البرزنشینان میهمان شب یلدای طالقانی ها

به رسم آیین به یاد مانده از گذشتگان هرسال شب سی ام آذر ماه را که بلندترین شب سال نام می‌نهند تا صبح به انتظار پرتو خورشید می‌نشینیم، انتظاری شیرین که با آداب و رسوم مختلفی در شهر‌ها و استان‌ها همراه است.

مردم روستاهای طالقان هم در طولانی ترین شب سال با رفتن به منزل بزرگترها در کنار کرسی های گرم و چوبی این شب را سپری می کنند.

یکی دیگر از رسوم بسیار جالب مردم طالقان در شب یلدا، درجی سران و شال اندازی هست که به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی گردیده است.

در این رسم جالب در شب چله جوانان روستا بر بام خانه رفته و از درجی یا همان سوراخی که در پشت بام است یک شالی که به آن کیسه ای بسته اند را به طرف پایین می اندازند و وقتی اهل منزل متوجه شال شدند در آن میوه و تنقلات می ریزند و بعد کسی که شال را از پشت بام به پایین انداخته آن را بالا میکشد و محتوای کیسه را بین دوستانش تقسیم می کنند.

اهالی روستاهای طالقان در شب چله علاوه بر خواندن قرآن و تفال بر حافظ ، قصه ها و خاطرات گذشته ها را نیز در این شب بازگو می کنند.  

امسال در طولانی ترین شب سال، عوامل برنامه ی تلویزیونی ارسی شبکه البرز مهمان مردم طالقان بودند.

در این برنامه چند ساعته که به صورت زنده و مستقیم از سیمای البرز پخش می شد، تعدادی از اهالی روستاهای این شهرستان حضور داشتند و از آداب و رسوم خود گفتند.

برچسب ها: شب یلدا ، رسم و رسوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.