورزش استعداد حرکتی،بدون معلم هنر استعداد هنری و....در این کلاس معلم فقط دانش آموز ساکت میکند و درس می دهد حتی نمیرسد از همه ی دانش آموزان بپرسد یا هر روز تکالیف نگاه کند....این طرح برای کلاسهای ۱۵ نفره با تمام امکانات آموزشی و پرورشی بکار می آید. اسم و ظاهر طرحها رو از جاهای دیگه می بینند و بدون ذره ای زیرساخت و تلاش برای ساختن پایه و بنیان و الزامات اولیه سیل بخشنامه ها به مدارس روانه میشود. زیرساخت رو آماده کنید نخبه ها خودشون شکوفا می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ دی ۱۴۰۲
التماس میکنم هیچ طرحی اجرا نکنید .التماس .چون شما نخبه نیستید که نخبه را درک کنید. فقط دروس را کم و پایه ای تدریس کنید با حجم کم و زمان کم . اونی که نخبه هست اصلا و به هیچ وجه این مطالبی که شما در کتابها گنجانده اید به دردش نمیخوره . نخبه معمولا در دوران مدرسه راهنمایی به طور شخصی الکترونیک کار میکنه که اگر شما بهش درس بدید کلا از الکترونیک فراری میشه . نخبه طراحی و نقاشی کار میکنه که اگر شما طراحی درس بدید فراری میشه . نخبه ستاره شناسی کار میکنه که اگر ... نخبه موسیقی کار میکنه که اگر .... نخبه رباتیک کار میکنه .... نخبه طراحی ذهنی سه بعدی و فضایی داره که ..... نخبه فیزیک کار میکنه . نخبه با بقیه فرق داره البته در بعضی چیزها هم ممکنه به ضاهر ضعیف باشه که باز هم شما او را درک نمیکنید . نخبه در دنیای شلوغی زندگی میکنه . ذهن نخبه حتی یک دقیقه آرامش نداره که شما درکش نمیکنید . اون قدر ذهنش شلوغه که آرزو میکنه ای کاش آدم عادی بود .خواهش میکنم وارد موضوعات پیچیده نشوید و فقط فضای آرام و وقت خالی در اختیار نخبه قرار بدید . اصلا برای درس و کتابهای نخبه برنامه ریزی نکیند و نخبه ها را جدا نکنید . آیا مدرسه تیزهوشان شما تیز هوشند ؟ خیر . کسانی هستند که فقط در خواندن دروس زیاد تلاش می کنند . نخبه میداند که نخبه چیست . در این نوشته قصد من تحقیر یا ارزش دادن اضافه به کسی نبود . فقط خواستم بگویم اونی که شما بهش می گید نخبه فکر نکنید هیولاست . اون فقط با شما فرق داره و کمی آرامش نیاز داره .از متر کردن و از امتحان گرفتن های شما بیزاره . بیزار.از نمایش دادن خود به دیگران بیزاره .بیزار . از مدارس شما بیزاره بیزار . پس خواهشا هیچ طرحی در مدارس اجرا نکنید . فقط و فقط سریعا کتابهای قدیم را دوباره روی کار بیارید . کتابهای قدیم خود آموز بود . تغییرات نداشت و تکلیف همه برای یادگیریش و آموزشش معلوم بود و فرصت مطالعه جانبی هم به معلم میداد و هم به دانش آموز . فقط تحقیق کنید چه کسی سعی دارد کتابهای درسی را گره بزند ؟ چه کسی ؟ نیاز به کارهای پیچیده نیست .همه چیز را ساده کنید.استفاده از سامانه ها را در مدارس و آموزش و پرورش حذف کنید . آموزش باید مثل یک چمنزار آرام باشد . آرام . خواهش میکنم زور نزنید . این قدر امتحان نگیرید . این قدر کنکور کنکور نکنید . مشکل کنکور نیست . مشکل این است که کنکور برای بچه های مسئولین سد حساب میشه .به نام خوا وند آرامش !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
کتاب های ریاضی طوری طراحی شده اند که دانش آموز به تنهایی نمی تونه مفاهیم یاد بگیره هیچ توضیح و یا مثالی در کتاب های درسی وجود نداره
از طرف دیگه معلم های ما نه انگیزه تدریس دارند و نه سوادش دارند
پس چرا سیستم آموزشی ما بجای پیشرفت پس رفت کرده و یه مشت جوون بی سواد تنبل وارد جامعه کرده
بجای اینکه امکانات تربیت بدنی و آموزش اجتماعی در مدارس بیشتر باشه آموزش و پرورش طوری برنامه ریزی کرد که مدارس غیر انتفاعی پول دارتر بشند موسسات کنکوری پول دارتر بشوند
همین الان همه ی ما می دونیم چرا تاثیر معدل در کنکور بالاتر میره چون باید کسی که برای مدرسه و کتاب ( موسسات غیر انتفاعی ) پول خرج میکنه رتبه بالاتری بیاره
سیستم طوری طراحی شده که بچه پولدار در کنکور رتبه بالایی بیاره نه اونی که در سیستان و بلوچستان در روستای غریب خودش یاد گرفته و امتحان داده و نهایت کنکور هم با تلاشش رتبه خوبی آورده
این سیستم آموزشی که در حال حاضر داریم فقط و فقط برای سرمایه دارهاست نه افراد متوسط و سطوح پایین اقتصادی جامعه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
استعداد فقط با تست آی کیو مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
این طرح ها در ایران عبث و بیهوده است ، چون سیستم آموزشی ما از پای بست ویران است .
چند سالی مقطع ابتدایی را بنا به مشارکت و پایه گروهی و حذف دقیق نمره و به اصطلاح توصیفی قرار دادند ، ولی آیا بعضی از معلمین این طرح را دقیق اجرا میکنند ؟؟ خیر

