مباحث فرهنگی مهمترین موانع ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان کرمانشاه

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از مهمترین موانع ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان را مباحث فرهنگی دانست و گفت : در این ارتباط برنامه‌های فرهنگی - تشویقی برای ایجاد رغبت بین این افراد در دستور کار است.

یاسر کرمی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به مناسبت هفته نهضت سواد آموزی گفت : میانگین نرخ سواد در استان کرمانشاه نزدیک به ۹۸/۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است با این وجود برای فراگیری بیشتر جمعیت باسواد؛ موانع و چالش‌هایی وجود دارد.

وی افزود: بعضی افراد رغبت به سواد آموزی ندارند؛ همین قدر بتوانند صفحه گوشی تلفن همراه خود را باز و بسته کنند، برای خودکافی می‌دانند و دیگر به سواد احساس نیاز نمی‌کنند در نتیجه عواملی از این دست مانع ریشه کنی بی سوادی در استان کرمانشاه است.

وی میانگین نرخ سواد در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت را بیش از ۹۸/۲ درصد و بیشتر از میانگین کشوری دانست و گفت: تفاوت نرخ بی سوادی بین زنان و مردان ۶ درصد به نفع مردان و بین شهری و روستایی ۱۱ درصد به نفع شهرنشینان است.

وی نتیجه گیری کرد به تلاش بیشتری برای فراگیری سواد بویژه در بین جامعه زنان و روستایی استان کرمانشاه نیازمندیم.

این مسئول ایجاد تحول فکری برای کسب سواد را سخت دانست و اظهار کرد: از نظر فرهنگی باید ضرورت داشتن سواد و زشتی و نداشتن آن برای این افراد جا انداخته شود تا تشویق به فراگیری شوند، زیرا تمام امکانات، کتاب ها، لوازم تحریر و آموزش بی سوادان رایگان است.

کرمی گفت: در راستای تشویق افراد بی سواد و کم سواد به سوادآموزی ۱۰ تفاهم نامه مختلف با سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، بهزیستی، فنی و حرفه ای، کمیته امداد و دیگر دستگاه‌های استان کرمانشاه برای ارایه تسهیلات بانکی، گواهینامه و مجوز کسب و کار منعقد کردیم.

وی شناسایی افراد بی سواد را یکی از مشکلات نهضت سواد آموزی اعلام و اظهار کرد: در این رابطه اقدامات خوبی اجرایی شده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.