یکی از علت‌های آلودگی هوای اردبیل وارونگی دما است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: یکی از علت‌های آلودگی هوای این روز‌های اردبیل وارونگی دما است.

مجید کوهی گفت: فصل زمستان و به ویژه دی‌ماه شمال‌غرب کشور تحت تاثیر سامانه‌های پرفشار دینامیکی قرار می‌گیرد و آلاینده‌ها با توجه به شرایط جوی در لایه‌های پایین تروپوسفر به دام می‌افتند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به افزایش غلظت ذرات معلق، ترکیبات آلی فرار، مونوکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن در شهرهای بزرگ به دلیل احتراق ناقص طی فصل زمستان افزود: لایه مرزی سیاره‌ای در لایه زیرین تروپوسفر و با سطح زمین در تماس بوده و عمق آن از ده‌ها متر در موقعیت‌های پایدار تا حدود سه کیلومتر در شرایط همرفتی در بیابان‌ها متغیر است.

به گفته او، لایه مرزی در هنگام وضعیت جوی مناسب دارای یک چرخه روزانه مشخص است؛ به طوری که در طول روز لایه مرزی سیاره‌ای ارتفاع و فضای بیشتری برای حرکت ذرات آلودگی دارد و موجب رقیق شدن غلظت آلاینده‌ها می‌شود.

کوهی همچنین اظهار کرد: لایه مرزی سیاره‌ای هنگام شب کم‌عمق می‌شود و فضای کمتری برای حرکت ذرات آلودگی دارد که موجب متمرکز شدن آنها می‌شود و سطح آلودگی هوا را در نیمه‌های شب افزایش می‌دهد.

او با اشاره به اینکه عکس‌های مرتبط با آلودگی شهرستان اردبیل به طور معمول در ساعات صبحگاهی روزهای زمستانی گرفته می‌شود، گفت: لایه مرزی سیاره‌ای به دلیل شرایط دینامیکی جو بسیار کم‌عمق است و گرم‌تر شدن هوا و بالا رفتن ارتفاع لایه مرزی سیاره‌ای آلاینده‌ها را پراکنده می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در ادامه افزود: با در نظر گرفتن این توضیحات و با وجود پیش‌بینی تداوم غلظت آلاینده‌ها برای چند روز آینده، آلودگی هوا آن طور که در شهرهای بزرگ دیده می‌شود، برای شهرستان اردبیل دور از انتظار است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار