رایزن فرهنگی ایران در پاکستان:

تعامل فرهنگی میان ایران و پاکستان زیاد نیست

طالبی نیا گفت: طبق دیدگاه مقام معظم رهبری مسئولان کشور باید پاکستان را عمق استراتژیک ایران ببینند.

طالبی نیا رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در گفتگو با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت با ابراز تاسف از اینکه شناخت دو ملت ایران و پاکستان از یکدیگر زیاد نیست، گفت: پاکستان یک کشور ۲۵۰ میلیون نفری است و در حوزه فرهنگی ایران بزرگ قرار دارد، زیرا ایران را کاملا در تمام شهر‌های پاکستان می‌توان مشاهده کرد و این مسئله در ساختمان، ادبیات، شعر، رفتار‌ها و فرهنگ کاملا نمایان است.

وی از کم بودن ارتباطات و تعامل فرهنگی میان ایران و پاکستان انتقاد کرد و افزود: این مسئله دو علت بیرونی و خارجی دارد. در ایران تصمیم سازان و تصمیم گیران کشورمان نگاه درستی به پاکستان ندارند و تغییر آن یک ضرورت است. آن‌ها باید اهمیت پاکستان را درک کنند و دیدگاه مقام معظم رهبری این است که پاکستان را عمق استراتژیک ایران است؛ نگاه مسئولین و تصمیم گیران باید همین اندیشه رهبر انقلاب باشد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه تلفنی با رادیو مقاومت با تاکید بر اینکه زاویه دید رهبر معظم انقلاب را باید معیار تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار داد، اظهار کرد: اگر این نگاه در تمام مسئولین نسبت به پاکستان وجود داشته باشد، قطعا سمت و سوی اقدامات، تصمیمات و اعتبارات فرهنگی تغییر خواهد کرد و شاهد افزایش کمیت و کیفیت تعاملات بین دو کشور خواهیم بود.

وی به دلایل بیرون که باعث کاهش تعاملات فرهنگی با پاکستان می‌شود اشاره و بیان کرد: در داخل پاکستان هم عناصر رقیب داریم که فعالیت زیادی دارند. به دلیل شرایط قومیتی و مذهبی، کشور‌های دیگری در پاکستان حضور دارند که علاقه ندارند جمهوری اسلامی ایران با مردم این کشور تعامل داشته باشد.

طالبی نیا با بیان اینکه دولت‌های حاکم در پاکستان معمولا متاثر از عناصر رقیب ایران هستند، اظهار کرد: نگاه تکفیری و رادیکالی ناشی از قوم گرایی و تفکیک مذهبی باعث شده است عملا اجازه باز شدن فضا برای حضور فرهنگی ایران در پاکستان را نمی‌دهد. در چنین شرایطی نیاز است در سطح دولت اقدامات موثرتری انجام شود و در این راستا توافق نامه‌های علمی، فرهنگی و هنری بین دو کشور ایجاد شود.

وی افزود: همچنین ضرورت دارد تردد‌های بین وزرای دو کشور و اصحاب صاحب منصب ایران و پاکستان افزایش پیدا کند تا روابط و تعاملات دو کشور نزدیک‌تر از گذشته به یکدیگر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار