ساخت ۵۰ فروند کشتی مسافری در کشور با همت مهندسان داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵۰ فروند شناور و کشتی مسافری با همت مهندسان داخلی ساخته شد و به مرحله بهره برداری رسید.

علی اکبر صفایی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مورد شناورهای مسافری اظهار کرد: در حال تهیه‌ سازوکار اجرایی کردن سیاست‌های دریا محور هستیم.

به گفته وی، لایروبی خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفته است. از اواخر سال ۱۴۰۱ خلیج گرگان کاملا از بین رفته بود و بندر ترکمن ۱۰ سال  بود که کاملا خشک شده بود احیای آن در دستور کار قرار گرفت. یک میلیون ۴۶۰ هزار متر مکعب لایروبی شد و بندر ترکمن احیا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص لایروبی خلیج گرگان، گفت: خلیج گرگان اواخر سال گذشته در حال از بین رفتن بود و بندر ترکمن حدود ۱۵ سال خشک شده بود. البته تاکنون با حضور رئیس جمهوری در این منطقه یک میلیون و ۴۶۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام و کانال آشوراده کاملاً باز و بندر ترکمن احیا شده است. بر این اساس هم آب قابل توجهی از دریا به سمت این خلیج گسیل شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه همکاران من در حوزه معاونت بندری، زحمات بسیاری کشیدند گفت: فردا همایش حمل‌ونقل دریایی و توسعه دریامحور با حضور بخش‌های خصوصی برگزار خواهد شد، در این همایش ۴۵ هزار میلیارد تومان در قالب ۳۰ قرارداد امضا می‌شود.

صفایی درباره علت تاخیر در اجرایی شدن قرارداد با هند در بندر چابهار بیان کرد: یک سری موارد فنی در قرارداد از سوی طرف هندی و یک سری موارد فنی از سوی سازمان بنادر مطرح بود، اما هماهنگی برای حضور مقامات رسمی بلندپایه از نظر زمانی مشکل است که این موارد رفع می‌شود و امیدواریم که قرارداد بعد از تسهیل اجرایی شود. البته در زمینه سرمایه‌گذاری‌های دریایی، سرمایه‌گذاری خارجی هم وجود دارد که قرارداد‌ها در حال انجام است.

 وی با اشاره به نوسازی ناوگان دریایی اظهارکرد: ما در طول سال ۱۲ میلیون مسافر دریایی داریم و از این رو توسعه ناوگان را در دستور کار قرار داده ایم، طرح توسعه بنادر نخل ناخدا را در پیش داریم که تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود،همچنین  توسعه اسکله شهید حقانی، اسلکه جزیره هرمز را در برنامه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۵۰ فروند کشتی مسافری برای تردد‌ در بنادر جنوبی کشور به‌خصوصی استان هرمزگان که بیشترین مسافر دریایی را دارد، تخصیص داده ایم. برای این کار از توان کشتی‌سازان داخلی استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  درباره سرمایه‌گذاری کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و عمان در بندر چابهار بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در حال انجام است، اما اسم سرمایه‌گذار‌ان خارجی را نمی‌توانیم بیاوریم.

صفایی اظهار‌کرد: بندر مکران پس از بندر چابهار، دومین بندر بزرگ است که در این منطقه مطالعات امکان‌سنجی آن انجام شده و پس از آن برنامه داریم که تا پایان سال آینده، کار اجرایی در این بندر انجام شود. در حوزه دریایی پیش از این تنها ۱۲ شرکت کارگزار دریایی داشتیم، اما با تلاش‌های انجام‌شده در دو سال گذشته، شرکت‌های کارگزار دریایی به ۳۱ مورد رسیدند. 

برچسب ها: حمل ونقل ، کشتیرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۳۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
امیدهست با سوخت هسته ای کارکنند،نه سوخت ضدمحیط زیست