تامین مالی از بستر بازار سرمایه نسبت به روش های مرسوم چه مزیتی دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه یکی از مسیرهای مطلوب تامین مالی برای بنگاهداری اقتصادی با توجه به ابزارها و تنوعی که دارد به شمار می‌رود.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق استاندارد‌های دنیا برای تامین مالی روش‌های مختلفی وجود دارد که متنوع‌ترین و سهل الوصل‌ترین آن‌ها بازار سرمایه و استفاده از ابزار‌های این بازار است.

این‌کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: متاسفانه برخلاف رویه‌های بین‌المللی و عرفی که شکل گرفته که بخش عمده تامین مالی از سیستم بازار سرمایه تامین شود، اما در کشور ما این روند متفاوت است و عمده تامین مالی‌ها از طریق بستر شبکه بانکی صورت می‌گیرد و سهم بازار سرمایه در تامین مالی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

او در ادامه بیان کرد: با وجود این که اقدامات گوناگونی در زمینه تامین مالی از این بستر صورت گرفته است، اما همچنان به جایگاه و ظرفیت واقعی خود نرسیده است و سیستم بانکی با توجه به مواردی مختلفی که وجود دارد پیشتاز در حوزه تامین مالی است.

میرزایی می‌گوید: بازار سرمایه یکی از مسیر‌های مطلوب تامین مالی برای بنگاهداری اقتصادی با توجه به ابزار‌ها و تنوعی که دارد به شمار می‌رود. فروش به شکل سلف، عرضه اولیه، پذیرنویسی و اشکال مختلف از جمله ابزار‌های مناسب به شمار می‌رود. در نهایت تامین مالی از طریق بازار سرمایه می‌تواند نیاز‌های مختلف را در ابعاد گوناگون تامین کند و در عین حال دارای شفافیت و سلامت کافی هم است. یکی از موارد مهم در تامین مالی بحث سرعت است در سیستم بانکی از سرعت بررسی پرونده‌ها تا مرحله آخر واریز مراحل زمان بر نسبت به بازار سرمایه است که این هم می‌تواند نکته مهمی باشد.

به تازگی هم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از رسالت‌های اصلی بازار سرمایه را تامین مالی دانست و گفت: بیش از۹۰ درصد تامین مالی شهرک‌های صنعتی توسط سیستم بانکی صورت گرفته که این نقش در سال‌های اخیر قدری به بازار سرمایه منتقل شده و درحال حاضر بستگی به مبنای محاسباتی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت و اوراق مختلفی که دولت و شرکت‌ها منتشر می‌کنند، به بازار سرمایه منتقل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار