از بیان شفاهی نام‌ها تا صدور شناسنامه

زمانی شناسنامه جود نداشت و هویت افراد شامل نام و نام پدر و لقب و پیشه و... بود، که به صورت شفاهی بیان می‌شد؛ تا اینکه اداره ثبت احوال ایجاد و برای افراد شناسنامه صادر شد.

به گفته مدیر کل ثبت احوال کردستان، اولین شناسنامه در سنندج، برای "سید عبدالعزیز شیخ الاسلامی با تاریخ تولد سال ۱۲۴۴ و شیخ احمد قیاسی، با تاریخ تولد سال ۱۲۶۹ در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۰۵ تنظیم و صادر شده است.

علی جوکار افزود: در شهرستان بیجار هم اولین شناسنامه به نام میرزا ابوالبشر چهل امیرانی با تاریخ تولد سال ۱۲۳۵ در چهارم اسفندماه ۱۳۰۵ صادر شده است.

وی گفت: اداره ثبت احوال در شهرستان سقز نیز در سال ۱۳۰۶ تاسیس شده و اولین سند و شناسنامه به نام علی خان بوداپی با تاریخ تولد دوم اردیبهشت ۱۲۵۶ در ۱۷ آبان ماه ۱۳۰۷ تنظیم شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان کردستان گفت: تاسیس ثبت احوال شهرستان قروه در سال ۱۳۱۷ بوده و اولین شناسنامه هم به نام موسی صمدی متولد اول مهرماه سال ۱۲۷۹ بوده که تنظیم و صادر شده است.

جوکار افزود: اداره کل ثبت احوال در استان کردستان در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۰۵ در سه شهرستان سنندج، بیجار و سقز شروع به فعالیت کرده است.

در کمتر از یک قرن گذشته نام اشخاص به ویژه در هنگام ولادت در جایی ثبت نمی‌شد و هویت اشخاص که شامل نام و نام پدر و لقب و پیشه و... بود، شفاهی بیان می‌شد.

تا قبل از سال ۱۲۹۵ هجری شمسی ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت‌های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید به عمل می‌آمد و از افراد متوفی نیز جز نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می‌شد، اثری مشاهده نمی‌گردید.

برچسب ها: شناسنامه ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.