آشنایی دانش آموزان با فرهنگ صلح و سازش

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: آموزش و پرورش باید نسل آینده را با ارزش‌های اجتماعی مانند فرهنگ صلح و سازش آشنا کند تا بستر رشد، تعالی و سعادت جامعه فراهم شود.

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی گفت: رسالت آموزش و پرورش تنها علم آموزی نیست و کمال انسان در گرو تربیت صحیح آن است، در کنار رشد علمی، نهاد آموزش و پرورش باید نسل آینده را با ارزش‌های اجتماعی آشنا، مبانی سازگاری اجتماعی را به آن‌ها بیاموزد و در تحکیم مبانی اخلاق فردی و اجتماعی کوشش کند.

 او بر لزوم ترغیب دانش آموزان به صبر و بردباری و همچنین تشویق آنان به صلح و دوستی تاکید کرد و افزود: معلمی شغل انبیاست و معلمان نقش حیاتی در تعلیم و تربیت نسل آینده کشور دارند و این ظرفیت بسیار ارزشمند، می‌تواند در ترغیب، یادگیری و آشنایی دانش آموزان به فرهنگ صلح و سازش و بخشش گام‌های اثرگذاری داشته باشد و بستر رشد، تعالی و سعادت جامعه را فراهم کند.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان هدف از تشکیل هئیت‌های صلح بین فرهنگیان و دانش آموزان را جلوگیری از وقوع اختلافات و مشکلات این قشر دانست.

او گفت: به منظور آشنایی دانش آموزان با فرهنگ صلح و سازش و بخشش و ارایه این نوع آموزش در مدرسه از آن جهت اهمیت دارد که حل اختلافات در آینده بر دوش نسل جوان است. از آن گذشته، دوره مدرسه از اثرگذارترین دوره‌های زندگی و بهترین زمان برای یادگیری نقش‌های اجتماعی، تعامل شخصیت، تربیت و زندگی جمعی و مسئولیت پذیری است.

حجت الاسلام امانت بهبهانی ادامه داد:خوزستان مهد صلح و سازش است و باید در ترویج این فرهنگ خیرخواهانه و خداپسندانه کار جهادی انجام داد خوزستان رنگین کمانی از اقوام است که با توجه به اتحاد بین آنان، همواره صلح و سازش بر دشمنی و کینه غلبه دارد و امروز با مشارکت فعال و نقش اثرگذار بزرگان اقوام و عشایر شاهد مصالحه شدن بیشتر پرونده‌های قصاصی و مهم هستیم و این امر امنیت پایدار، آرامش و آسایش جامعه را تضمین می‌کند.

این مقام قضایی در ادامه خواستار تسریع در تشکیل هیئت‌های صلح در آموزش و پرورش شد و گفت: اجرا و تشکیل هیئت‌های صلح در آموزش و پرورش استان، علاوه بر کاهش ورود پرونده به مراجع قضایی سبب حفظ شأنیت افراد بخصوص فرهنگیان و کاهش هزینه‌های دادرسی آنان میگردد، از طرفی هدف ما از تشکیل این هئیت ها، گسترش فرهنگ صلح و سازش در تمام بخش‌های جامعه است.

این مقام مسئول راه اندازی دبیرخانه استانی هئیت‌های صلح فرهنگیان و دانش آموزان خبر داد و اظهار داشت: مدتی پیش، در جهت ترویج و نهادینه سازی فرهنگ صلح، سازش، عفو و گذشت میان دانش آموزان و فرهنگیان تفاهم نامه همکاری فی مابین آموزش و پرورش و توسعه حل اختلاف استان امضاء گردید که در این راستا این دبیر خانه می‌تواند جهت تسریع و پیگیری امورات مربوط به هئیت‌های صلح فرهنگیان و دانش آموزان فعالیت‌های مهم انجام دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان ترویج و نهادینه کردن فرهنگ بخشش و گذشت بین این قشر، فرهنگ سازی و بستر سازی لازم جهت نقش ارزنده‌ای آموزش و پرورش در اجرای این طرح را مناسب دانست و گفت: خوشبختانه میزان اعتماد افراد جامعه به قشر فرهنگیان بسیار بالاست و نقشی و جایگاهی که معلمان در تربیت نسل جوان دارند می‌تواند در جهت ترویج صلح و سازش آثار ماندگار و مؤثری در جامعه داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.