معلمی که ابتدای سال با تهدید اولیا میگوید ، این سیستم توصیفی می خواهد یه مشت بی سواد تحویل جامعه دهد و دقیقا واو به واو کتاب را از دانش آموز ابتدایی می خواهد ، به نظرتون اجازه رشد و بالندگی و کشف استعداد و توانایی به دانش آموزان را می دهد ؟

البته این مورد را هم باید ذکر کرد که زیر ساخت ها مخصوصا در مدارس دولتی اصلا مناسب نیست ، الان خیلی کم پیش میاید مدرسه ای آزمایشگاه ، کتابخانه و یا سایت کامپیوتر ، اتاق بازی و ..... داشته باشد .

در مدارس ما ، یعنی بهتر بگوییم در سیستم آموزشی ما کجا مهارت های اجتماعی و فردی آموزش داده می شود ؟
فقط فقط ارزیابی دانش آنوزان بر حسب کسب میزان نمره قبولی است ، اصلا رشته ی ورزشی خاصی آموزش داده میشود ، توانایی بچه ها ارزیابی میشود . متاسفانه در مدارس پسرانه که فقط یه توپ به بچه ها میدهند که فوتبال بازی کنند اونم نه به صورت آموزش حرفه ای و اصولی !!.
کدام یک از موارد کتب درسی و آزمایشات برای بچه ها به صورت ملموس و قابل حس انجام میگیرد .
الان طوری سده که تمام آموزش های فوق برنامه باید با هزینه شخصی خانوارها و صرف وقت خودشون انجام شود .
چندین سال است که دانش آموزان در مدارس دروس عربی و زبان انگلیسی را آموزش میبینند ولی کدام از این ها بعد از اتمام مدرسه به این دو زبان تسلط دارند ؟
سیستم آموزش پر از نقص است و زیر ساخت های لازم را ندارد ، کتب درسی هم پر از مطالب با شاخ و برگ زیاد است که علنا خیلی مواقع هیج کاربردی در زندگی شخصی ندارند ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
نخبه ها رو هم شناسایی کردید آخرش چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خیلی خوبه دانش آموزان نخبه رو شناسایی کنید بعد دو دستی تقدیم کشورهای غربی کنید !!!!
آخرین اخبار